DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Educational Plan of Business Chinese Speaking by Using the Method of Storytelling and Role-play - Focused on Chinese Drama -

스토리텔링과 롤 플레이 기법을 통한 비즈니스 중국어 말하기 교육방안 탐색 - 드라마를 중심으로 -

  • Received : 2019.04.29
  • Accepted : 2019.05.15
  • Published : 2019.05.31

Abstract

The main purpose of this study is to reveal the educational value of the Chinese drama and present a concrete and feasible Chinese speaking teaching-learning programme targeted at intermediate level Chinese learners through storytelling and role-play. There is some advice for Chinese speaking teaching-learning by using Chinese dramas. Firstly, applying various techniques actively such as storytelling and role play, not only could it help to correct Chinese speaking pronunciation, but it could also help students to make up and express their ideas as free as possible. Secondly, it's necessary to accord with the teaching objectives of Chinese speaking, students' actual level and requirements to select Chinese dramas as Chinese speaking teaching-learning materials. Thirdly, it's noteworthy that teachers should select Chinese dramas with various genres or theme according to social development to promote the fun of class and maximize the educational value of Chinese dramas as teaching-learning materials.

이 연구는 드라마를 활용하여 비즈니스 중국어 말하기 교수-학습 방안을 모색한 것이다. 중국어를 모국어가 아닌 제2외국어로서 배우는 중급 수준의 학습자를 대상으로 드라마 이 가지는 교육적 가치를 밝히고 스토리텔링과 롤 플레이 기법을 채택하여 구체적이고 실용적인 중국어 말하기 교육방안을 제시하는 데 목적을 둔다. 드라마를 활용하여 중국어 말하기 교육을 할 때 다음 몇 가지 제언 제시하면, 첫째, 드라마를 통해 스토리텔링 등 다양한 기법을 적극적으로 적용하여 중국어 말하기 발음을 정확하게 교정할 수 있을 뿐만 아니라, 자신의 자유로운 중국어 구성하여 실현하기도 가능하다. 둘째, 중국어 교수·학습 자료로서의 드라마를 선정할 때 중국어 교육과정의 목적이나 목표에 알맞아야 하며, 학습자의 실제와 요구도 맞추어야 한다. 중국어 교수·학습 자료로서의 드라마는 언어 학습 활동을 다각적으로 반영할 수 있을 뿐만 아니라, 언어 학습과 문화 학습에 큰 변리를 제공해 줄 수 있다. 셋째, 중국어 교수·학습 자료로서의 드라마를 선정할 때 교사는 시대 발전에 따라 다양한 장르나 제재인 드라마를 합리적으로 활용하고 수업의 흥미나 재미를 유지하면서 드라마의 적극적인 교육적 가치를 충분히 발휘해야 한다.

Keywords

References

  1. Ministry of Education. High School Education Curriculum for Second Language. Sejong: Ministry of Education, (2015).
  2. J. T. Zhou. The Relevant Issues of Business Chinese Teaching. Economic Research Guide. (2010), No.16, pp.254-256.
  3. H. Jeong. The Study on the Educational Method of Jia Zhangke' Movies. Seoul: Hankuk University of Foreign Studies. (2010).
  4. Y. W. Seok, Yongwon. Children Fairy Tale and Oral Education. Seoul: Hakyeonsa, (1989).
  5. Y. H. So. A Teaching Guide for Chinese Language Using Story Telling. Ulsan: University of Ulsan. (2013).
  6. A. Wright. Storytelling with Children. Oxford: Oxford University Press, (1995).
  7. Y. R. Joe. A Study on the Role Play in the Integrated Subjects in Elementary School Curriculum. Jinju: Gyeongsang National University, (2008).
  8. W. Kim. How to Use a Drama, Single Princesses and Blind Dates as Chinese Education Materials. Asian Cultural Studies, (2012), No.27, pp.251-275.
  9. G. O. Min. A Study on Chinese Language Learning Method by Using Visual Materials- Focused on -. Seoul: Kyung Hee University, (2015).
  10. H. I. Kim. Culture Education in Secondary School English Classrooms. Seoul: Hongik University, (2006).