DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Configuration of Pre-install Applications on Smartphone for Customer Needs

고객 중심의 스마트폰 선탑재 앱 구성방안에 관한 연구

  • Yeon, Bo Huem (Department of Public Policy and Information Technology, Seoul National University of Science and Technology) ;
  • Kang, Won Young (Department of Nano IT Design Fusion, Seoul National University of Science and Technology) ;
  • Choi, Seong Jhin (Department of Electronic and IT Media Engineering, Seoul National University of Science and Technology)
  • 연보흠 (서울과학기술대학교 IT정책전문대학원) ;
  • 강원영 (서울과학기술대학교 NID융합기술대학원) ;
  • 최성진 (서울과학기술대학교 전자IT미디어공학과)
  • Received : 2018.09.12
  • Accepted : 2018.12.31
  • Published : 2019.01.30

Abstract

Current Android smartphones include about 25 to 35 essential applications(unerasable) related to function and operation of the android smartphone itself and about 30 optional applications(removable) provided by carriers, Google and manufacturers. These applications were not able to be removed until the announcement of the smartphone applications pre-install guide from the government in January 2014, so there were memory limitations in installing new applications, causing consumer complaints by consuming data during the auto-update process of the pre-installed applications. After the announcement, we were able to delete optional applications but the complaints about the data consumption still did not disappear. Therefore, in this paper, we carried out the customer survey and analyzed the behavior information such as how carriers are operating pre-installed applications and what kind of applications customer prefers and how many applications customer wants to be pre-installed. And we proposed how to configure pre-install applications on smartphone for customer needs.

현 안드로이드 스마트 폰에는 통신사, 구글, 제조사들에 의해 제공되는 스마트폰 자체의 기능 및 운영과 관련된 약 25개~35개의 필수앱(삭제불가)과 30개 정도의 선택앱(삭제가능)들이 선탑재 되어있다. 이 앱들은 2014년 1월 정부로부터 스마트폰 앱 선탑재 가이드가 발표되기 이전에는 삭제할 수 없어 새로운 앱들을 설치하는데 메모리에 제한이 있었으며, 해당 앱들의 자동 업데이트 과정에서 데이터를 소모시켜 소비자의 불만을 발생시켰다. 발표 이후에는 선택앱들은 삭제할 수 있도록 하였으나 여전히 데이터 소모에 대한 불만은 사라지지 않아 선탑재 앱 구성에 대한 개선 논쟁은 계속되고 있다. 따라서 본 논문에서는 현재 통신사들의 앱 선탑재가 어떻게 운영되고 있으며, 선탑재된 앱들 중 소비자들은 어떤 앱을 선호하고 있으며, 몇 개를 원하는지 등의 행태정보를 데이터와 소비자 조사를 통해 분석하였다. 이를 통해 소비자 니즈에 맞는 스마트폰 선탑재 앱 구성방안에 대해 제안하였다.

Keywords

BSGHC3_2019_v24n1_105_f0001.png 이미지

그림 1. LG전자 단말의 선탑재 화면 배치 현황 Fig. 1. Layout of pre-install applications on LGE smartphones

BSGHC3_2019_v24n1_105_f0002.png 이미지

그림 2. 삼성전자 단말의 선탑재 화면 배치 현황 Fig. 2. Layout of pre-install applications on SEC smartphones

표 1. LG전자 단말의 이동통신사 선탑재 앱 현황 Table 1. Pre-install applications of carriers on LGE smartphones

BSGHC3_2019_v24n1_105_t0001.png 이미지

표 2. LG전자 단말의 LG전자 및 구글의 선탑재 앱 현황 Table 2. Pre-install applications of LGE and Google on LGE smart-phones

BSGHC3_2019_v24n1_105_t0002.png 이미지

표 3. 삼성전자 단말의 이동통신사 선탑재 앱 현황 Table 3. Pre-install applications of carriers on SEC smartphones

BSGHC3_2019_v24n1_105_t0003.png 이미지

표 4. 삼성전자 단말의 삼성전자 및 구글의 선탑재 앱 현황 Table 4. Pre-install applications of SEC and Google on SEC smart-phones

BSGHC3_2019_v24n1_105_t0004.png 이미지

표 5. A통신사 비디오 앱 이용 현황 Table 5. Video applications usage status of A carrier

BSGHC3_2019_v24n1_105_t0005.png 이미지

표 6. 고객 설문조사 설계 Table 6. Customer survey design

BSGHC3_2019_v24n1_105_t0006.png 이미지

표 7. LG U+ 선탑재 앱 이용 행태 Table 7. Pre-install applications usage behavior of LG U+

BSGHC3_2019_v24n1_105_t0007.png 이미지

표 8. SKT 선탑재 앱 이용 행태 Table 8. Pre-install applications usage behavior of SKT

BSGHC3_2019_v24n1_105_t0008.png 이미지

References

  1. K. H. Bae, "Antitrust issues arising from Pre-installation of Google Play on Android smartphones", Law & Technology, Vol.12, No.2, pp.108-119, Mar. 2016.
  2. Internet Policy Division, Guideline for Pre-install Applications on Smartphone, Press Release, Ministry of Science and ICT, Jan, 23, 2014.
  3. Wang Hae na, The government's lack of support for revising the pre-installed app guidelines, etomato, Oct. 2017.
  4. Domestic Smartphone Manufacturers(SEC, LGE), Status of pre-installed apps by smartphone, Homepage of each company, 2017.
  5. Carriers of Japan and The United States(NTT Docomo, KDDI, Soft-bank, Verizon Wireless, AT&T, T-mobile, Sprint), Pre-installed apps by smartphone, Homepage of each company, 2017.
  6. Yoojung Kim, The Impact of Brand Awareness, Perceived Switching Cost, User Loyalty on Purchase Intention : Moderator as a Purchase Experience, Internet e-commerce research, Vol.15, No.1, pp.75-94, 2015. https://doi.org/10.1007/s10660-014-9167-y
  7. M. Wang, A comparative Study on Affecting Factors of Smart Phone paid/free Application User's continuance Intention, Graduate School of Chonnam National University Master's Thesis, 2015.
  8. Daniel Kahneman and Amos Tversky, Prospect Theory: An Analysis of Decision Under Risk, Handbook of the Fundamentals of Financial Decision Making, World Scientific, Chapter 6, 2013.