Abstract
Since the financial crisis in 1997, large scale unemployment and poverty have become serious, but there has been a surge in public and social job creation projects. However, with the limitations of low-wage and short-term jobs, the need for long-term, high quality jobs gradually began to garner attention. In recent years, social enterprises have grown both quantitatively and qualitatively and interest in social enterprises has increased; more specifically, scholars are interested in the determinants of success and failure of social enterprises in the academic field. In this study, we examined the effects of social enterprise characteristics on financial and social performance. In particular, we empirically analyzed social enterprises registered in the Korea Social Enterprise Agency. The financial performance of the social enterprise was measured using the net income ratio, operating income ratio, and the return on asset. The social performance of the social enterprise was measured by the total number of workers and the employment rate of vulnerable social groups. The characteristics of the social enterprise included CEO characteristics (gender, age, experience in operating the social enterprise), firm size, and the elapsed time of authentication. The results of the empirical analysis are as follows. First, as a result of analysis for the effect on financial performance, we found that the financial performance has a statistically significant, positive relationship with firm size, organizational form, government subsidies, and capital adequacy ratio. And we found that the social performance has a statistically significant, negative relationship with CEO age and credit debt dependence. Second, as a result of analysis for the effect on social performance, we found that the total number of workers had a significant, positive relationship with CEO gender and CEO age, as well as firm size, government subsidies; whereas the total number of workers had a significant, negative relationship with certification type and industry dummy. Comparatively, the employment rate of the vulnerable social groups had a significant, positive relationship with CEO gender and certification type, but there was no statistically significant relationship with the government subsidies or firm size.
최근 사회적기업에 대한 관심이 증가하고 양적 질적으로 성장하면서 사회적기업의 성공과 실패를 결정하는 요인에 대한 관심도 커지고 있다. 이에 본 연구에서는 한국사회적기업진흥원에 자발적으로 경영공시를 수행한 사회적기업을 중심으로 기업의 특성이 재무적 성과와 사회적 성과에 어떠한 영향을 미치는지에 대해 분석을 수행하였다. 사회적기업의 재무적 성과는 당기순이익률, 영업이익률, 총자산이익률을 사용하였으며, 사회적 성과는 총고용 수, 취약계층고용비율을 사용하였다. 사회적기업의 특성요인으로는 대표자 특성(성별, 나이, 사회적기업 운영 경험), 기업규모, 업력, 차입금의존도, 자기자본비율, 인증 경과기간 등을 설정하였다. 실증분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회적기업의 특성과 재무적 성과와의 분석에서 기업규모, 조직형태, 정부지원금, 자기자본비율은 재무적 성과와 통계적으로 유의한 양의 관련성을 보였으며, CEO 나이, 기업업력, 차입금의존도는 통계적으로 유의한 음의 관련성을 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 사회적기업의 특성과 사회적 성과와의 분석에서는 CEO 성별, CEO 연령, 기업규모 정부지원금은 총근로자수와 유의한 양의 관계를 나타낸 반면, 인증유형, 업종더미는 유의한 음의 관계를 보였다. 한편 CEO 성별과 인증유형은 취약계층취업률과 유의한 양의 관련성을 보였으며, 정부지원금, 기업규모 등은 취약계층취업률과 통계적으로 유의한 차이를 나타내지는 않았다.