The Effects of Culture and Art Activities and Participation Motivation on Subjective Well-Being of Individuals: Focusing on Mediating Effect of Learning Motivation

문화예술활동과 참여 동기가 개인의 주관적 안녕감에 미치는 영향 - 학습동기의 매개효과를 중심으로 -

  • 김승혁 (추계예술대학교 문화예술학)
  • Received : 2019.07.11
  • Accepted : 2019.08.18
  • Published : 2019.08.31

Abstract

The purpose of this study is to investigate the effects of culture and arts activities (experience, type, frequency) and participation motivation on subjective well-being and to investigate the mediating effects of learning motivation. For this study, the subject is limited to adults who are leading consumers of culture and art activities can decide what activity to do. By survey, data from 1,000 respondents are used for analysis after applying proportional sampling based on the proportion of sex and age indicated in the population statistics. Exploratory factor analysis and reliability analysis were conducted based on the collected data using SPSS v.22.0. The results obtained from the empirical analysis are as follows. First, regarding culture and art activities (experience, type, frequency) and subjective well-being, the results are as follows. H1. Those who experienced culture and arts activities have higher subjective well-being than non-experienced ones. H2. Participating in culture and art activity increases subjective well-being more than just spectating culture and art programs. H3. Heavy participants in culture and art activities have higher subjective well-being than lighter participants. These results indicate that culture and art activities are important variables that have a positive effect on subjective well-being. Therefore, participating in culture and art activities may be an appropriate way to enhance subjective well-being because they are life experiences that individuals can experience in their daily lives. Second, H4. internal motivation and external motivation, sub-factors of participation motivation in culture and art activities, have a positive effect on subjective well-being, and amotivation has a negative effect on subjective well-being. Therefore, in order to improve subjective well-being, it is important to strive to lower amotivation and increase internal and external motivation. Third, H5. learning motivation has a partial mediating effect on the relationship between participation motivation in culture and art activities and subjective well-being. This result suggests that culture and art activities and education might be helpful for subjective well-being when they are conducted together since participation motivation in culture.

본 연구는 문화예술활동(경험, 유형, 빈도)과 참여 동기가 주관적 안녕감에 미치는 영향과 학습동기의 매개효과를 파악하는 데 목적이 있다. 이를 위해 문화예술활동에 대한 주체적인 판단과 주 소비층인 일반 성인들로 한정하고 인구통계를 기준으로 성비와 연령비율에 근거한 비례할당을 적용하였으며, 1,000명의 데이터가 수집·분석에 이용되었다. 수집된 자료는 SPSS v.22.0 통계패키지 프로그램을 통해 탐색적 요인분석과 신뢰도 분석을 시행하였다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 문화예술활동(경험, 유형, 빈도)과 주관적 안녕감에 대해서는 H1. 문화예술활동 경험자가 비경험자 보다 주관적 안녕감이 높다. H2. 문화예술참여 활동이 문화예술관람 활동보다 주관적 안녕감이 높다. H3. 문화예술활동 헤비참여자가 라이트참여자 보다 주관적 안녕감이 높다. 따라서 문화 예술활동은 주관적 안녕감에 긍정적인 영향을 미치는 중요한 변인과 생활경험인 만큼, 주관적 안녕감을 높이는데 적절한 방법이다. 둘째, H4. 문화예술활동 참여 동기의 하위요인인 내적 동기, 외적 동기는 주관적 안녕감에 정(+)의 영향을 미치며, 무동기는 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 주관적 안녕감을 높이기 위해서는 무동기를 낮추고 내·외적 동기를 높이기 위해 노력해야 한다. 셋째, H5. 문화예술활동 참여 동기와 주관적 안녕감의 관계에서 학습동기는 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 그러므로 문화예술활동과 문화예술교육은 함께 진행될 경우 주관적 안녕감의 향상에 도움이 될 수 있음을 시사한다.

Keywords