DOI QR코드

DOI QR Code

비디오 활용 학습공동체를 통해 나타난 보육교사의 전문적 시각의 구성 요소: 선택적 주의와 인지 기반 추론을 중심으로

The Components of the Child-care Teachers' Professional Vision Through the Video-based Learning Community: Focusing on Selective Attention and Knowledge-based Reasoning

  • 김수정 (평택대학교 아동청소년복지학과) ;
  • 이영신 (연세대학교 유진어린이집) ;
  • 이민주 (연세대학교 아동가족학과)
  • 투고 : 2019.01.29
  • 심사 : 2019.03.12
  • 발행 : 2019.03.30

초록

본 연구는 보육활동을 수행하는 보육교사들이 자신이 교실 내에서 영유아와 수행한 상호작용에 관한 영상을 동료 교사들과 함께 살펴보는 비디오 활용 학습공동체에 참여함으로써 Sherin(2007)이 제시한 교사의 전문적 시각의 두 가지 구성요소와 관련한 보육교사들의 경험을 탐구하는 데에 그 목적이 있다. 이를 위해 서울 지역에 위치한 직장어린이집의 보육교사 3명을 연구참여자로 선정하여 질적 연구를 진행하였다. 교사들은 4회기의 비디오 활용 학습공동체 참여를 통해 자신의 상호작용 장면을 살펴보고 동료들과 함께 분석하고 협력적으로 토론해봄으로써 교사는 영유아의 의도 및 교사의 의도에 주목할 수 있었다. 또한, 비디오 활용 학습공동체 참여를 통하여 교사는 영유아의 사고, 관심을 기반으로 하는 추론, 교사의 사고, 의도를 기반으로 하는 추론을 경험하였다. 이러한 전문적 시각의 변화는 참여 교사 간의 협력적인 성찰을 통하여 가능할 수 있었다. 본 연구의 결과를 통해 보육교사의 전문적 시각 발달의 중요성 및 전문적 시각 발달 지원을 위한 비디오 활용 학습공동체 참여의 효과성을 논하였다.

Objective: The purpose of this study is to investigate how the child care teachers experience about professional vision development through participating in video clubs with their peers while watching videos about their interactions with children in the classroom. Methods: We selected three child care teachers in a day care center in Seoul area and conducted the qualitative case study. Video clubs were designed to support the quality of teacher-child interaction by developing child-care teachers' professional vision. And the video clubs used the self-reflection process and cooperative self-reflection process as an important educational method. Results: Teachers were able to experience the change of attention in watching their interaction scene through the 4-time video club participation and to have opportunity for educational (knowledge based) reasoning. Particularly, through participation in the video club, the teacher could pay attention to teachers' intention, teachers' decision making process, and child's intention. In addition, through video club participation, the teachers experienced educational interpretation based on children's thinking and interest; and reasoning through reflective thinking about the results of teaching behavior. This change of professional vision was possible through mutual scaffolding through cooperative reflection among participating teachers. Conclusion/Implications: Based on the results of this study we discussed the importance of the professional vision development of the child care teachers and the effectiveness of the video club for supporting their professional vision development.

키워드

참고문헌

  1. 김경화, 박재학(2016). 교사-유아 간 상호작용에 영향을 미치는 교사의 직무스트레스 하위요인 경로탐색. 한국보육학회지, 16(2), 1-16. doi: 10.21213/kjcec.2016.16.2.1
  2. 김기철, 신애선(2016). 영아교사의 전문성, 민감성, 행복감과 영아-교사 상호작용의 관계 및 영향력. 한국보육학회지, 16(2), 57-82. doi:10.21213/kjcec.2016.16.2.57
  3. 김명순(2015). 보육교직원의 전문성 향상을 위한 보수교육체계의 다각적 고찰 및 현행체계 진단과 개선 방안. 한국보육지원학회 학술대회지, 82-102.
  4. 김수정(2018). 교사-유아 간 상호작용에 관한 교사교육프로그램 연구 분석. 예술인문사회융합멀티미디어 논문지, 8(4), 647-654. doi:10.21742/JMAHS.2018.04.90
  5. 김수정, 이민주, 이영신(2018). 보육교사들의 질 높은 교사-영유아 간 상호작용 수행을 위한 반성적사고 경험에 관한 연구. 생애학회지, 8(3), 51-73. https://doi.org/10.30528/JOLSS.2018.8.3.003
  6. 김은희(2004). 사회적 구성주의 패러다임의 학습공동체 실천을 통한 기관수준의 유아교육과정변형에 관한 연구. 유아교육연구, 24(4), 161-198.
  7. 김희정(2017). 수학 교사교육 연구와 실천과제. 수학교육학연구, 27(4), 639-661.
  8. 김희정, 한채린, 배미선, 권오남(2017). 수학 교사의 주목하기와 반응적 교수의 관계: 모든 학생의 수학적 사고 계발을 지향하는 수업 상황에서. 수학교육, 56(3), 341-363. doi:10.7468/mathedu.2017.56.3.341
  9. 서경혜(2009). 교사 전문성 개발을 위한 대안적 접근으로서 교사학습공동체의 가능성과 한계. 한국교원교육연구, 26(2), 243-276.
  10. 서동미, 전우경, 엄은나(2008). 교사로 성장하는 과정을 통해 본 '좋은 교사'의 의미 탐색. 유아교육.보육복지연구, 12(2), 261-303.
  11. 안부금(2017). 과학수업 분석도구를 활용한 협력적현장 과학수업 분석 경험이 예비유아교사의 과학수업역량에 미치는 영향: 과학수업 계획.실행.평가 역량을 중심으로. 유아교육연구, 37(5), 129-149. doi:10.18023/kjece.2017.37.5.006
  12. 염지숙(2011). 교육과정 실행 주체로서의 유치원교사의 역할과 전문성. 유아교육학논집, 15(6), 295-310.
  13. 오수정, 김명순(2016). 어린이집 만 2세반 교사-영아상호작용의 질과 영아의 놀이행동 및 상징놀이 수준 간의 관계. 한국아동학회 학술발표논문집, 2016(11), 205-206.
  14. 윤혜경, 송영진(2017). 과학 수업 비디오에 기초한 반성 활동을 통한 초등 예비교사의 전문적시각의 변화. 한국과학교육학회지, 37(4), 553-564. https://doi.org/10.14697/jkase.2017.37.4.553
  15. 이경진, 이유진(2017). 보육교사의 반응성 상호작용전략 적용을 통한 영아의 중심축 행동 발달. 한국보육학회지, 17(1), 1-28. doi:10.21213/kjcec.2017.17.1.1
  16. 이숙자, 공병호, 성영화(2011). 교사.유아의 상호작용과 보육교사변인간의 관계. 한국보육학회지, 11(1), 1-18.
  17. 이재진, 최나야(2013). 영유아 교사의 놀이신념, 놀이교수효능감, 교사-영유아 상호작용의 관계. 한국보육학회지, 13(3), 183-203.
  18. 임영미, 정희정(2016). 보육교사의 정서지능, 정서노동, 정서 표현성이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향. 한국보육학회지, 16(4), 77-105. doi:10.21213/kjcec.2016.16.4.77
  19. 장윤정, 황윤숙(2017). 유아교사의 전문성 인식 수준 및 민감성 수준에 따른 교사-유아 상호작용의 차이. 한국보육학회지, 17(2), 181-203. doi:10.21213/kjcec.2017.17.2.181
  20. 정선아(2014). 국가수준 영유아보육과정 실행의 관점에 관한 연구: OECD 6개국의 국가수준 영유아보육과정의 비교를 중심으로. 한국보육지원학회지, 10(1), 147-164. doi:10.14698/jkcce.2014.1
  21. 조복희, 강희경, 김양은, 한유미(2013). 한국 보육의 역사 및 관련법과 현황. 한국보육지원학회지, 9(5), 381-405. https://doi.org/10.14698/jkcce.2013.9.5.381
  22. 조부경, 백은주(2003). 유치원 교사의 발달 수준을 고려한 장학 모형 개발. 유아교육연구, 23(1), 105-131.
  23. 조선경, 서영숙(2010). '서울형 어린이집 자율장학'에서 나타난 교사학습공동체 경험의 의미 탐색. 열린유아교육연구, 15(3), 147-171.
  24. 최남정, 임부연(2013). 유아교사학습공동체의 성장과 발달에 관한 연구. 유아교육연구, 33(5), 401-429. https://doi.org/10.18023/KJECE.2013.33.5.017
  25. Ball, D. L., Lubienski, S. T., & Mewborn, D. S. (2001). Research on teaching mathematics: The unsolved problem of teachers' mathematical knowledge. Handbook of Research on Teaching, 4, 433-456.
  26. Downer, J. T., Jamil, F., Maier, M. F., & Pianta, R. C. (2012). Implications of information processing theory for professional development of early educators. In C. Howes, B. K. Hamre, & R. C. Pianta (Eds.), Effective early childhood professional development: Improving teacher practice and child outcomes (pp. 131-156). Baltimore, MD: Paul H. Brookes Publishing Company.
  27. Fleet, A., & Patterson, C. (2001). Professional growth reconceptualized: Early childhood staff searching for meaning. Early Childhood Research & Practice, 3(2), 1-14.
  28. Goodwin, C. (1994). Professional vision. American Anthropologist, 96(3), 606-633. doi:10.1525/aa.1994.96.3.02a00100
  29. Gwyn-Paquette, C. (2001). Signs of collaborative reflection and co-construction of practical teaching knowledge in a video study group in preservice education. International Journal of Applied Semiotics, 2(1-2), 39-60.
  30. Jacobs, V. R., Lamb, L. L. C., Philipp, R. A., & Schappelle, B. P. (2011). Deciding how to respond on the basis of children's understandings. In M. G. Sherin, V. R., Jacobs, & R. A. Philipp (Eds.), Mathematics teacher noticing: Seeing through teachers' eyes (pp. 97-116). New York: Routledge.
  31. Kim, S. J, & Kim, M. S. (2018). In-service child care teachers' views on how high-quality teacher- child interaction develops in the Korean early childhood care and education context. International Journal of Early Childhood Education, 24, 53-71. https://doi.org/10.18023/ijece.2018.24..004
  32. Kinzie, M. B., Whitaker, S. D., Neesen, K., Kelley, M., Matera, M., & Pianta, R. C. (2006). Innovative web-based professional development for teachers of at-risk preschool children. Educational Technology & Society, 9(4), 194-204.
  33. La Paro, K. M., Hamre, B. K., & Pianta, R. C. (2012). Classroom assessment scoring system (CLASS) manual, toddler. Baltimore, MD: Paul H. Brookes Publishing Company.
  34. Park, S., Wee, S. J., & Yang, S. (2014). Are we experts? Perspectives of Korean teachers on their careers in infant and toddler care. Australasian Journal of Early Childhood, 39(1), 56-64. https://doi.org/10.1177/183693911403900108
  35. Sheridan, S. M., Edwards, C. P., Marvin, C. A., & Knoche, L. L. (2009). Professional development in early childhood programs: Process issues and research needs. Early Education and Development, 20(3), 377-401. doi:10.1080/10409280802582795.
  36. Sherin, M. G. (2004). New perspectives on the role of video in teacher education. In J. Brophy (Ed), Using video in teacher education. Advances in Research in Teaching Volume 10 (pp. 1-27). Amsterdam: Elsevier.
  37. Sherin, M. G. (2007). The development of teachers' professional vision in video clubs. The development of teachers' professional vision in video clubs. In R. Goldman, R. Pea, B. Barron, & S. J. Derry (Eds.), Video research in the learning sciences (pp. 383-395). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  38. Sherin, M. G., & Han, S. Y. (2004). Teacher learning in the context of a video club. Teaching and Teacher education, 20(2), 163-183. doi:10.1016/j.tate.2003.08.001
  39. Sherin, M., & van Es, E. (2005). Using video to support teachers' ability to notice classroom interactions. Journal of Technology and Teacher Education, 13(3), 475-491.
  40. Sherin, M., & van Es, E. (2009). Effects of video club participation on teachers' professional vision. Journal of Teacher Education, 60(1), 20-37. doi:10.1177/0022487108328155
  41. Stockero, S. L., & Van Zoest, L. R. (2013). Characterizing pivotal teaching moments in beginning mathematics teachers' practice. Journal of Mathematics Teacher Education, 16(2), 125-147. doi:10.1007/s10857-012-9222-3
  42. Stockero, S. L., & Van Zoest, L. R. (2013). Characterizing pivotal teaching moments in beginning mathematics teachers' practice. Journal of Mathematics Teacher Education, 16(2), 125-147. doi:10.1007/s10857-012-9222-3
  43. Tekkumru Kisa, M., & Stein, M. K. (2015). Learning to see teaching in new ways: A foundation for maintaining cognitive demand. American Educational Research Journal, 52(1), 105-136. doi:10.3102/0002831214549452
  44. van Es, E. A. (2012). Examining the development of a teacher learning community: The case of a video club. Teaching and Teacher Education, 28(2), 182-192. doi:10.1016/j.tate.2011.09.005
  45. van Es, E. A., & Sherin, M. G. (2002). Learning to notice: Scaffolding new teachers' interpretations of classroom interactions. Journal of Technology and Teacher Education, 10(4), 571-596.
  46. van Es, E. A., & Sherin, M. G. (2008). Mathematics teachers' “learning to notice” in the context of a Video Club. Teaching and Teacher Education, 24(2), 244-276. doi:10.1016/j.tate.2006.11.005
  47. Walkoe, J. (2015). Exploring teacher noticing of student algebraic thinking in a video club. Journal of Mathematics Teacher Education, 18(6), 523-550. doi:10.1007/s10857-014-9289-0
  48. Wilson, S. M., & Berne, J. (1999). Teacher learning and the acquisition of professional knowledge: An examination of research on contemporary professional development. Review of Research in Education, 24(1), 173-209. https://doi.org/10.3102/0091732X024001173