DOI QR코드

DOI QR Code

The Study on the Representation of the Times in the Sports Films of the 1980s

1980년대 스포츠영화의 시대적 표상 연구

  • 임정식 (한경대학교 교양교육대학)
  • Received : 2019.01.10
  • Accepted : 2019.02.14
  • Published : 2019.02.28

Abstract

(1986) and (1987) represent the society of 1980s in which the professional baseball game was initiated to cover the irrational military culture. The love and marriage of sports players were the headlines of the media, and the yearly salary of the players was the hottest issue of conversation. The military culture is represented in the scenes where the coaches train the failures and inapt players in extreme drills. The films pinpoint the absurdity of military culture and win-at-all-costs mentality. The collapse of the dictatorial leadership at the end of the films is a metaphor for the collapse of the fifth Republic of Korea. The episodes where the players talk about contract money, and the trade of players and sports business were a new phenomenon of the 1980's. The fact that Oh Hyesung of chooses love instead of victory deals a big blow to the secular ambition for money, victory and dictatorial leadership. His option provides catharsis for an audience oppressed under military leadership and success driven ideology. On the other hand, Oh Hyesung of dies right at the moment of winning the world champion. He achieves neither love nor success. While Oh Hyesung of is a symbol of pure love and gives spiritual comfort to the audience, Oh Hyesung of gives a sense of hopelessness to the audience. Both of the two sports films reflect the representation of the 1980's but received opposing reviews from audiences.

<이장호의 외인구단>과 <지옥의 링>은 1980년대 초반 출범한 프로스포츠의 인기가 만화, 영화로 확산된 현상을 대표하는 작품이다. 두 영화에는 1980년대의 시대 상황을 표상하는 요소들이 다양하게 포함돼 있다. 이 글은 두 편의 스포츠영화에 나타난 군사문화적인 요소, 프로스포츠와 돈의 관계, 프로선수의 사랑과 결혼을 통해 1980년대의 시대적 표상을 검토하고자 한다. <이장호의 외인구단>과 <지옥의 링>에서 군사문화적인 요소는 지도자들을 통해 드러난다. 손병호와 노 관장은 실패자, 낙오자인 선수들을 강하게 조련하기 위해 지옥훈련을 실시한다. 무인도 지옥훈련은 프로야구단의 동계 극기 훈련으로 확장됐다. 이러한 현상은 승리 지상주의와 군사문화의 부조리한 결합을 의미하며, 지도자들이 파국을 맞이하는 결말은 5공 군사정권의 몰락에 대한 메타포로 읽을 수 있다. 프로스포츠의 계약금, 연봉, 스카우트와 관련된 에피소드는 1980년대에 나타난 새로운 현상이다. 인물의 연애와 결혼에서 프로선수의 연봉이나 상금이 중요한 매개체가 되는 점도 시대상을 반영하는 요소들이다. 두 영화에서 주인공의 행적과 그 의미는 대조적이다. <이장호의 외인구단>의 오혜성은 경기에서의 승리 대신 사랑을 선택함으로써 강압적이고 폭력적인 지도자, 승리 지상주의, 돈에 매몰된 세속적인 욕망에 균열을 일으킨다. 오혜성의 행적은 군사문화와 성공 신화의 이데올로기에 억눌려 있던 대중들에게 카타르시스를 제공한다. 반면 <지옥의 링>의 오혜성은 세계챔피언이 되는 순간 사망하고, 엄지와의 사랑도 이루지 못한다. 즉 오혜성의 운명은 '승리한 패자'와 '패배한 승자'로 엇갈린다. <이장호의 외인구단>과 <지옥의 링>은 공통적으로 1980년대의 사회 현실을 표상하는 요소를 포함하고 있다. 하지만 <이장호의 외인구단>의 오혜성은 순수한 사랑이라는 가치를 제시함으로써 대중들에게 심리적 탈출구를 제공하고, <지옥의 링>의 오혜성은 패배감을 안겨준다. 주인공의 행적은 대중성의 차이를 가져온 요인으로 작용한다.

Keywords