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The Effects of Empathy and Perceived Preceptor's Empathy on Job Satisfaction, Job Stress and Turnover Intention of New Graduate Nurses

신규간호사의 공감수준과 인지된 프리셉터의 공감수준이 직무만족도, 직무스트레스 및 이직의도에 미치는 영향

  • 최주희 (부산대학교 의학전문대학원 인문사회의학교실) ;
  • 이상옥 (부산대학교 의학전문대학원 인문사회의학교실) ;
  • 김성수 (부산대학교 의학전문대학원 인문사회의학교실)
  • Received : 2018.12.26
  • Accepted : 2019.01.28
  • Published : 2019.03.28

Abstract

The purpose of this study was to identify the effect of new graduate nurses' empathy and their perceived preceptors' empathy on job satisfaction, job stress and turnover intention. For this purpose, a survey was conducted on new graduate nurses who were under 12 months old while working at three medical institutions that operated the preceptorship. In the preceptorship according to adult learning theory, the preceptors need to create a psychological environment for the new graduate nurses, and their empathy should be perceived by new graduate nurses. The study revealed that the new graduate nurses group with high level of empathy had high levels of job satisfaction, low job stress, and low degree of turnover intention, and the level of empathy affects job satisfaction of new graduate nurses. The new graduate nurses group with low level of perceived preceptor's empathy had low job satisfaction, high job stress, and high degree of turnover intention, and their perceived preceptor's empathy affected job stress and turnover intention. Based on these results, we suggest the introduction of a program to enhance empathy for new graduate nurses and preceptors.

본 연구의 목적은 신규간호사의 공감수준과 인지된 프리셉터의 공감수준이 그들의 직무만족도, 직무스트레스 및 이직의도에 미치는 영향을 확인하는 것이다. 이를 위해 신규간호사를 대상으로 프리셉터십을 운영하는 3개의 의료 기관에 재직 중인 12개월 이하의 신규간호사에게 설문을 실시하였다. 성인학습이론에 따른 프리셉터십에서 프리셉터는 신규간호사에게 심리적 환경을 조성해 줄 필요가 있으며, 공감은 경험 주체가 인지하여야 한다. 연구 결과 신규간호사의 공감수준이 높을수록 인지된 프리셉터의 공감수준이 높았으며, 신규간호사의 공감수준이 높은 집단은 직무만족도가 높고 직무스트레스와 이직의도가 낮았으며, 공감 수준은 신규간호사의 직무만족도에 영향을 미치는 것으로 드러났다. 신규간호사가 경험한 인지된 프리셉터의 공감수준이 낮은 집단은 직무만족도가 낮고 직무스트레스와 이직의도가 높았으며, 인지된 프리셉터의 공감수준은 직무스트레스와 이직의도에 영향을 주었다. 이러한 결과를 토대로 신규간호사와 프리셉터 교육과정에 공감능력향상 프로그램의 도입을 제언한다.

Keywords

표 1. 대상자의 일반적/근무관련 특성

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표 2. 대상자의 특성에 따른 공감수준과 인지된 프리셉터의 공감수준

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표 3. 대상자의 특성에 따른 직무만족도, 직무스트레스, 이직의도

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표 4. 공감수준, 인지된 프리셉터의 공감수준, 직무만족도, 직무스트레스, 이직의도 간의 상관관계

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표 5. 공감수준에 따른 직무만족도, 직무스트레스, 이직의도

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표 6. 대상자의 공감수준과 인지된 프리셉터의 공감수준이 직무만족도, 직무스트레스, 이직의도에 미치는 영향

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