초록
이 연구는 특성화 및 마이스터 고교 학생들의 기술적 사고성향을 알아보고 그 결과를 통하여 특성화 및 마이스터 고교의 교육 현장에서 학생들의 기술적 사고성향에 맞는 교육내용을 구성하거나 필요한 기술적 사고성향을 강화하는데 기초지식을 제공하기 위함을 목적으로 실시하였다. 타당성과 신뢰성이 확보된 기술적 사고성향 검사 도구를 사용하여 전국의 특성화 및 마이스터 고교 학생 1171명을 대상으로 조사한 결과는 다음과 같다. 첫째, 특성화 및 마이스터 고교 전체 학생의 기술적 사고성향의 구성은 기술적 조작 성향(TOD)을 보이는 학생이 무려 38.9%를 차지할 정도로 가장 많았으며, 그 다음으로 기술적 계획 및 성찰 성향(TPRD)을 보이는 학생이 22.46%, 기술적 호기심 성향(TCD)이 17.59%, 기술적 문제파악 및 해결 성향(TPIRD)이 10.33%, 기술적 분석 성향(TAD)이 6.49%, 기술적 창의 및 표현 성향(TCED)이 5.04% 순으로 나타났다. 둘째, 특성화고 학생들과 마이스터고 학생들 사이에 기술적 사고성향의 구성에 차이가 있는지에 대한 검증 결과는 통계적으로 유의미한 차이가 없는 것으로 나타나 특성화고 학생이나 마이스터고 학생 모두 비슷한 구성의 기술적 사고성향을 갖고 있는 것으로 판단하였다. 셋째, 특성화 및 마이스터 고교 전체 학생들의 성별에 따른 기술적 사고성향 구성에 대한 차이가 있는지에 대한 검사에서는 두 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 특기할 점은 남학생들의 기술적 호기심 성향(TCD) 구성과 기술적 문제파악 및 해결 성향(TPIRD)이 여학생들 같은 성향 구성 비중 보다 각각 7.4%, 4.4% 가량 더 크게 나타났다. 또 다른 특징은 기술적 계획 및 성찰 성향(TPRD)인데 이 성향에 대해서는 여학생들의 성향 비중이 남학생들의 성향 비중 보다 9.7%나 더 크게 나타났다. 넷째, 특별히 특성화 고교 학생들만을 대상으로 한 성별에 따른 기술적 사고성향 구성에 대한 차이 검증에서도 두 집단 간에 통계적으로 유의미한 구성의 차이를 보였는데, 앞서의 특성화 및 마이스터 고교 학생들 전체를 대상으로 한 결과의 거의 같은 비중의 차이를 보였다. 마지막으로, 마이스터 고교 학생들만을 대상으로 한 성별에 따른 기술적 사고성향 구성에 대한 차이 검증은 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다.
This study has been performed for the purpose of providing the basic pedagogical resources to the specialized and meister high school related educational settings in either constructing educational contents suitable for the students'technological thinking disposition or fortifying the disposition required for the students.. A tool of secured validity and reliability has been used to test technological thinking disposition for the specialized and Meister high school students. Followings are the major results of the survey analysis for the subjects. 1. Technological thinking disposition with the most component ratio for the specialized & meister high school was turned out to be Technological Operating Disposition(TOD). The second most was Technological Planning and Reflecting Disposition(TPRD). Technological Curiosity Disposition(TCD), Technological Problem Identifying and Resolving Disposition (TPIRD), Technological Analyzing Disposition(TAD), Technological Creativity and Expressing Disposition(TCED) were in sequence. 2. In comparing the technological disposition of specialized high school students with that of meister high school students, the statistical test showed no evidence for the difference between the two group. 3. Statistical comparison test for the gender difference in technological thinking disposition has also been performed for the students of specialized and meister high school. The result showed that the magnitude of difference between the component ratio of TCD and TPIRD for the boy students was bigger than that for the girl students. In the TPRD, the component ratio for the disposition of the girl students was bigger than that of the boy students on the other hand. 4. For the comparison test of the technological thinking disposition between boys and girls only for the specialized high school students, the results showed the same different component ratio results as the results of the test for the specialized and meister high school students. 5. For the gender difference of meister high school student for the technological thinking disposition, there was no statistical evidence supporting the difference.