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Digital Transformation of Customer Knowledge in Open Innovation Project: Focusing on Knowledge Depth and Type Sought

개방형 혁신(Open Innovation) 프로젝트에서 소비자 지식의 디지털 트랜스포메이션 과정: 지식의 깊이와 참여 동기 변화의 관계를 중심으로

  • Gyu-won Kim (Samsung SDI HU) ;
  • Jung Lee (Division of GBT, Hankuk University of Foreign Studies)
  • Received : 2019.07.05
  • Accepted : 2019.10.22
  • Published : 2019.11.30

Abstract

This study aims to identify consumer motivations of open innovation project participation from digital transformation perspective. By extending a traditional intrinsic/extrinsic motivation framework, we propose a three-dimensional perspective of the self-driven, firm-driven, and sociality-driven motivations. This reveals the significance of the social effects of open innovation projects as an example of digital transformation by categorizing the motivations based on the 'influencer' of the motivation building and by highlighting the importance of sociality as an influencer. As a result, self-efficacy is identified as a key motivation when the influencer exists internally. Economic incentive and firm reputation are identified when the influencer exists externally. Finally, competition, peer evaluation and social contributions are identified when the influencer exists socially. The role of knowledge type sought through innovation projects is further introduced to explain its moderating effects on motivations. The study is validated in two steps. First, we investigate four cases of open innovation projects and examine what motivations are highlighted in each context. Second, we collect survey data from 203 online game users and ask them on their motivations. The results confirm most of our hypotheses and highlight the significance of sociality in the knowledge-seeking process in open innovation projects. This study largely contributes to digital transformation literature by extending the view of motivation and examining the moderating role of knowledge involved in the projects.

본 연구는 기업이 생존에 필요한 지식을 외부에서 조달하는 방법 중 하나로서 활용하고 있는 개방형 혁신 프로젝트를 디지털 트랜스포메이션 관점에서 분석하고 있다. 우선, 일반 소비자들이 자신들의 지식을 공유하기 위해 개방형 혁신 프로젝트에 참여할 때, 그들이 갖고 있는 동기를 분류함에 있어 기존의 내재적/외재적 이분법적 분류를 확장하여 동기 형성에 영향을 미치는 '영향자'를 중심으로 자발적 동기, 기업유발 동기, 사회유발 동기 세 가지로 분류하였다. 이러한 새로운 분류는 연결성을 중시하는 현대사회에서 '사회적 동기'가 중요한 의미를 가질 수 있다는 것을 보여준다. 그 결과 경쟁심리, 사회적 기여도 등이 새롭게 사회적 동기로 도출되었으며 그 과정에서, 기업이 프로젝트를 통해 조달하고자 하는 지식의 깊이에 따라 그 동기의 영향력이 달라진다는 가설도 도출되었다. 가설은 두 가지 방식으로 검증되었다. 첫째, 네 가지 개방형 혁신 프로젝트 사례를 조사하여 각 사례에서 강조된 동기들이 무엇이며 어떻게 디지털 트랜스포메이션 현상이 일어났는지 확인하였다. 둘째, 203명의 온라인 게임 사용자를 대상으로 설문을 실시하여 그들이 개방형 혁신 프로젝트에 참여할 경우 갖게 되는 동기에 대해 조사하였다. 그 결과, 동기에 대한 대부분의 가설들이 채택되었으며 필요 지식의 깊이에 따른 조절 효과 역시 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 기존의 동기형성 연구가 주로 사용하던 내부, 외부 동기의 이분법을 확장하여 개방형 혁신 프로젝트가 갖는 사회적 영향력 측면을 강조함과 동시에 그 과정을 디지털 트랜스포메이션 관점에서 이해하였다는 점에서 그 의의가 있다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 2019학년도 한국외국어대학교 교내학술연구비의 지원에 의하여 이루어진 것임.

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