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Case Study on Key Activities for Effective Supplier Relationship Management(SRM)

효과적인 공급자관계관리(SRM)를 위한 핵심활동 사례연구

  • Received : 2019.03.30
  • Accepted : 2019.04.14
  • Published : 2019.04.30

Abstract

Supplier Relationship Management (SRM) is a strategic partnership activity for an enterprise and is expected to be a significant performance element in the current enterprise environment where uncertainty is growing. Despite the effective SRM allows companies to manage quality and inventory throughout their logistics procurement process with their suppliers and increase the profitability of the company, there is a scarce of theory about supplier relationship management (SRM) and many companies are not aware of the importance of SRM and depend only on simple electronic purchasing methods. Therefore, I analyze the H Company as a case company, which is a large domestic company and has reached 2,500 domestic and overseas suppliers. SRM process and its effects are evaluated as (1) Purchasing strategy division 2) Process division (3) IT infrastructure division. By analyzing SRM as one of the management strategies that bring the overall value of enterprise performance up, and by looking at how domestic large corporations manage their suppliers, I hope that manufacturers with many suppliers will recognize the importance of SRM and build an SRM tailored to their business.

기업에서의 SRM(공급자관계관리)은 기업의 전략적인 파트너십 활동으로 불확실성이 가중되고 있는 현재의 기업 환경에서 중요한 기업의 성과 요소로 기대된다. 효과적인 SRM을 통해 기업은 공급자와의 물류 조달 프로세스 전반에 걸쳐서 품질, 재고 등을 관리하고 최적의 공급망을 구축하며 수익성을 높일 수 있음에도 불구하고, SRM(공급자관계관리)과 관련한 이론이 부족한 실정이며 많은 기업이 SRM의 중요성을 인지하지 못하고 단순 전자구매방식에만 의존하고 있다. 따라서 본 연구는 사례기업으로 국내외 공급자 수가 2500개에 이르러 SRM이 기업 경쟁력의 핵심으로 평가 받고 있는 H기업의 SRM 수행 과정과 효과를 (1)구매전략 부문 (2)프로세스 부문 (3)IT 인프라 부문으로 사례 분석한다. 이를 통해 SRM을 기업성과의 전체적인 가치상승을 가져오는 경영전략의 한 방안으로 해석하고, 국내 대기업이 어떤 방식으로 공급사를 관리하는지 살펴봄으로써 많은 공급사를 갖는 제조기업이 SRM의 중요성을 인지하고 기업 실정에 맞는 SRM을 구축하게 하는 데에 의의를 둔다.

Keywords

References

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