초록
철도문화유산에 대한 발굴과 보존 연구는 문화재청을 중심으로 근대 문화유산등록제도와 근대 철도교통문화유산 발굴 작업 등에 국한되어 왔다. 한편 철도관련 단체 등의 노력은 미비하였고 철도공사에서 철도문화유산 보존을 위한 내부지침을 만들어 시행하고 있는 정도에 머무르고 있다. 이러한 문제점에 주목하여 본 연구는 철도문화유산 중 철도차량유산을 중심으로 보존 및 활성화의 당위성을 주장하고 그 방안을 제시하고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위해 철도차량유산의 현장답사를 통해 보존현황을 파악하였고, 해외의 보존사례를 조사하였으며, 이를 바탕으로 철도차량유산의 역사적 가치를 인식하고, 널리 알리는 활성화 방안을 제시하고자 하였다. 연구 결과 첫째, 등록문화재로 등록된 철도차량유산들은 한 장소에서 보존 전시만 할 것이 아니라 보존 차량의 개방 및 관람대를 제공하여 관람을 가능하게 해야 한다. 둘째, 천연기념물이나 무형문화재와 같이 철도를 하나의 문화재 범주로 인식하고 문화재보호법 개정을 통해 문화재 항목을 신설해야 한다. 셋째, sns 및 블로그와 카페를 활용한 전략적 홍보를 통해 전체 국민을 대상으로 한 철도문화유산에 대한 관심도를 증가시키고, 철도문화유산에 대한 인식을 제고해야 한다. 넷째, 법령 및 제도적 지원과 더불어 철도차량유산을 관리하고 이를 운영할 예산, 전담부서, 전담인원의 충원은 문화재 관리역량 강화를 위해 우선적으로 해결되어야 한다. 이상의 연구결과에서와 같이 철도문화유산의 합리적인 보존과 활성화를 위해서는 행정적, 재정적 지원 및 법적 조항을 만들어 철도산업발전기본법에 보존의 근거를 만들어야 할 필요성이 있다. 철도차량유산은 그 보존 가치가 높고, 지역의 상징이자 역사의 흔적이며, 삶의 기록으로서 사회적 가치를 가진다. 이러한 상황에서 정책 및 보호법 개정에 대한 기준의 정립이 시급할 것으로 판단된다.
Led by the Cultural Heritage Administration, studies on the cultural heritage of railways have merely focused on modern registered cultural heritage and on excavating the cultural heritage of modern rail transportation. Endeavors of institutions relevant to railways to protect the cultural heritage of railways were not sufficiently made. Only the internal guideline to protect the cultural heritage of railways made by the railway corporation is being implemented. This study aims to assert the need to examine the protective measures of the heritage of railroad cars and to vitalize plans of conserving the heritage of railroad cars. Also, plans to protect the heritage of railroad cars and methods to invigorate schemes of protecting the heritage of railroad cars will be suggested. The current situation of protecting the heritage of railroad cars was investigated via a field trip. Through exploring overseas examples of protecting the heritage of the railroad cars, ways to vitalize plans of widely publicizing the heritage of the railroad cars with their historical values were suggested. Results showed that first, the way of openly exhibiting conserved railroad cars by setting up stands other than the way of exhibiting and conserving in one site was necessary. Second, in order to properly preserve and manage the cultural heritage of railways, railroad cars, much like natural monuments or intangible cultural properties, need to be perceived as cultural properties. Also, it is necessary to amend the Cultural Properties Protection Law to include railway heritage. Third, the perception of the cultural heritage of railways should be heightened, and SNS, blogs, and cafes need to strategically promote this heritage in order to increase the public's interest. Fourth, in addition to enacting legislations and gaining institutional support for the cultural heritage of railways, the budget to operate the responsible department, and employing staff for the heritage of railroad cars should be resolved as a priority in order to enhance the capability of managing this cultural heritage. In order to rationally protect the cultural heritage of railways and invigorate plans to protect the cultural heritage of railways, it is necessary to garner administrative and financial support, and enact the appropriate legislation. The heritage of railroad cars is priceless and has a social value in terms of regional icons, historic marks, and the record of life. It is considered that in this situation, the standard of amending both policy and the Cultural Properties Protection Law for the heritage of railroad cars should be urgently established.