DOI QR코드

DOI QR Code

Consumer Acceptance Intention on Block Chain Consensus Mechanismbased Payment System

블록체인 기반 결제시스템에 대한 관광 소비자 수용의도

  • Jae-Hyun Kwak (Industry-academic cooperation foundation, Keimyung University)
  • 곽재현 (계명대학교 산학협력단 )
  • Received : 2018.11.23
  • Accepted : 2019.06.11
  • Published : 2019.08.31

Abstract

The purpose of this study is to propose a conceptual model for the tourism application of the block chain consensus construct and to test the intention of technology acceptance of potential consumers. First, we have tried to investigate the security, reliability, functionality was derived. Secondary, structural validation of the proposed model confirmed the factors influencing the acceptance of block chain technology in terms of consumers. Based on this, we apply the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology to evaluate. Individual innovation and block-chain technology have a strong causal relationship with the proposed block chain acceptance intentions based on the Hybrid Block Chain Consensus system, which shows strong innovation and strong cognitive status. In addition, the factors directly affecting the acceptance of block-chain are the benefits expected from the block chain, the technical infrastructure required to use the service, the perceived benefits available. The influence of the surrounding environment on the adoption of technology and ease of use on new technology did not affect the acceptance intention significantly.

본 연구의 목적은 방한 외국인을 위한 블록체인 기반 결제시스템에 대한 소비자 수용의도를 규명하여 거래 편의성을 높이는 결제플랫폼 개발의 방향성을 제시하는 것이다. 이를 위해 블록체인의 특성으로 보안성, 신뢰성, 기능성을 도출 했다. 도출된 특성을 토대로 제안된 모델의 구조적 검증을 통해 소비자들의 측면에서 블록체인 기술수용에 영향을 미치는 요인을 확인하였다. 통합기술수용이론을 적용하여 성과기대, 노력기대, 사회적 영향, 촉진 조건, 인지된 혜택과 수용의도 간의 인과관계, 개인의 혁신성과 블록체인 인지수준에 따른 조절효과를 검증하였다. 개인의 혁신성과 블록체인 기술 인지수준에 따른 수용의도 차이에서도 혁신성향이 강하고 전반적인 기술에 대한 인지상태가 높은 집단이 블록체인 시스템을 기반으로 제시된 블록체인 수용의도에 더 많은 인과관계를 보여주었다. 또한, 블록체인 수용의도에 직접적인 영향을 미치는 요인은 기대되는 편익(성과기대), 이 서비스를 사용하기 위해 필요한 기술적 기반구조(촉진조건), 소비자 입장에서의 인지된 혜택(보안 및 신뢰, 기능성) 등 4가지 기제이다. 새로운 기술의 용이성(노력기대)과 기술을 도입할 때 주변 환경의 영향(사회적 영향)은 수용의도에 유의미한 영향을 미치지 못했다.

Keywords

References

  1. 강선희, 김하균, "간편결제 서비스 수용의도와 이용에 관한 연구: 혁신 저항의 조절효과를 중심으로", 경영정보연구, 제35권, 제2호, 2016, pp. 167-183. 
  2. 고윤승, 최흥섭, "비즈니스 패러다임 변화와 그 활용방안: 블록체인 기술을 중심으로", 한국과학예술포럼, 제27권, 2017, pp. 13-29. 
  3. 구철모, 김정현, 정남호, "스마트 관광 생태계의 이론화와 활용", Information Systems Review, 제16권, 제3호, 2014, pp. 69-87. 
  4. 김상현, 김근아, "모바일 클라우드 사용에 영향을 미치는 요인과 모바일 신뢰의 조절효과에 관한 실증연구", e-비즈니스 연구, 제12권, 제1호, 2011, pp. 281-310. 
  5. 김성영, 안승범, "블록체인 시스템 수용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구: 물류기업을 중심으로", 물류학회지, 제28권, 2018, pp. 71-85. 
  6. 김예구, KB 지식 비타민: 블록체인 기술과 금융의 변화, 서울, KB금융지주경영연구소. 2015. 
  7. 김임권, 블록체인: 인터넷 그 다음의 혁명, 서울, 현대 Able Daily, 2016. 
  8. 김정석, 김광용, "블록체인 기술 수용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", 한국IT서비스학회지, 제16권, 제2호, 2017, pp. 1-20. 
  9. 김정선, 송태민, "빅데이터 기술수용의 초기특성 연구: 기술이용자 및 기술활용자 측면의 조절효과를 중심으로", 한국콘텐츠학회지, 제14권, 제9호, 2014, pp. 538-555. 
  10. 김조영, 이충기, 김정만, "스마트폰 기반 관광정보 수용과 관광상품 구매의도에 관한 연구", 관광연구, 제27권, 제6호, 2013, pp. 15-38. 
  11. 김진화, 정명호, 김재모, 유영석, 블록체인의 기술적 이해 및 도입을 위한 첫걸음, 서울, 코빗, 2016. 
  12. 김진후, "방한 외국인 재방문 의도 결정 요인", 관광학연구, 제41권, 제5호, 2017, pp. 141-154. 
  13. 문정환, 블록체인 기반 쿠폰 서비스 연구(석사학위논문), 동국대학교, 2017. 
  14. 문화체육관광부, 2017년 기준 관광동향에 관한 연차보고서, 세종, 문화체육관광부, 2018. 
  15. 박일순, 안현철, "UTAUT 기반 모바일 신용카드 서비스의 사용자 수용 모형에 관한 연구", e-비즈니스연구, 제13권, 제3호, 2012, pp. 551-574. 
  16. 송상화, 블로체인이 물류를 바꾸는 3가지 시나리오, 2017, Available at http://clomag.co.kr/article/2282. 
  17. 신건권, "HTS 사용자의 지각된 보안성이 사용자신뢰, 채택의도 및 실제사용도에 미치는 영향", 상업교육연구, 제25권, 제4호, 2011, pp. 183-204. 
  18. 심윤정, 통합기술수용이론을 활용한 핀테크 서비스 수용 의도에 관한 연구 (박사학위논문), 건국대학교, 2018. 
  19. 안지미, 이병철, "관광정보탐색을 위한 스마트폰 사용행동에 관한 연구", 관광레저연구, 제26권, 제3호, 2014, pp. 25-44. 
  20. 이정수, 전희성, 정명선, "공유경제 서비스 이용의도에 관한 실증연구: 가격민감성․기술수용모형을 중심으로", 디지털융복합연구, 제14권, 제7호, 2016, pp. 57-72. 
  21. 정승화, "블록체인 기술기반의 분산원장 도입을 위한 법적 과제: 금융산업을 중심으로", 금융법연구, 제13권, 제2호, 2016, pp. 107-138. 
  22. 함상열, 김인원, 조상수, 신용태, "핀테크 서비스의 사용의도에 영향을 미치는 요인", 한국IT정책경영학회논문지, 제9권, 제2호, 2017, pp. 383-392. 
  23. 홍승필, 인호, 김경하, 김경진, 박수민, 정윤정, 강희정, 이지은, 심수정, 홍동환, 블록체인기술 금융 분야 도입방안을 위한 연구, 서울, 금융위원회, 2016. 
  24. Agarwal, R. and E. Karahanna, "Time flies when you're having fun: Cognitive absorption and beliefs about information technology usage", MIS Quarterly, Vol.24, No.4, 2000, pp. 665-694. 
  25. Ajzen, I, "The theory of planned behavior", Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol.50, No.2, 1991, pp. 179-211. 
  26. Baptista, G. and T. Oliveira, "Understanding mobile banking: The unified theory of acceptance and use of technology combined with cultural moderators", Computers in Human Behavior, Vol.50, 2015, pp. 418-430. 
  27. Bhowmik, D. and T. Feng, "The multimedia blockchain: A distributed and tamper-proof media transaction framework", 2017 22nd International Conference on Digital Signal Processing, 2017, pp. 1-5. 
  28. Buterin, V., A next-generation smart contract and decentralized application platform, white paper, 2014. 
  29. Chaum, D., "Achieving electronic privacy", Scientific American, Vol.267, No.2, 1992, pp. 96-101. 
  30. Chen, T., "Personality traits hierarchy of online shoppers", International Journal of Marketing Studies, Vol.3, No.4, 2011, pp.23-39. 
  31. DataSpring, http://www.d8aspring.com/pressrelease, 2017. 
  32. Davis, F. D, "Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology", MIS Quarterly, Vol.13, No.3, 1989, pp. 319-340. 
  33. Davis, F. D., R. P. Bagozzi, and P. R. Warshaw, "User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models", Management Science, Vol.35, No.8, 1989, pp. 982-1003. 
  34. Deloitte, "The blockchain practice: A specialist team dedicated to applying distributed ledger technologies", 2016, Available at https://www2.deloitte.com/ch/en/pages/innovation/solutions/blockchain-practice.html. 
  35. DeLone, W. H. and E. R. Mclean, "The DeLone and Mclean model of information systems success: A ten-year update", Jounal of Management Information Systems, Vol.19, No.4, 2003, pp. 9-30. 
  36. Dunphy, P. and F. A. Petitcolas, "A first look at identity management schemes on the blockchain", IEEE Security & Privacy, Vol.16, No.4, 2018, pp. 20-29. 
  37. Eyal, I., A. E. Gencer., E. G. Sirer, and R. Van Renesse, "Bitcoin-ng: A scalable blockchain protocol", 13th USENIX Symposium on Networked Systems Design and Implementation, 2016, pp. 45-59. 
  38. Fishbein, M. and I. Ajzen, Belief, attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research, MA: Addison-Wesley, 1975. 
  39. Folkinshteyn, D. and M. Lennon, "Braving bitcoin: A technology acceptance model (TAM) analysis", Journal of Information Technology Case and Application Research, Vol.18, No.4, 2016, pp. 220-249. 
  40. Francisco, K. and D. Swanson, "The supply chain has no clothes: Technology adoption of blockchain for supply chain transparency", Logistics, Vol.2, No.1, 2018, pp. 1-13. 
  41. Han, H., C. Koo, and N. Chung, "Exhibition guide system acceptance for smart MICE", Asia Pacific Journal of Information Systems, Vol.28, No.1, 2018, pp. 61-74. 
  42. Herbaut, N. and N. Negru, "A model for collaborative blockchain-based video delivery relying on advanced network services chains", IEEE Communications Magazine, Vol.55, No.9, 2017, pp. 70-76. 
  43. Huang, S. M., Y. C. Hung, and D. C. Yen, "A study on decision factors in adopting an online stock trading system by brokers in Taiwan", Decision Support Systems, Vol.40, No.2, 2005, pp. 315-328. 
  44. Kim, C., M. Mirusmonov, and I. Lee, "An empirical examination of factors influencing the intention to use mobile paymen", Computers in Human Behavior, Vol.26, No.3, 2010, pp. 310-322. 
  45. Koo, C., S. Shin, U. Gretzel, W. C. Hunter, and N. Chung, "Conceptualization of smart tourism destination competitiveness", Asia Pacific Journal of Information Systems, Vol.26, No.4, 2016, pp. 561-576. 
  46. Lansiti, M. and K. R. Lakhani, "The truth about blockchain", Harvard Business Review, Vol.95, No.1, 2017, pp. 118-127. 
  47. Lee, M. C., "Factors influencing the adoption of internet banking: An integration of TAM and TPB with perceived risk and perceived benefit", Electronic Commerce Research and Applications, Vol.8, No.3, 2009, pp. 130-141. 
  48. Lou, T. F. and E. Y. Li, "Integrating innovation diffusion theory and the technology acceptance model: The adoption of blockchain technology from business managers' perspective", Proceedings of the 17th International Conference on Electronic Business, 2017, pp. 293-296. 
  49. Lu, J., J. E. Yao, and C. S. Yu, "Personal innovativeness, social influences and adoption of wireless Internet services via mobile technology", Journal of strategic Information Systems, Vol.14, No.3, 2005, pp. 245-268. 
  50. Luo, M. M. and W. Remus, "Uses and gratifications and acceptance of Web-based information services: An integrated model", Computers in Human Behavior, Vol.38, 2014, pp. 281-295. 
  51. Luo, X., A. Gurung, and J. P. Shim, "Understanding the determinants of user acceptance of enterprise instant messaging: an empirical study", Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, Vol.20, No.2, 2010, pp. 155-181. 
  52. Mathieson, K., "Predicting user intentions: Comparing the technology acceptance model with the theory of planned behavior", Information Systems Research, Vol.2, No.3, 1991, pp. 173-191. 
  53. Nakamoto, S., Bitcoin: A peer-to-peer electronic cash system, 2008, Available at https://bitcoin.org/bitcoin.pdf. 
  54. Nunnally, J., C., Psychometric Theory (2nd), New York: McGraw-Hill, 1978. 
  55. Reid, M. and Y. Levy, "Integrating trust and computer self-efficacy with TAM: An empirical assessment of customers' acceptance of banking information systems (BIS) in Jamaica", Journal of Internet Banking and Commerce, Vol.13, No.3, 2008, pp. 1-18. 
  56. Richard, G. N., S. B. James, O. M. Daryl, and M. Robert, "An investigation into the antecedents of organizational citizenship behaviors in a personal selling context", Journal of Marketing, Vol.61, No.3, 1997, pp. 85-98. 
  57. Rogers, E. M., Diffusion of innovations (5th), New York: Free Press, 2003. 
  58. Schatsky, D. and C. Muraskin, Beyond bitcoin: Blockchain is coming to disrupt your industry, Deloitte University Press, 2015. 
  59. Schierz, P. G., O. Schilke, and B. W. Wirtz, "Understanding consumer acceptance of mobile payment services: An empirical analysis", Electronic Commerce Research and Applications, Vol.9, No.3, 2010, pp. 209-216. 
  60. Seiders, K., G. B. Voss, A. L. Godfrey, and D. Grewal, "SERVCON: Development and validation of a multidimensional service convenience scale", Journal of the academy of Marketing Science, Vol.35, No.1, 2007, pp. 144-156. 
  61. Shrier, D., W. Wu, and A. Pentland, "Blockchain and infrastructure (identity, data security)", MIT Connection Science, 2016, pp. 1-18. 
  62. Sullivan, T., "Transparency, trust, and bitcoin", Harvard Business Review, 2015(June), pp. 118-119. 
  63. Tai, Y. M. and Y. C. Ku, "Will stock investors use mobile stock trading? A benefit-risk assessment based on a modified UTAUT model", Journal of Electronic Commerce Research, Vol.14, No.1, 2013, pp. 67-84. 
  64. Taylor, S. and P. A. Todd, "Understanding information technology usage: A test of competing models", Information Systems Research, Vol.6, No.2, 1995, pp. 144-176. 
  65. Venkatesh, V. and F. D. Davis, "A theoretical extension of the technology acceptance model: Four longitudinal field studies", Management Science, Vol.46, No.2, 2000, pp. 186-204. 
  66. Venkatesh, V., M. G. Morris, G. B. Davis, and F. D. Davis, "User acceptance of information technology: Toward a unified view", MIS Quarterly, Vol.27, No.3, 2003, pp. 425-478. 
  67. Venkatesh, V., J. Y. Thong, and X. Xu, "Consumer acceptance and use of information technology: Extending the unified theory of acceptance and use of technology", MIS Quarterly, 2012, pp. 157-178. 
  68. Wang, H. I. and H. L. Yang, "The role of personality traits in UTAUT model under online stocking", Contemporary Management Research, Vol.1, No.1, 2005, pp. 69-82. 
  69. Zhou, T. and Y. Lu, "The effects of personality traits on user acceptance of mobile commerce", Journal of Human-Computer Interaction, Vol.27, No.6, 2011, pp. 545-561. 
  70. Zhou, T., Y. Lu, and B. Wang, "Integrating TTF and UTAUT to explain mobile banking user adoption", Computers in Human Behavior, Vol.26, No.4, 2010, pp. 760-767.