Abstract
For this purpose, research was made to look into the style, material, organization, and legal as well as institutional system of the bonsai industry in the three countries. In order to understand what significance it has and how it has changed historically, related literature was surveyed and questionnaires were distributed to the concerned people to collect the data needed for them to plan bonsai industry. The results of the survey are as follows. Analysis of awareness of bonsai culture, respondents replied that the motive and purpose of bonsai is because they like flower trees, and the technical information about bonsai is usually obtained by visits to bonsai gardens. The analysis revealed that respondents usually join more than one bonsai club and are active more than once a month, which means longer than 4 hours each month, and their activities are more frequently in the metropolitan area. From the analysis of preference for bonsai culture, it was made known that the favorite bonsai size is less than middle one(20~50cm), the characteristics of the favorite species are beauty. A research and analysis of bonsai-related technical education found that bonsai is trimmed manually in general, bonsai experts are usually kept in contact with, and the bonsai technique is learned through interaction with the experts.
본 연구는 동양 문화권으로 분재 역사가 깊은 한·중·일 분재문화산업의 양식 및 소재 등에서 분재특성을 이해하고 문화적으로 어떤 의미와 변천이 있는지 관련 문헌자료 등을 조사하였다. 또한 분재산업의 계획입안 자료를 제공하고자 관련 종사자들을 대상으로 설문조사를 실시하여 국가, 연령, 연간소득수준, 분재관련 활동경력 측면에서 교차분석, 인식 및 선호조사를 하였다. 분재문화의 인식조사 분석에서 분재를 하게 된 동기 및 목적은 꽃나무가 좋아서, 평소 분재에 관한 기술정보를 획득하는 곳은 분재원이며, 대부분 1곳 이상의 분재동호회에 가입하여 월 1회 이상, 평균 4시간 정도 작품 활동을 하며, 주로 대도시 지역에서 왕성하게 활동하는 것으로 나타났다. 분재문화 선호도 분석에서는 좋아하는 분재의 크기는 중품(20~50cm) 미만, 좋아하는 수종의 특성은 수형의 아름다움으로 나타났다. 분재관련 기술교육에 관한 분석에서는 분재관리 시 손질은 직접 손질, 평소 분재전문가와는 교류를 한다가 높게 나타났고, 전문가와의 교류를 통해서는 분재기술을 배우고 있는 것으로 나타났다.