DOI QR코드

DOI QR Code

An Explorative Case Study of Flipped College General English Class

대학 일반영어 플립드 러닝 수업 방식의 탐색적 사례연구

  • Received : 2019.04.29
  • Accepted : 2019.05.15
  • Published : 2019.05.31

Abstract

The purpose of this study is to examine the potential of flip learning in Korea and to explore the possibilities of university English education. To this end, participants are sought for classes wherein general English class is taught and the researcher is in charge of teaching. 25 students of media-English class is chosen for the study. Instruments for the study include class evaluation and feedbacks, mid-term and final exams, group performative evaluation, on-line class views and participations. The findings of the study are: As students progress in flipped learning classes, their exam results significantly improved, and their performative evaluation results also improved significant across different groups. The effects are more eminent among higher levels of students, but students with mid and low level of English still improved significantly once they engage themselves in preview activity on a regular basis and self-directedly.

본 연구는 우리나라 교육상황에서 플립드 학습의 잠재력을 시험해 볼 필요성이 있고 특히 이와 가장 잘 접목될 것으로 생각되는 지방대학의 대학 일반영어 교육을 통해서 그 가능성을 탐색하고자 하는 것이다. 지방 중소도시에 소재한 C대학교에서 2017년 2학기에 개설된 영어과 일반영어 수업인 미디어 영어 수업을 대상으로 하여 플립드 수업 방식을 적용하고 그 과정에서 생성되는 질적·양적 자료를 수집하고 분석하여 탐색적 방법으로 대학 일반영어 수업의 개선책을 마련하고자 하는 탐색적 사례연구이다. 효과의 측정을 위한 실험연구가 아니기 때문에 비교반 없이 실험반 한 클라스를 중심으로 연구가 이루어지고 강의평가와 건의문, 중간과 기말고사, 조별 수행평가, 온라인 수업시청률과 학습참여횟수 등과 같은 연구도구에서 나온 자료를 분석하였다. 결과는 중간고사보다는 기말고사의 성적이 유의하게 높았고, 조별 수행평가 점수도 갈수록 나아졌다. 온라인 수업참여율은 수준별로 상집단이 가장 높고, 중집단이 뒤를 잇고 하집단이 그 뒤를 이었다. 그러나 중/하 집단의 경우 플립러닝의 자기주도적 수업 참여율이 높은 경우에는 영어에 많은 향상이 있었다.

Keywords

References

  1. Brown, H. D. Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy. White Plains, NY: Pearson-Longman (2007)
  2. Kim, E. Status quo of CLT-based English curricular reform: A teacher's voice from the classroom. English Teaching. (2008), Vol.63, No.2, pp.43-69. https://doi.org/10.15858/engtea.63.2.200806.43
  3. Bergmann, J., and Sams, A. Flipped learning: Gateway to student engagement. Washington DC: International Society for Technology in Education (2014)
  4. Cockrum, T. Flipping your English class to reach all learners: Strategies and lesson plans. New York: Routledge (2014)
  5. Bretzmann, J. Flipping 2.0: Practical strategies for flipping your class. New Berlin, WI: The Bretzmann Group LLC (2013)
  6. Jarvis, W., Halvorson, W., Sadeque, S., & Johnston, S. A large class engagement (LCE) model based on service-dominant logic (SDL) and flipped classrooms. Education Research and Perspectives. (2014), Vol.41, No.1, pp.1-24.
  7. Vaughan, M. Flipping the learning: An investigation into the use of the flipped classroom model in an introductory teaching course. Education Research and Perspectives. (2014), Vol.41, No.1, pp.25-41.
  8. Bhang, Jina and Lee Jihyun. Exploring Educational Significance of Flipped Classroom and Its Implications for Instructional Design. The Journal of Korean Teacher Education. (2014), Vol.31, No.4, pp.299-319. https://doi.org/10.24211/tjkte.2014.31.4.299
  9. Sung Kiwan. A case study on a flipped classroom in an EFL content course. Multimedia-Assisted Language Learning. (2015), Vol.18, No.2, pp.159-187. https://doi.org/10.15702/mall.2015.18.2.159
  10. Ji Yon Lee, Young Hwan Kim and Young Bae Kim. A Study on Application of Learner-Centered Flipped Learning Model. The Korean Society for educational technology. (2014), Vol.30, No.2, pp.163-191.
  11. Jung, Barda. Educational Revolutionism. Seoul: Upaper. (2015)