Abstract
Recently, through the services that use drones at fire sites to deliver on-site and road conditions into the situation room and life-saving activities or the deliveries of first aid outfits at the accident scenes that are inaccessible to humans, there are more and more cases of dealing with emergency situations. Therefore, by studying the service design using drones in the initial stage of response to fires in dense residential areas, this study was intended to reify the service design area of the response stage, including the dispatch of fire sites and the fire suppression. To do this, through literature researches, research directions were explored by examining the concept and process review of service design, and by analyzing the application cases using service design. In order examine the validity of this study, a one-on-one interview was conducted to identify the use and problems of drones among incumbent firefighters, and identified the applicability of drones to fire sites by targeting drone experts. Field research was conducted to identify the location and distance of road conditions, site conditions, and 119 safety centers, by making Yongsan-gu, the most vulnerable area to fire in Seoul, as a research sample. And, among the methodologies of service design, Persona and Customer Journey Map were prepared and Insight was derived, by using virtual scenarios for the experience values and behavior analyses of the interested parties. Through these processes, this researcher intended to present the fire-response service design and help establish the direction of service design in the initial stages of fire in Korea.
화재 현장에서 드론을 활용하여 현장상황과 도로상황 등을 파악하여 상황실에 전달하는 서비스와 사람이 접근하기 불가능한 사고 현장에서 인명구조 활동이나 구급용품 전달로 위급한 상황에 대처하는 경우가 늘어나고 있다. 따라서 본 연구에서는 주택가 밀집지역에서 발생하는 화재에 대한 초기 대응단계에서 드론을 활용한 서비스디자인을 연구해 화재현장 출동 및 화재진압 등 대응단계의 서비스디자인 영역을 구체화하고자 하였다. 이를 위해 먼저 문헌연구를 통해 서비스디자인의 개념 및 프로세스 고찰과 서비스디자인을 활용한 적용 사례를 분석해 연구의 방향을 모색하였다. 연구의 타당성을 위해 현직 소방관들을 대상으로 드론 사용과 문제점 파악을 일대일 면접조사로 실시하였으며, 드론 전문가를 대상으로 드론의 화재현장 적용가능성을 파악하였다. 연구의 표본으로 서울시 중 화재 대응에 가장 취약한 용산구를 대상으로 인근 도로상황과 현장 실태조사, 119 안전센터 등의 위치와 거리를 파악하는 필드리서치를 진행하고 서비스디자인 방법론 중 이해관계자들의 경험 가치와 행위 분석을 가상시나리오를 통해 페르소나와 고객여정맵을 작성하고 인사이트를 도출하였다. 이런 프로세스를 통해 화재 초기대응 서비스디자인을 제시하고 우리나라 화재발생 초기대응 서비스디자인 방향을 수립하는데 도움이 되고자 하였다.