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The Effect of HMR Selection Attributes on Customer Satisfaction to Family Composition

가족구성에 따른 HMR 선택속성이 고객만족에 미치는 영향

  • 김도영 (가톨릭관동대학교 조리외식경영학과) ;
  • 조용현 (가톨릭관동대학교 조리외식경영학과) ;
  • 김동수 (가톨릭관동대학교 조리외식경영학과)
  • Received : 2019.05.02
  • Accepted : 2019.05.13
  • Published : 2019.05.28

Abstract

The purpose of this study is to provide effective basic data necessary for marketing strategy of HMR products by identifying the effect of HMR selection attributes on customer satisfaction according to family Composition. To this end, the research subjects conducted a survey with employees dispatched to 100 of 140 HOMEPLUS nationwide and surveyed customers who purchased HMR products from stores for about 60 days from July 1, 2018 to August 30, 2018. The data collected were analyzed for statistical significance using SPSS 21.0 for windows, and the hypothesis was verified based on the results processed. Research shows that the four factors, quality, price, convenience and variety, which are the sub-factors of HMR selection attributes, were not different according to family composition, the quality, price, and variety among the sub-factors of HMR selection attributes affected customer satisfaction, but the convenience factors did not affect customer satisfaction. The purpose of this study was to identify the effect of HMR selection attributes on customer satisfaction and to compare the differences according to the general characteristics of survey subjects, The present invention has been made in view of the above problems.

본 연구의 목적은 가족구성에 따른 HMR 선택속성이 고객만족에 미치는 영향 관계를 규명함으로써 HMR 제품의 마케팅 전략에 필요한 효과적인 기초자료를 제공하는 데에 그 목적이 있다. 이를 위하여 연구 조사대상자는 전국 홈플러스 140개 매장 중 100개 매장에 파견된 직원들을 통하여, 2018년 07월 01일부터 2018년 08월 30일 약 60여일간 매장을 이용한 고객 중 HMR 제품을 구매한 경험이 있는 고객을 대상으로 설문을 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0 for windows을 이용하여 통계적인 유의성을 분석하였으며, 처리된 결과를 토대로 가설을 검증하였다. 연구결과 HMR 선택속성의 하위요인인 품질, 가격, 편의성, 다양성 등 4가지 요인은 가족구성에 따라 차이가 없음으로 분석되었고, HMR 선택속성의 하위요인 중 품질, 가격, 다양성은 고객만족에 영향을 미치는 것으로 나타났고, 편의성 요인은 고객만족에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 본 연구는 가족구성에 따른 HMR선택속성이 고객만족에 미치는 영향 관계를 규명하고 조사 대상자들의 일반적 특성에 따른 차이를 비교 분석함으로써 HMR 신제품 개발 단계부터 전반적인 마케팅 전략 수립에 활용할 수 있는 효과적인 기초자료를 제공하는 데에 그 목적이 있다.

Keywords

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그림 1. 연구모형

표 1. 인구통계학적 특성

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표 2. HMR 선택속성의 신뢰도와 측정도구의 타당도 분석

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표 3. 고객만족의 신뢰도 및 측정도구의 타당도 분석

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표 4. 상관관계분석

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표 5. 가족구성에 따른 HMR 선택속성의 차이 검증 결과

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표 6. 고객만족에 대한 HMR 선택속성의 회귀분석 결과

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