<그림 1> 일반적 학교도서관 교육과 메이커교육의 이미지 인식
<그림 2> 일반적 학교도서관 교육과 학교도서관 메이커 교육의 역량 함양 효능감 인식
<그림 3> 학교도서관 메이커 교육 참여 경험여부에 따른 일반적 학교도서관 교육이미지 인식
<그림 4> 학교도서관 메이커 교육 참여 경험여부에 따른 학교도서관 메이커 교육이미지 인식
<표 1> P21의 21세기 학습과 혁신 역량
<표 2> 2015 개정 교육과정의 핵심 역량
<표 3> 미국 학교도서관에서 제공하는 유형별 메이커 교육
<표 4> 응답자의 변인별 분포
<표 5> 질문지 구성
<표 6> 대구 S 고등학교 도서관 교육 프로그램(2017년 3월 - 2018년 5월)
<표 7> 학교도서관 메이커 교육 참가 결과 학교생활기록부 기재 예시
<표 8> 일반적 학교도서관 교육과 학교도서관 메이커 교육의 이미지 인식
<표 9> 일반적 학교도서관 교육과 학교도서관 메이커 교육의 역량 함양 효능감 인식
<표 10> 학교도서관 메이커 교육 경험에 따른 학교도서관 메이커 교육의 이미지 인식 차
<표 11> 학교도서관 메이커 교육 경험에 따른 학교도서관 메이커 교육의 역량 함양 효능감 인식 차
<표 12> 학년에 따른 학교도서관 메이커 교육의 이미지 인식 차
<표 13> 학년에 따른 학교도서관 메이커 교육의 역량 함양 효능감 인식 차
References
- Kang, Bong-Suk. 2018. "A Correlation between the Students' Awareness of School Library Service Facilitation and Self Efficacy toward Core Competencies." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 49(1): 215-232. https://doi.org/10.16981/kliss.49.1.201803.215
- Kang, Bong-Suk and Jung, Youngmi. 2018. "Awareness on the Establishing and Operation of the Makerspaces in School Libraries." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 52(3): 171-192. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2018.52.3.171
- Ministry of Education. 2017. 2015 National Curriculum. Seoul: Ministry of Education, Ministry of Education No.2015-74.
- Noh, Younghee, Kang, Jung-A and Jung, Eun-Ji. 2015. "A Qualitative Evaluation Research on the Relationship Between Creative Thinking and an Infinite Creative Space Program." Journal of Korean Library and Information Science Society, 46(2): 71-111. https://doi.org/10.16981/kliss.46.201506.71
- Woo, Youngjin and Lee, Jaeho. 2018. "Development and Application of Design Thinking-Based Maker Education Program." Journal of Creative Information Culture, 4(1): 35-43. https://doi.org/10.32823/jcic.4.1.201804.35
-
Battelle for Kids. 2010. Partnership for 21st Century Learning. [online] [cited 2019. 2. 1.]
- Curry, R. 2017. "Makerspaces: a Beneficial New Service for Academic Libraries?." Library Review, 66(4/5): 201-212. https://doi.org/10.1108/LR-09-2016-0081
- Hatch, M. 2013. The Maker Movement Manifesto. NY: Mc Graw Hill Education.
-
International Society for Technology in Education. 2016. ISTE Standards for Students. [online] [cited 2018. 10. 10.]
-
Jamalian, A. 2018. The Role of School Libraries in the 21st Century Maker Movement. [online] [cited 2019. 2. 1.]
-
Libraries Taskforce. 2016. Libraries Deliver: Ambition for Public Libraries in England 2016-2021. [online] [cited 2019. 2. 27.]
-
littleBits. 2018. School Library Maker Survey Report 2017. [online] [cited 2018. 12. 25.]
- Sheridan K. M. et al. 2014. "Learning in the Making: A Comprarative Case Study of Three Makerspaces." Harvard Educational Review, 84(4): 505-531. https://doi.org/10.17763/haer.84.4.brr34733723j648u
- Slatter, D. and Howard, Z. 2013. "A Place to Make, Hack, and Learn: Makerspaces in Australian Public Libraries." The Australian Library Journal, 62(4): 272-284. https://doi.org/10.1080/00049670.2013.853335
-
World Economic Forum. 2018. The Global Competitiveness Report 2018. [online] [cited 2019. 5. 13.]