DOI QR코드

DOI QR Code

The effect of clothing involvement and risk preception of internet fashion consumers on the risk reduction behavior

인터넷 패션 소비자의 의복관여도와 위험지각이 위험감소행동에 미치는 영향

  • 임경복 (세명대학교 패션디자인전공)
  • Received : 2018.11.16
  • Accepted : 2019.02.19
  • Published : 2019.02.28

Abstract

The purpose of this study was to discover the effects of clothing involvement and risk perception, which can influence risk reduction behavior. The subjects of this study were young male consumers living in Seoul and Kyunggi-do who had purchased fashion products from an Internet shopping mall. Questionnaires were collected from July 1, 2018 to July 8, 2018 and 300 questionnaires were used in the data analysis. The data was analyzed utilizing a factor analysis, a regression, ANOVA and a Duncan-test. The results of this study were as follows. Clothing involvement factors influenced various risk perceptions and risk perception influenced risk reduction behaviors. Among the various risk perception factors, psychological risk was the most important factor, which was influenced by clothing involvement factors. The usage of media was the most important factor, which was influenced by various risk perception factors. Finally clothing involvement and risk perception influenced risk reduction behaviors. Among the various risk reduction factors, the usage of media was the most important factor, which was influenced by clothing involvement and risk perception factors.

Keywords

References

  1. 강은미, 박은주.(2003). 의류제품 구매 시 소비자 만족에 영향을 미치는 요인, 한국의류학회지. 27(1), 29-39.
  2. 김소영.(1994). 소비자의 의복 쇼핑성향과 점포애고 행동에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  3. 김찬주, 이은영.(1995). 의복구매 시 지각되는 위험과 위험 감소행동에 대한 영향 변인 연구. 한국의류학회지, 19(3), 434-447.
  4. 나윤규, 홍병숙, 강성민. (2008). 인터넷 쇼핑에서의 지각된 가치와 위험이 패션 상품 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구. 한국의류학회지, 32(8), 1213-1225. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2008.32.8.1213
  5. 남은하, 이진화. (2009). 인터넷 패션소비자의 위험지각이 구매결정행동에 미치는 영향. 한국의류학회지, 33(11), 1707-1718. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2009.33.11.1707
  6. 문희강, 이은영. (2006). 백화점 의류구매자의 점포와 상표에 대한 복합적 충성성향. 한국의류학회지. 30(8), 1263-1274.
  7. 박은주, 강은미, 최주영. (2009). 인터넷 쇼핑몰에서 의복관여도에 따른 서비스 품질 지각이 소비자 만족과 충성도에 미치는 영향. 한국 의류산업학회지, 11(4), 549-555.
  8. 송소진, 황진숙. (2007). 온라인 패션 구전에 따른 패션제품 관여와 인터넷 구매 행동. 한국의류학회지, 31(3), 410-419. https://doi.org/10.5850/jksct.2007.31.3.410
  9. 송동효.(2010). 인터넷 쇼핑몰의 소비자 구매의 사결정 과정에 관한 연구. 부경대학교 박사학위논문.
  10. 이영선.(2000). 의복중요성 지각과 의복관여: 가치, 유행 의사 선도력 및 쇼핑행동과 관련지어. 한국의류학회지, 24(4), 549-559.
  11. 이학식, 안광호, 하영원.(2000). 소비자행동, 서울: 법문사.
  12. 임경복.(2006). 의복관여도에 따른 쇼핑 가치와 의복 쇼핑성향의 관계. 대한가정학회지, 44(4), 65-74.
  13. 전성률, 허준호, 강석준. (2003). 인터넷 쇼핑몰 이용에 따른 소비자의 위험지각과 브랜드와 가격의 상대적 중요성. 소비자학 연구, 14(2), 19-43.
  14. 정미재, 이선재.(1997). 의복관여와 상표확장과의 상관성 연구. 한국의류학회지, 21(7), 1124-1138.
  15. 정인희. (2014). 패션 상품 구매 과정에서의 다중 경로 활용과 경로별 위험 지각 차이. 한국의류학회지, 38(2), 277-292. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2014.38.2.277
  16. 정인희.(2015). 주 이용 패션 소매 유통경로에 따른 남녀 고객들의 의복 지출, 소비자 혁신성 및 구매시 위험지각 수준 비교. 한국의류학회지, 39(5), 714-727. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2015.39.5.714
  17. 정인희, 채진미, 김지연, 문희강, 이미아, 지혜경, 김현숙, 주윤황.(2011). 패션상품의 인터넷 마케팅. 서울: 교문사.
  18. 조영주, 임숙자, 이승희. (2001). 인터넷 쇼핑몰에서의 의류제품구매행동에 관한 연구. 한국의류학회지, 25(7), 1247-1257.
  19. 지혜경.(2008). 인터넷 의류구매 시 소비자의 위험 지각과 반품과의 관계. 한국의류 산업학회지, 10(6), 917-925.
  20. 최수진, 정성지, 장남경.(2006). 아동복 주부 소비자의 위험 지각과 위험 감소 행동에 관한 연구. 복식문화 연구, 14(6), 900-916.
  21. 한국인터넷진흥원. (2018. 2. 1). 2017 인터넷 이용실태 조사, 자료검색일 2018. 10. 31, 자료출처 http:// isis.kisa.or.kr
  22. 황진숙, 정정현.(2005). 인터넷 쇼핑 및 TV 홈쇼핑 위험지각에 따른 의복쇼핑성향, 구매의도, 구매행동. 한국의류학회지, 29(5), 637-648.
  23. Aghekyan-Simonian, M., Forsythe, S., Kwon, W. S., & Chattaraman, V. (2012). The role of product brand image and online store image on perceived risks and online purchase intentions for apparel. Journal of Retailing and Consumer Services, 19(3), 325-333. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2012.03.006
  24. Bauer, R. A. (1960). Consumer behavior as risk taking, Dynamic Marketing for a changing world, Proceeding of 43, National Marketing Association, 387-398.
  25. Bettman, J. R. (1973). Perceived risk and its components : A model and empirical test. Journal of Marketing Research, 10(May), 184-190. https://doi.org/10.1177/002224377301000209
  26. Cho, C. H., Kang, J. W. & Cheon, H. J. (2006). Online shopping hesitation. Cyberpsychology & Behavior, 9(3), 261-274. https://doi.org/10.1089/cpb.2006.9.261
  27. Engel, J. F., Blackwell, R. D., & Miniard, P. W. (1993). Consumer Behavior, 7th ed.. New York: Dryden Press.
  28. Laurent, G., & Kapferer, J. (1985). Measuring consumer involvement profiles. Journal of Marketing Research, 22, Feb., 41-53. https://doi.org/10.1177/002224378502200104
  29. Murray, K. B. (1991). A test of service marketing theory; Consume information acquisition activities. Journal of Marketing, 55(1), 11-25. https://doi.org/10.1177/002224299105500102
  30. Rohit, D., & Wayne, D. H. (1983). Consumer decision making: Strategies, cognitive effort and perceived risk. Educators' conference proceedings, Chicago, American Marketing Association. 15-21.
  31. Taylor, J. W. (1974). The role of risk in consumer behavior. Journal of Marketing, 38(1), 54-60.