DOI QR코드

DOI QR Code

Smart phone dependence Intervention Program meta-analysis for elementary school students

스마트폰 중독 초등학생을 위한 개입프로그램 메타분석

  • 정송화 (경북대학교 사회복지학부) ;
  • 이경은 (경북대학교 사회복지학부) ;
  • 김미정 (한국청소년 상담복지개발원)
  • Received : 2018.11.05
  • Accepted : 2019.02.01
  • Published : 2019.02.28

Abstract

Reckless use of the Internet by children is a barrier to daily life and has a negative impact on children's physical, psychological and relational aspects. But more and more children depend on the Internet. Thus, the study conducted a meta-analysis to examine the effectiveness of group programs that involve Internet addiction among elementary school students. The study analyzed 18 studies of a local Internet group counseling program. First, the overall effectiveness of Internet-dependent group programs that cause Internet addiction reduction in elementary school students is shown to be g=0.90, indicating that group counseling programs are effective in reducing Internet addiction and changing related variables. Second, as a result of verifying differences between groups, there were differences in effectiveness in voluntary participation motivations. Therefore, intervention by elementary school students requires preventive training for smart phones so that voluntary participation can occur, and education for parents to develop autonomy for children to use smartphones properly. And rather than making these efforts limited to smart phones, IT retriever education needs to be organized.

아동의 스마트폰의 무분별한 사용은 일상생활에 장애가 되며 아동의 신체적, 심리적, 관계적인 측면에 부정적인 영향을 미치게 된다. 하지만 스마트폰에 중독된 아동이 날로 늘어나고 있다. 이에 본 연구는 초등학생 대상으로 스마트폰 중독 집단 프로그램의 효과성을 살펴보기 위해 메타분석을 실시하였고, 국내에서 출간된 스마트폰 집단상담 프로그램의 연구 18편을 분석하였다. 분석결과 첫째, 초등학생 스마트폰 중독감소를 유발하는 스마트폰 중독 집단프로그램의 전체 변인의 효과 크기는 g=-0.90로 나타나 집단상담 프로그램이 스마트폰 중독 감소 및 관련 변인들의 변화에도 효과가 있음을 확인할 수 있다. 둘째, 집단 간 차이를 검증한 결과 자발적인 참여 동기에서 효과에 차이가 있었다. 따라서 본연구결과 초등학생을 대상으로 하는 개입은 자발적 참여가 이루어질 수 있도록 사전 스마트폰에 대한 예방 교육이 필요하고, 부모를 대상으로 아동이 스마트폰을 적절히 사용할 수 있도록 하는 자율성을 키울 수 있는 교육이 필요하다. 그리고 이러한 노력이 스마트폰에 한정적으로 이루어지기보다는 IT 리터러시 교육이 체계적으로 이루어질 필요가 있다.

Keywords

SHGSCZ_2019_v20n2_144_f0001.png 이미지

Fig. 1. Data collection and selection process

SHGSCZ_2019_v20n2_144_f0002.png 이미지

Fig. 2. General Characteristics of Selected Studies

SHGSCZ_2019_v20n2_144_f0003.png 이미지

Fig. 3. Fores plot for the selected reseach - specifec effect size

SHGSCZ_2019_v20n2_144_f0004.png 이미지

Fig. 4. Egger’s regression plot

Table 1. Heterogeneity verification between effect sizes

SHGSCZ_2019_v20n2_144_t0001.png 이미지

Table 2. Effective size for reducing internet addiction

SHGSCZ_2019_v20n2_144_t0002.png 이미지

References

  1. National Information Society Agency, The results of the Internet addiction survery, 2018. [cited 2018 Oct 1], Available From:https://www.nia.or.kr/site/nia_kor/main.do (accessed Oct., 1, 2018)
  2. NaKaYa, Andrea C. Internet and Social Media Addiction. San Diego, CA:ReferencePoint Press, 2015.
  3. M. S. Jeong, M. S. Lee, "Impact of Covert Narcissism and Interpersonal Relationship on Smartphone Addiction among Some Middle School Students", Addiction and Welfare, Vol. 2, No. 1, pp. 7-29, 2018.
  4. S. M. Park, "A Meta-Analysis on the Effects of Adolescent Internet Addiction Group Counseling Program in Korea", Korean Journal of Counseling And psychotherapy, Vol. 21, No. 3, pp. 607-623, 2009.
  5. L. S. Oh, C. Kim, "Meta-analysis on the effects of the prevention and intervention programs for internet addiction", Journal of The Korean Assciation of in formation Education, Vol. 13, No. 4, pp. 529-537, 2009.
  6. J. K. Lee, G. M. Kang, "A Meta-analysis on the effect of youth Internet addiction group counseling program", Korea Jourmal of Counseling, Vol. 16, No. 3, pp. 101-120, 2015. https://doi.org/10.15703/kjc.16.3.201506.101
  7. H. Y. Kim, M. K. Cho, "Meta-analysis of Interment Addiction Treatment Programs for Adolescents", The Korean Academy of Mental Health Social Work, Vol. 43, No. 2, pp. 89-118, 2015.
  8. E. J. Kwon, S. O. Jang, "A meta-analysis on the effects of internet addiction treatment program for adolescents on reducing addiction",Center For Social Welfare Research Yonsei University, Vol. 48, No. -, pp. 105-129, 2016. https://doi.org/10.17997/SWRY.48.1.5
  9. J. Y. Ha, S. M. Shin, "The Effectiveness of Youth Internet Addiction Group Counseling Programs: a Meta - Analysis", KoreanJouranl of Psychology: General, Vol. 35, No. 1, pp. 191-216, 2016. DOI: https://doi.org/10.22257/kjp.2016.03.35.1.191
  10. H. S. Kim, J. H. Yang, "A meta-analysis of effects of smartphone addiction prevention program for adolescents", Social Science Research Review Kyungsung University, Vol. 32, No. 1, pp. 259-281, 2016. https://doi.org/10.18859/ssrr.2016.02.32.1.259
  11. SungDong Hwang. Meta-Analysis Using R. p.10- 230, Newnonmun, 2015.
  12. Littell, J, H. Corcoran, J. & Pillai, V. Systematic reviews and meta-analysis, Published to Oxford Scholarship Online:January, 2009. DOI: http://dx.doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195326543.001.0001
  13. CoHen, J. Statistacal Power Analysis for the Behavioral Sciencs(2nd ed.) Hillsdale. New Jersey: Lavrence Erlbaum Associates, 1988.