A Study on the Qualitative Growth of Foreigners Visiting the Chinese Market: Focusing on Psychological Satisfaction

외국인 방한시장 확대에 따른 질적 성장 연구 - 방한 중국인 경호대상자의 심리적 만족감 중심으로 -

  • Received : 2019.01.25
  • Accepted : 2018.02.22
  • Published : 2019.03.31

Abstract

The purpose of this study is to evaluate and analyze domestic private security activities through experiences of Chinese people who have been thought to be very necessary for the development of domestic private security and to suggest measures for the customization of foreigners and Chinese people for Korean private security companies. The purpose of this study was to analyze the psychological satisfaction of Korean civilian security activities through the experiences of Chinese Koreans who are using Korean civilian security services and to discuss ways to improve domestic civil security activities not only for Chinese Koreans but also for Koreans visiting Korea. And conducted in-depth interviews with limited data and insufficient prior research. First, we should not judge the scale of Chinese visit today as a separate industry that is not related to our private security. Second, it should be carried out confidently with a prepared marketing attitude that makes the choice of the security guard excellent. Third, a company management is necessary. Fourth, communication should be done. Fifth, it should become a loyal 'butle'.

국내 민간경호 발전에 매우 필요할 것으로 사료되어 방한 중국인들의 경험 사례를 통하여 국내 민간경호 활동을 평가 분석하고 대한민국 민간경호 업체에게 있어서는 방한 외국인과 중국인을 고객화 하기위한 방안을 제시하는데 목적이 있다. 한국계 중국인 민간경호 서비스를 이용하고 있는 방한 중국인의 경험을 통하여 국내 민간 경호활동의 심리적 만족감을 분석하여 방한 중국인뿐만이 아닌 방한 외국인에게 적합한 국내 민간경호 활동의 개선방안을 논의하고자 하였고 반구 조화된 면담을 활용하였고 한정된 자료, 부족한 선행연구에 적합한 심층면담을 실시하였다. 첫째, 지금의 중국인 방한 규모를 우리 민간경호와 관계성 없는 별개 산업으로 판단하지 말아야 한다. 둘째, 경호대상자의 선택이 탁월했음을 느낄 수 있도록 하는 마케팅을 준비된 자세로 자신감을 가지고 실시해야 한다. 셋째, 동반자적인 회사 경영이 필요하다. 넷째, 커뮤니케이션이 되어야 한다. 다섯째, 충성도 높은 '집사'가 되어야 한다. 방한 외국인과 중국인을 우리와 상관없는 고객이라는 안일한 관념을 걷어내야 한다. 방한 외국인에게 적합한 경호서비스를 제공하는 노력과 변화를 통하여 믿음직한 안위를 책임져 주는 피 의뢰인으로 만들어져야 할 필요가 있다.

Keywords

References

  1. 김기원 (2015). 관광안전인식과 방한 경험이 행동의도에 미치는 영향. 세종대학교 관광대학원 석사학위논문.
  2. 나미수 (2016). 질적 수용자 연구. 커뮤니케이션북스.
  3. 박정훈 (2018). 재한 외국인 민간경호의 성장요인 분석. 한국경호경비학회지, 56, 107-124.
  4. 서명설 (2014). 중국 관광객의 한국 음식에 대한 기대와 경험, 만족에 관한 연구. 동명대학교 대학원 석사학위논문.
  5. 야 령 (2014). 방한 중국인관광객의 관광소비성향 및 관광활동 선택행위에 관한 연구. 동의대학교 대학원 석사학위논문.
  6. 유용석 (2012). 관광지개성과 자아 이미지 간 일치성이 관광객 행동의도에 미치는 영향. 세종대학교 대학원 박사학위논문.
  7. 이솔지, 이주락 (2016). 지하철보안관제도의 활성화 방안에 관한 연구. 한국경호학회지, 49, 133-154.
  8. 장정정 (2014). 방한 중국인 관광객의 관광태도, 관광활동 선호도 및 관광객 만족도 간 영향관계. 순천향대학교 대학원 석사학위논문.
  9. 절자르갈 (2013). 관광지 특성이 관광서비스 만족과 행동의도에 미치는 영향. 영남대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 진패요 (2014). 방한 중국인 관광객의 현지식당 만족도에 관한 연구. 경기대학교 관광전문대학원 석사학위논문.
  11. 허병선 (2016). 방한 중국인 관광객의 여행상품 선택속성에 따른 만족도가 행동의도에 미치는 영향. 세종대학교 관광대학원 석사학위논문.
  12. 허아니 (2014). 의료관광서비스가 방한중국 의료관광 종합만족도에 미치는 영향에 관한 연구. 경기대학교 관광전문대학원 석사학위논문.
  13. 화월화 (2016). 관광객의 관광도기 및 만족도에 관한 연구. 남서울대학교 대학원 석사학위논문
  14. 국제연합 세계관광기구 http://www2.unwto.org
  15. 중국 관영 신화통신사 http://www.xinhuanet.com
  16. 중국산업경제정보망 http://shanxi.cinic.org.cn
  17. 중국여행위클리 http://travelweekly-china.com
  18. 통계청 : http://kostat.go.kr
  19. 한국관광공사: http://kto.visitkorea.co.kr
  20. 한국문화관광연구원 : http://www.kcti.re.kr