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Causal model analysis between quantity and quality for deriving ranking model of Online reviews

온라인리뷰의 랭킹모델링을 위한 양과 질의 인과모형 분석

  • Received : 2018.11.05
  • Accepted : 2019.02.19
  • Published : 2019.03.31

Abstract

Purpose The purpose of this study is to analyze causal relationship between quantity and quality for deriving ranking model of Online reviews. Thus, we propose implications for deriving the ranking model for retrieving Online reviews more effectively. Design/methodology/approach We collected Online review from Tripadvisor web sites which might be a kind of world-famous tourism web sites. We transformed the natural text reviews to quantified data which consists of quantified positive opinions, quantified negative opinions, quantified modification opinions, reviews lengths and grade scores by using opinion mining technologies in R package. We executed corelation and regression analysis about the data. Findings According to the empirical analysis result, this study confirmed that the review length influenced positive opinion, negative opinion and modification opinion. We also confirmed that negative opinion and modification opinion influenced the grade score.

Keywords

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<그림 1> 텍스트 마이닝의 단계별 과정

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<그림 1> 성산일출봉에 대한 온라인리뷰 예

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<그림3> 연구모형

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<그림 4> 형용사 추출 과정

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<그림 5> 온라인리뷰의 정형화 및 표준화 결과

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<그림 7> 랭킹 분석모델

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<그림 6> 가설검증 결과

<표 1> 변수 측정 방법

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<표 2> 온라인리뷰 데이터의 구조화

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<표 3> 가공된 데이터

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<표 4> 연구변수들 간의 상관분석

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<표 5> 긍정극성과의 다중회귀분석결과(H1, H4)

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<표 6> 부정극성과의 다중회귀분석결과(H2, H5)

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<표 7> 조정극성과의 다중회귀분석결과(H3,H6

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