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AHP기법을 이용한 무인타워크레인 주요 사고 요인 중요도 분석

Significance Analysis of Major Accident Factors of Remote Control Tower Crane Using AHP Technique

  • 김진동 (연성대학교 건축공학과) ;
  • 정진우 (경기대학교 건축공학과) ;
  • 이수보 (경기대학교 건축공학과) ;
  • 손주환 (경기대학교 건축공학과)
  • Kim, Jindong (Department of Architectural Engineering, Yeonsung University) ;
  • Jung, Jinwoo (Department of Architectural Engineering, Kyonggi University) ;
  • Lee, Soobo (Department of Architectural Engineering, Kyonggi University) ;
  • Son, Juhwan (Department of Architectural Engineering, Kyonggi University)
  • 투고 : 2019.12.07
  • 심사 : 2019.12.21
  • 발행 : 2019.12.31

초록

무인타워크레인의 운전자격 취득이 쉬워지고 불법개조가 늘어나며 소규모 건설현장에서도 무인타워크레인이 점차 활용되고 있다. 그러나 운전경험이 부족한 타워크레인 운전자의 문제가 커지면서 안전사고도 늘고 작업자도 사고위험에 노출되고 있다. 본 연구에서는 무인타워크레인 사고를 분석하여 사고 원인을 도출하였다. 그 후, 사고 원인의 중요도를 도출하기 위해 AHP 기법을 사용하여 분석하였다. 이 연구의 결과는 무인타워크레인을 사용하는 사업자와 건설 노동자들이 작업 규칙을 따르지 않는다는 것이다.

It becomes easy to acquire operating qualification of remote control tower crane and illegal retrofits is increased, remote control tower crane models are increasingly being used in smaller construction sites. However, as the problems caused by tower crane operators who have shortages of operating experience grow, safety accidents is increasing and worker is exposed to risk of accident. In this study, the cause of the accident was derived by analyzing the cause of the remote control tower crane accident. And then, the significance of accident causes was analyzed by AHP technique. The result of this study is that tower crane operators and construction workers do not comply with work rules.

키워드

참고문헌

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