DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Multiplication Expression Method by Visual Model

시각적 모델에 따른 곱셈식 표현 방법에 대한 연구

  • Kim, Juchang (Graduate School of Korea National University of Education) ;
  • Lee, Kwnagho (Korea National University of Education)
  • Received : 2018.11.30
  • Accepted : 2019.01.25
  • Published : 2019.01.31

Abstract

In this study, students' multiplication expression method according to visual model was analyzed through paper test and eye tracking test. As a result of the paper-pencil test, students were presented with multiplication formula. In the group model (number of individual pieces in a group) ${\times}$ (number of group) in the array model (column) ${\times}$ (row), but in the array model, the proportion of students who answered the multiplication formula in the (row) ${\times}$ (column). From these results, we derived the appropriate model presentation method for multiplication instruction and the multiplication expression method for visual model.

본 연구는 시각적 모델에 따른 학생들의 곱셈식 표현 방법을 지필 검사 및 시선추적 검사를 통해 분석하였다. 지필검사 결과 학생들은 곱셈식으로 제시하는데 있어 묶음 모델에서는 (묶음 내 낱개의 수)${\times}$(묶음의 수), 배열모델에서는 (가로)${\times}$(세로)로 답하는 비율이 높았으나, 배열모델에서는 모양에 따라 (세로)${\times}$(가로)로 답하는 비율이 높은 경우도 있었다. 이러한 결과를 통해 곱셈 지도 시 적절한 모델 제시 방법과 시각적 모델에 대한 곱셈식 표현 방법에 대한 논점을 도출하였다.

Keywords

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0001.png 이미지

[그림 1] 묶음(좌상), 직선(우상), 배열(좌하), 조합모델(우하) [Fig. 1] Group(Left-Up), Line(Right-Up), array (Left-Down), Combination model(Right-Up)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0002.png 이미지

[그림 2] 1차 교육과정 교과서(산수 3-1) [Fig. 2] The first curriculum textbooks (arithmetic 3-1)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0003.png 이미지

[그림 3] 2차 교육과정 교과서(산수 2-1, 3-1, 3-2) [Fig. 3] The Second Curriculum textbooks (arithmetic 2-1, 3-1, 3-2)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0004.png 이미지

[그림 4] 3차 교육과정 교과서(산수 2-2) [Fig. 4] The third Curriculum textbooks (arithmetic 2-2)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0005.png 이미지

[그림 5] 2015 개정 교육과정 교과서(수학 2-1) [Fig. 5] 2015 Revised Curriculum textbooks (mathematics 2-1)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0006.png 이미지

[그림 6] 2015 개정 교육과정 교과서(수학 2-1) [Fig. 6] 2015 Revised Curriculum textbooks (mathematics 2-1)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0007.png 이미지

[그림 7] 2015 개정 교육과정 (수학익힘 2-1) [Fig. 7] 2015 Revised Curriculum (mathematics workbook 2-1)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0008.png 이미지

[그림 8] 2015 개정 교육과정 교과서(수학 2-2) [Fig. 8] 2015 Revised Curriculum textbooks (mathematics 2-2)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0009.png 이미지

[그림 9] 2009 개정 교육과정 교과서(수학 2-2) [Fig. 9] 2009 Revised Curriculum textbooks (mathematics 2-2)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0010.png 이미지

[그림 10] 2015 개정 교육과정 교과서(수학 3-1, 3-2) [Fig. 10] 2015 Revised Curriculum textbooks (mathematics 3-1,3-2)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0011.png 이미지

[그림 11] 2007, 2009, 2015 개정 교육과정 교과서(수학 3-나, 3-2) [Fig. 11] 2007, 2009, 2015 Revised Curriculum textbooks (mathematics 3-2)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0012.png 이미지

[그림 12] 6차 교육과정 교과서(수학 2-1) [Fig. 12] sixth Curriculum textbooks (mathematics 2-1)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0013.png 이미지

[그림 13] 4차 교육과정 교과서(수학 3-2) [Fig. 13] Fourth Curriculum textbooks (arithmetics 3-2)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0014.png 이미지

[그림 14] ‘math connects’ 시각적 모델 도입 [Fig. 14] ‘math connects’ Introduction of visual model

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0015.png 이미지

[그림 15] ‘math connects’ 시각적 모델 도입 [Fig. 15] ‘math connects’ Introduction of visual model

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0016.png 이미지

[그림 16] ‘Everyday Mathematics’ 시각적 모델 도입 [Fig. 16] ‘Everyday Mathematics’ Introduction of visual model

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0017.png 이미지

[그림 17] ‘Everyday Mathematics’ 곱셈표 도입 [Fig. 17] ‘Everyday Mathematics’ Introduction of visual model

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0018.png 이미지

[그림 18] ‘shaping math’ 시각적 모델 도입 [Fig. 18] ‘shaping math’ Introduction of visual model

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0019.png 이미지

[그림 19] ‘primary mathematics’ 시각적 모델 [Fig. 19] ‘primary mathematics’ visual model

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0020.png 이미지

[그림 20] ‘新し算敎’ 묶음 모델 도입 [Fig. 20] ‘New calculation’ Introduction of group model

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0021.png 이미지

[그림 21] ‘新し算敎’ 교환 법칙 예시 [Fig. 21] ‘New calculation’ Exchange Property example

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0022.png 이미지

[그림 22] ‘新し算敎’ 곱셈표 [Fig. 22] ‘New calculation’ Multiplication table

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0023.png 이미지

[그림23] 연구 절차 [Fig. 23] Research procedure

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0024.png 이미지

[그림 26] 히트맵 [Fig. 26] heat map

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0025.png 이미지

[그림 27] 6×8를 답한 학생의 시선이동경로(S4) [Fig. 27] 6×8 student's Gaze-plot(S4)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0026.png 이미지

[그림 28] 8×6를 답한 학생의 시선이동경로(S6) [Fig. 28] 8×6 student's Gaze-plot(S6)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0027.png 이미지

[그림 29] 24×12를 답한 학생의 시선이동경로(S13) [Fig. 29] 24×12 student's Gaze-plot(S13)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0028.png 이미지

[그림 30] 12×24를 답한 학생의 시선이동경로(S1) [Fig. 30] 12×24 student's Gaze-plot(S1)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0029.png 이미지

[그림 31] S13 학생의 시선이동 경로와 히트맵 [Fig. 31] S13 student's Gaze-plot & heat map

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0030.png 이미지

[그림 24] (묶음 수)×(묶음 내 낱개의 수) [Fig. 24] (number of group) × (number of individual pieces in a group)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0031.png 이미지

[그림 25] (묶음 내 낱개의 수)×(묶음의 수) [Fig. 25] (number of individual pieces in a group)×(number of group)

[표 1] 묶음 모델의 곱셈식 표현 [Table 1] A multiplicative expression of a group model

SHGHD@_2019_v22n1_65_t0001.png 이미지

[표 2] 배열 모델의 곱셈식 제시 [Table 2] A multiplicative representation of a arry model

SHGHD@_2019_v22n1_65_t0002.png 이미지

[표 3] 넓이모델의 곱셈식 표현(1) [Table 3] A multiplicative expression of area model(1)

SHGHD@_2019_v22n1_65_t0003.png 이미지

[표 4] 넓이모델의 곱셈식 표현(2) [Table 4] A multiplicative expression of area model(2)

SHGHD@_2019_v22n1_65_t0004.png 이미지

[표 5] 넓이모델의 곱셈식 표현(3-1) [Table 5] A multiplicative expression of area model(3-1)

SHGHD@_2019_v22n1_65_t0005.png 이미지

[표 6] 넓이모델의 곱셈식 표현(3-2) [Table 6] A multiplicative expression of area model(3-2)

SHGHD@_2019_v22n1_65_t0006.png 이미지

[표 7] 수모형을 이용한 묶음 모델의 곱셈식 표현 [Table. 7] A multiplicative expression of a group model using Base ten blocks

SHGHD@_2019_v22n1_65_t0007.png 이미지

[표 8] 수모형을 이용한 묶음 모델의 곱셈식 표현 [Table 8] A multiplicative expression of array model using Base ten blocks

SHGHD@_2019_v22n1_65_t0008.png 이미지

References

  1. Kim, S. G. (2008). An Analysis on Multiplication inElementary School Mathematics Textbooks. Seoul National University of Education, Master Thesis.
  2. Kim, H, Cho, Y.M. & Joung Y. J. (2016). The Comparative Study on Teaching of Multiplication Tables in South Korea, China, Japan, Singapore. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 20(3), 407-430.
  3. Ministry of Education (1995). Mathematics 2-1. Chungnam: National Textbooks Co., Ltd.
  4. Ministry of Education (2010). Mathematics 3-2. seoul: Cheonjae Education.
  5. Ministry of Education (2013). Mathematics 2-2. seoul: Cheonjae Education.
  6. Ministry of Education (2014). Mathematics 3-2. seoul: Cheonjae Education.
  7. Ministry of Education (2017a). Mathematics 2-1. seoul: Cheonjae Education.
  8. Ministry of Education (2017b). Mathematics workbook 2-1. seoul: Cheonjae Education.
  9. Ministry of Education (2017b). Mathematics workbook 2-2. seoul: Cheonjae Education.
  10. Ministry of Education (2017c). Mathematics teacher guidebook 2-1. seoul: Cheonjae Education.
  11. Ministry of Education (2018a). Mathematics workbook 2-1. seoul: Cheonjae Education.
  12. Ministry of Education (2018b). Mathematics 2-1. seoul: Cheonjae Education.
  13. Ministry of Education (1995). arithmetic 2-1. seoul: Korean Bookstore Book Co., Ltd.
  14. Ministry of Education (1966a). arithmetic 2-1. seoul: National Textbooks Co., Ltd.
  15. Ministry of Education (1966b). arithmetic 3-1. seoul: National Textbooks Co., Ltd.
  16. Ministry of Education (1966c). arithmetic 3-2. seoul: National Textbooks Co., Ltd.
  17. Ministry of Education (1979). arithmetic 2-2. seoul: National Textbooks Co., Ltd.
  18. Ministry of Education (1982). arithmetic 3-2. seoul: National Textbooks Co., Ltd.
  19. Lee, M. J. & Lee, K. H. (2015). Elementary Students Formation of Relational Thinking about Equation - Centered for Web-Based Balance -. School Mathematics 17(3), 391-405.
  20. Joung, Y. J., Cho, Y. M. (2012). Comparative Research on Teaching and Learning of Algorithm of Natural number Multiplication - Focused on the Elementary Textbooks of South Korea, USA, Singapore, and Japan. Journal of Educational Research in Mathematics, 22(2), 293-309.
  21. Chong, Y. O. (2013). Teaching Multiplication with Whole Numbers in Elementary School Mathematics -Focusing on the Introduction of the Concept of Multiplication and Multiplication Facts-. School Mathematics, 15(4),889-920.
  22. Barmby, P., Harries, T., Higgins, S., & Suggate, J. (2009). The array representation and primary children's understanding and reasoning in multiplication. Educational studies in mathematics, 70(3), 217-241. https://doi.org/10.1007/s10649-008-9145-1
  23. Blanton, M., Levi, L., Crites, T., Dougherty, B., & Zbiek, R. M. (2011). Developing Essential Understanding of Algebraic Thinking for Teaching Mathematics in Grades 3-5. Series in Essential Understandings. National Council of Teachers of Mathematics.
  24. Hacmillan/McGraw-Hill (2009). Math Connects(3). Columbus: Hacmillan/McGraw-Hill.
  25. Marshall Cavendish Education (2013a). Shaping maths coursebook 1B. Singapore: Marshall Cavendish Education.
  26. Marshall Cavendish Education (2013b). Shaping maths coursebook 2B. Singapore: Marshall Cavendish Education.
  27. Reys, R. E., Lindquist, M., Lambdin, D. V., & Smith, N. L. (2009). Helping children learn mathematics (9th ed.). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. 박성선, 김민경, 방정숙, 권점례 역(2017). 초등교사를 위한 수학과 교수법. 서울: 경문사.
  28. Singapore Math (2005a). Primary Mathematics 3A. Singapore: Marshall Cavendish Education.
  29. Singapore Math (2005b). Primary Mathematics 4A. Singapore: Marshall Cavendish Education.
  30. Wright Group (2007). Everyday mathematics reference book. Chicago: Wright Group.
  31. Tokyo Syoseki (2013). New arithmetic number 2 - down. Tokyo: Tokyo citizen.
  32. Tokyo Syoseki (2011). New arithmetic number 3 - up. Tokyo: Tokyo citizen.

Cited by

  1. 초등학교 수학에서 곱셈의 통합적 접근에 대한 탐색 vol.22, pp.3, 2019, https://doi.org/10.30807/ksms.2019.22.3.007