Abstract
The Korean textile industry faces a crisis, and overseas expansion is increasing. Indonesia, the third trading partner in the Korean textile industry, is the fifth largest country in terms of Korea's direct investment. This study intends to suggest a development strategy for Korean fabric mills to advance into Indonesia. First, the SWOT representative factors of the fabric mills considering the circumstances of Indonesia were derived through literature research and expert meeting. In order to derive the priority among these, AHP analysis was performed to derive the final weight and priority of the SWOT factors. Through this, I would like to suggest a management strategy that can be helpful to companies that have already entered Indonesia and are planning to enter the country in the future.
한국섬유산업은 위기에 직면하고 있으며, 해외진출이 증가하고 있다. 한국 섬유산업이 세 번째로 많이 진출하고 있는 인도네시아는 세계4위 인구라는 거대내수시장과 낮은 임금으로 생산직인력채용이 용이하여 외국인 직접투자가 섬유분야에서 가장 활발히 진행되고 있으며 이중 한국의 직접투자액이 5위이다. 인도네시아 진출 한국 섬유원단업체의 발전 전략을 수립하기 위하여 먼저, 문헌연구를 통하여 국내외 섬유업체의 SWOT 대표 요인들을 도출하였고, 인도네시아에 진출한 한국 섬유산업 중, 원단생산업체 내 전문가들을 대상으로 FGI방식을 통해 2차 SWOT 대표요인들을 도출하였다. AHP 분석기법에 따라, SWOT 대표요인들로 계층모형을 만들고, 설문을 실시하여 의사결정요인들의 최종가중치와 우선순위를 도출하였다. 이를 통해 인도네시아에 기존에 진출한 기업과 향후 진출을 목표로 하고 있는 기업에게 도움이 될 수 있는 경영전략을 제시하고자 한다.