DOI QR코드

DOI QR Code

하브루타를 활용한 SW 수업 설계 및 적용의 효과성

Effectiveness of Designing and Applying SW Classes Using Havruta

  • 김창희 (서울기독대학교 국제경영정보학과)
  • 투고 : 2019.11.28
  • 심사 : 2019.12.12
  • 발행 : 2019.12.30

초록

This paper is designed to examine the effectiveness of Computational Thinking and programming awareness by designing and applying programming classes using Havruta. In the present society, where the Fourth Industrial Revolution was in full swing, the capacity to be equipped has changed, and the education has been changed accordingly. Programming education is logically capable of thinking and improves comprehensive problem solving skills. This direction of programming education allows us to get ideas for solving problems based on computing thoughts and to create our own creative results. However, because they require the grammar of the programming language and many additional abilities, they are not easy for learners, and individual differences in competencies make learning less immersive and interesting. In this paper, to solve the problems of the uniform programming class, this study is designed and applied to the class applying the Jewish traditional teaching method, Havruta's teaching method, to find out the effect of computing thinking and programming perception.

키워드

참고문헌

  1. 김창희.류정혜, "하브루타 기반 프로그래밍 교육에 대한 효과," 디지털산업정보학회 학술대회발표논문집, 2019 공동학술대회
  2. 김성경, "중학교 프로그래밍 수업에서의 하브루타 교수법을 활용한 수업설계 및 적용," 한국외국어대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2018.
  3. 이희원.민혜리.이경우, "공과대학 교양교육 개선 방안 탐구:서울대학교 사례를 중심으로," 공학교육연구, 제11권, 제3호, 2008, pp.1-9.
  4. 정해원, "IT 유창성과 컴퓨팅적 사고 개념을 이용한 대학 정보교양 교육에 관한 실증적 연구," 한국컴퓨터정보학회논문지, 제19권, 제2호, 2014, pp.263-274. https://doi.org/10.9708/jksci.2014.19.2.263
  5. 공진호.손종걸, "소프트웨어중심사회를 위한 인재양성 추진계획," 과학기술정보통신부 SW정책과, http://www.msit.go.kr/web/msipContents/contentsView.do?cateId=mssw315&artId=1270998
  6. 배학진.이은경.이영준, "문제 중심 학습을 적용한 스크래치 프로그래밍 교수 학습 모형," 컴퓨터교육학회논문지, 제12권, 제3호, 2009, pp.11-22. https://doi.org/10.32431/KACE.2009.12.3.002
  7. 홍성권.최정원.이영준, "초등학생의 게임 프로그래밍 경험이 자기효능감에 미치는 영향," 교원교육, 제30권, 제3호, 2014, pp.197-215.
  8. 김창희, "컴퓨터 실습수업에서 하브루타 교수법 효과에 따른 연구," 디지털산업정보학회 논문지, 제14권, 제4호. 2018, pp.177-187.
  9. 김진숙 외, "SW교육 교수학습 모델 개발 연구" 한국교육학술정보원, 2015년 교육정책네트워크 교육현장지원 연구, 수탁연구 CR2015-35
  10. 이애화, "국내 소프트웨어교육 연구동향 분석," 교육정보미디어연구, 제24권, 제2호, 2018, pp.277-301.
  11. 김민자.김현철, "컴퓨팅 사고력 관점에서 본 컴퓨터 비전공자 대상 교양 컴퓨팅 수업의 효과성 분석 연구," 컴퓨터교육학회 논문지, 제21권, 제1호, 2018, pp11-21.
  12. 전정희, "또래교수법을 실시한 컴퓨터 실습수업에서 동료평가가 학업성취도와 자기효능감에 미치는 영향", 고려대학교 교육대학원 석사학위. 2011.
  13. Kent, O., "A theory of Havruta learning", journal of jewish education, Vol,76, No3, 2010, pp.215-245. https://doi.org/10.1080/15244113.2010.501499
  14. 전성수, 하브루타로 교육하라 : 질문하고 토론하는 하브루타 교육의 기적, 위즈덤하우스, 2012.
  15. 김정숙.이태욱, "하브루타를 접목한 앱 제작으로 컴퓨팅 사고력 신장", 한국컴퓨터정보학회 동계 학술대회 논문집 제26권, 제1호, 2018, pp.223-226.
  16. 이애리, "플립드러닝과 하브루타 학습법에 기반한 학습자 중심의 코딩 수업 설계 및 적용", 디지털산업정보학회 논문지, 제14권, 제2호, 2018, pp.69-78.
  17. Python Software Foundation. 2017. Python about. https://www.python.org/about/
  18. 이대현, "파이썬 언어를 활용한 게임 프로그래밍교육," 한국게임학회지, 제11권, 제1호, 2014, pp.8-16.
  19. P. Guo. Python is Now the Most Popular Introductory Teaching Language at Top U.S. Universities, BLOG@CACM, 2014, http://cacm.acm.org/blogs/blog-cacm/176450-python-isnow-the-most-popular-introductory-teachinglanguage-at-top-us-universities/fulltext.
  20. M. Wing, "Computational thinking and thinking about computing. Philosophical trans actions of the Royal Society," A, 366, 2008, pp.3717-3725. https://doi.org/10.1098/rsta.2008.0118
  21. Department for Education. (2013). The national curriculum in England: Framework document. Retrieved from https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/210969/NC_framework_document_-_FINAL.pdf.
  22. Google for education(2015). CT Lesson Plan. https://www.google.com/edu/resources/programs/
  23. International Society for Technology in Education& Computer Science Teachers Association. (2011). CSTA K-12 Computer Science Standards Revised 2011. Retrieved from http://csta.acm.org/Curriculum/sub/urrFiles/CSTA_K-12_CSS.pdf.
  24. 김종우, "2009 교육과정에서 컴퓨터교육의 적용," 교육과학연구, 제12권, 제1호, 2010, pp.41-55.
  25. 전수진, "SW 교육에서의 컴퓨팅 사고력 신장을 위한 개발 중심 모형의 설계 및 효과," 정보교육학회논문지, 제21권, 제6호, 2017, pp.619-627. https://doi.org/10.14352/jkaie.2017.21.6.619
  26. 안성훈 외, "2016년도 SW교육 연구학교 효과성 분석 연구," 한국교육학술정보원, 연구보고 KR 2016-4, http://lib.keris.or.kr/search/detail/CATLAB000000012086.