DOI QR코드

DOI QR Code

비전공자 대상 Java SW교육 강좌에서 마이크로비트를 이용한 컴퓨팅적 사고과정 교육 방법

An Education Method of Computational Thinking using Microbit in a Java-based SW Lecture for Non-major Undergraduates

  • 허경 (경인교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Hur, Kyeong (Department of Computer Education, Gyeong-In National University of Education)
  • 투고 : 2019.10.04
  • 심사 : 2019.11.11
  • 발행 : 2019.12.01

초록

비전공 학부생을 대상으로 Java 프로그래밍 교육을 실시하는 데 있어, 피지컬 컴퓨팅 교육 방법을 적용한 사례는 전무하다고 할 수 있다. 피지컬 컴퓨팅 교육의 장점은 디지털 및 아날로그 센서의 입력 값에 따른SW 처리 출력 결과를 직접 확인할 수 있어, 프로그래밍 오류를 빠르게 수정하고 학습자의 학습 관심과 만족도를 향상시킬 수 있다. 본 논문에서는 마이크로비트를 사용하여, 기초적인 Java 프로그래밍 교육에 피지컬 컴퓨팅 교육을 접목하였다. 그리고, 컴퓨팅적 사고과정에 따라, 마이크로비트를 사용하여 Java 프로그램을 창작해보는 교육 방법을 제안하였다. 마이크로비트를 제어하는 블록 프로그래밍을 통해, 알고리즘을 설계하고, 이에 따라, Java 프로그램으로 변환하는 교육 방법을 적용하였다. 그리고, 본 교육방법을 적용한 강좌에서 학생들의 평가 결과를 분석하여, 마이크로비트를 활용한 교육방법의 유효성을 분석하였다.

In the case of Java programming education for non-major undergraduates, there are no examples of applying the physical computing education method. The advantage of physical computing education is that you can directly check the SW processing output result according to the input value of digital and analog sensor, so that you can quickly correct programming errors and improve learner's learning interest and satisfaction. In this paper, we use the microbits to combine physical computing education with basic Java programming education. In addition, according to the computational thinking process, we proposed an educational method for creating Java programs using microbits. Through block programming to control the microbits, we designed an algorithm and applied a training method to convert it into a Java program. In addition, the results of students' evaluations were analyzed in the course applying the education method, and the effectiveness of the education method using the microbit was analyzed.

키워드

참고문헌

  1. K. Hur, "Educational method of computational thinking processes using physical teaching devices," Journal of Practical Engineering Education, vol. 10, no. 1, pp. 35-39, June 2018. https://doi.org/10.14702/JPEE.2018.035
  2. K. Hur and W. S. Sohn, "Education method for basic programming subject through physical computing," Journal of Practical Engineering Education, vol. 9, no. 2, pp. 139-148, December 2017. https://doi.org/10.14702/JPEE.2017.139
  3. Maker Education Working Group, USA, 2018, Available at http://makered.org/
  4. E. H. Jung, "Maker education that all learners become creators," Seoul Education Webzine, vol. 60, no. 232, 2018.
  5. Microbit Education Foundation, England, 2019, Available at https://www.microbit.org//
  6. J. M. Wing, "Computational thinking," Communications of the ACM, vol. 49, no. 3, pp. 33-35, March 2006. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215
  7. J. M. Wing, "Computational thinking and thinking about computing," Philosophical transactions of the royal society of London A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences, vol. 366, no. 1881, pp. 3717-3725, April 2008. https://doi.org/10.1098/rsta.2008.0118