Abstract
This study shows that it is reasonable for an R&D Information and Evaluation Center to have a building with the fifth floor above the ground and the second floor below the ground. A survey was conducted with 22,655 researchers who are registered in the NRF database. The researchers provided 883 responses. The results indicate that about 56% of the respondents positively support the construction of the NFR R&D Information and Evaluation Center. The survey results show that many respondents recognize that both evaluation and information integration functions among the NRF's roles are very important compared to other roles. The findings of the economic validity analysis support this statement. Based on the current demand for the construction of the R&D Information and Evaluation Center, this study investigates whether it is reasonable to build a new center in the available space while examining an environment focused on a physical work space and looking at significant results obtained through a cost-benefit analysis.
본 논문은 연구지원의 중추역할을 수행하고 있는 R&D 평가센터의 기능과 역할에 대한 수요가 증가하고 있는 가운데, 효율적이고 효과적인 연구지원을 위해서는 평가센터의 물리적 공간에 대한 건축적인 평가와 처방을 다루고 있다. 이를 위해서 각 분야의 국내 연구자들을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 도출된 결과를 토대로 주차공간 부족은 지하 1,2층 주차장을 설치하여 주차난을 해소하고, 지상층에는 컨벤션센터, 통합전산센터, 심사평가장, 심사대기실, 휴게실, 심사평가위원휴게실을 설치하여 R&D연구정보·평가를 위한 공간을 확보함으로써, R&D연구정보·평가의 기능에 맞는 공간을 제시하고 있다. 구체적으로 3~5층은 중소형심사평가장, 대기실, 휴게실, 2층은 화상심사평가장, 심사평가장, 대기실, 교류 및 소통의 장, 휴게실, 1층은 컨벤션센터, 소회의실, 통합전산센터, 지하1층은 주차장과 계획서 및 보고서 접수창고, 지하2층은 기계전기실, 주차장으로 구성하였다. 한편 본 연구의 목적은 R&D평가센터의 공간과 시설에 대한 사용자 관점의 진단을 통해 문제점 및 수요를 도출하고, 가상공간을 활용하여 연구정보 관리와 학술연구 평가에 최적화된 R&D평가센터 신축의 기본계획을 수립한 후, 해당 시설의 건축적 타당성을 검증하는데 있다.