DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis on the Trend of the Characteristics of Film Makeup in Each Period

시대별 영화분장 특성에 관한 트랜드 분석

  • 임희경 (서경대학교 헤어.메이크업디자인학과)
  • Received : 2019.02.08
  • Accepted : 2019.03.20
  • Published : 2019.03.28

Abstract

In the movie market, make-up shows various ways of make up in professional technology as the industry develops. Therefore, it is necessary to analyze the trend of making a movie with a change in the type of movie Regarding the characteristics of makeup in the early days of silent films, the stage makeup was fully used. also in the days of sound films, the realistic and concrete makeup was expressed such as straight makeup, character makeup, Special effects makeup, and digital makeup. With the development of the fourth industry, CGI special effects have become possible not only in the background of movies but also in makeup. In the movie, makeup does not use CGI makeup alone, but it is used in a combination of straight makeup, character makeup, and special effects makeup. That's why a variety of makeup needs to be taught. In the future, the domestic film industry should establish the improvement measures for educating the techniques of prosthetic/digital makeup by securing the sufficient finances to more vitalize the film industry of Korea in domestic/foreign markets.

영화 시장에서 분장은 산업의 발전에 따라 전문적인 기술의 다양한 분장 방법들이 선보이고 있다. 따라서 영화유형의 변화와 그에 따른 영화분장 트렌드 분석의 필요성이 요구 된다. 무성영화시대의 초기 분장 특징은 스테이지무대 메이크업 분장이 그대로 활용되었다. 유성영화시대의 분장 특징은 리얼리티를 살린 사실적이고 구체적인 분장이 표현되었으며 스트리트 분장, 캐릭터 분장, 특수효과 분장 및 CGI 분장을 볼 수 있다. 4차 산업의 발전으로 CGI특수효과는 영화의 배경뿐만 아니라 분장에서도 정교함과 사실적인 표현이 가능해 졌다. 영화에서 분장은 CGI분장을 단독으로 사용하는 것이 아니라 스트리트 분장, 캐릭터 분장, 특수효과 분장 등이 복합적으로 활용되고 있다. 따라서 다양한 분장 교육이 필요하며 향 후 국내 영화산업에서도 충분한 제정 확보로 특수효과분장 및 디지털 분장 기술부분의 교육 및 개선과 대책이 마련된다면 한국의 영화산업이 국내외 시장에서 더욱 활성화 될 것이라 사료된다.

Keywords

Table 1. Special effects makeup of Lon Chaney

OHHGBW_2019_v10n3_291_t0001.png 이미지

Table 2. The type of movie make-up

OHHGBW_2019_v10n3_291_t0002.png 이미지

Table 3. The special makeup of the Silent age

OHHGBW_2019_v10n3_291_t0003.png 이미지

Table 4. The type of makeup used in the movie

OHHGBW_2019_v10n3_291_t0004.png 이미지

References

  1. N. S. Geoffrey. (1999). The Oxford History of World Cinema. Oxford : Oxford University Press
  2. M. G. Westmore. (1973). The Art of Theatrical Makeup for Stage and Screen. New York: McGraw-Hill.
  3. R. Rickitt.(2000). Special Effects: The History and Technique. New York : Billboard Books.
  4. R. Griffith & A. Mayer. (1957). The Movies. New York : Bonanza Books.
  5. Y. Y. Yoon, J. Y. Kang, S. J. Lee, H. K. Lim & J. A. Choi. (2018). Media makeup, Seoul : Medisian.
  6. T. Debreceni.(2013). Special Makeup Effects for Stage and Screen: Making and Applying Prosthetics. New York : Focal ptess.
  7. M. C. Vaz & P. R. Duignan. (1996). Industrial Light8 & Magic: Into the Digital Realm. New York : Del Rey; 1st edition
  8. K. W. Mim. (2017). The understanding of a movie. Seoul : Communication Books.
  9. H. Joung. (2013). History of film technology. Seoul : Communication Books.
  10. U. J. Kim. (1999). An introduction to digital imaging. Seoul : Jipmundang.
  11. Wikipedia the free encyclopedia. (2018). History of film. Board.https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_film
  12. J. Hamilton. (1998). Special Effects: In Film and Television. New York : DK CHILDREN.
  13. Wikipedia the free encyclopedia(2018). Computergenerated imagery. Board. https://en.wikipedia.org/wiki/Computer-generated_imagery
  14. Greasepaint. (2018) Board. https://www.cosmeticsandskin.com/bcb/greasepaint.php
  15. P. Hardy. (1995). The Overlook Film Encyclopedia: Science Fiction. New York : Overlook TP.
  16. G. Louis & G. H. Jin. (2017). The understanding of a movie. Seoul : K-books.