DOI QR코드

DOI QR Code

카메룬의 직업훈련교사 양성을 위한 국립직업훈련교육원의 시범연수 성과 검토에 관한 연구

A Study on the Performance Review of the NIVTPD for Vocational Training Teachers Training System in Cameroon

  • 조현찬 (한국기술교육대학교 전기전자통신공학부) ;
  • 황석 (한국교육정보진흥협회) ;
  • 최성주 (한국기술교육대학교 기계공학부)
  • Cho, Hyun-chan (School of Electrical, Electronics and Communication Engineering, KOREATECH) ;
  • Hwang, Suk (Korea Education Frontier Association) ;
  • Choi, Seong-joo (School of Mechanical Engineering, KOREATECH)
  • 투고 : 2019.10.25
  • 심사 : 2019.11.11
  • 발행 : 2019.12.01

초록

카메룬 유일의 직업훈련교사 자격 훈련기관인 '카메룬 국립직업훈련교육원(NIVTPD)'의 설립을 위해 본 연구진은 NIVTPD의 마스터 교사들을 대상으로 교과과정 개발법, 교재 개발 방법 및 개발, 강의전략 수립법 및 강의지도서 작성, 강의계획 및 계획서 작성, 강의안 작성법 등의 역량 강화 훈련을 하였다. 또한 시범연수를 통해 실 강의까지 해봄으로써 실제 NIVTPD의 운영에 대비하였다. 이 논문은 NIVTPD에서의 훈련을 통해 얻은 내용이 강의실 수업 성과에 미치는 영향을 평가하기 위해 두 가지 다른 설문 조사(기초선 및 종료 선 조사)와 두 가지 다른 시험(진입 레벨 테스트(Pretest) 및 성취 수준 시험(Posttest))를 실시한 결과와 그에 따른 분석 결과를 포함한다. 설문 조사 결과는 직업훈련 인터페이스의 현재 상황을 파악하고 커리큘럼을 통합, 수정 및 개선하여 NIVTPD의 교육 프로그램을 개선하는 데 활용될 수 있을 것이다. 또한 시험 결과는 직업훈련교사의 교육학적 지식 수준을 파악하고 향후 자격을 수여하기 위한 지표로 사용될 수 있을 것이다.

In order to establish the NIVTPD which is only one qualification training institute for vocational training teachers in Cameroon, the research team taught such as curriculum development methods, course materials development, and lecturing methodology for master teachers of NIVTPD. Also we prepared actual operation of NIVTPD by conducting actual lecture through Pilot training. This paper also includes two different surveys (Base-line and End-line surveys) results and two different tests (pre and post-test) results to assess the impact of training gained in NIVTPD on classroom performance. The results of the survey will be used for the improvement of NIVTPD's educational program through identifying the current state of the vocational training interface and integration, modification and improvement of the curriculum. Examination results can also be used as indicators for vocational training teachers' pedagogical knowledge and for future certification.

키워드

참고문헌

  1. C. S. Ayonmike, P. C. Okwelle, and B. C. Okeke, "Towards quality technical vocational education and training (Tvet) programmes in nigeria: challenges and improvement strategies," Journal of Education and Learning, vol. 4, No. 1,pp. 25-34, 2015.
  2. S. Milio, E. Garnizova, and A. Shkreli, Assessment study of technical and vocational education and training (TVET) in Myanmar, ILO Asia-Pacific Working Paper Series, DWT for East and South-East Asia and the Pacific, December 2014.
  3. H. Hiim, "Ensuring curriculum relevance in vocational education and training: epistemological perspectives in a curriculum research project," International Journal for Research in Vocational Education and Training, vol. 4, no. 1, pp. 1-19, April 2017 https://doi.org/10.13152/IJRVET.4.1.1
  4. L. M. Regueras, E. Verd, M. J. Verd, and J. P. de Castro, "Design of a competitive and collaborative learning strategy in a communication networks course," IEEE Transaction of Education, vol. 54, no. 2, pp. 302-307, May 2011. https://doi.org/10.1109/TE.2010.2053933