Abstract
This article focuses how the materials of hatstrings of the 19th to 20th century gat, the Korean top hat for men among the collections of National Folk Museum of Korea, was transformed after port opening treaties with overseas since 1876. As a result of analyzing the materials of the hatstrings, amber, tortoiseshell, wood and bamboo as the traditional materials were used, and ivory, glass (soda glass, lead glass, alkali mixed glass) and plastics (cellulose nitrate, phenol-formaldehyde, polystyrene, acryl) were newly used for the hatstrings. Bamboo, wood and amber were the most frequently used materials. Bamboo was mainly used for the pipe of hatstring and were combined with beads and central decorations of other materials. This shows the trend of bamboo hatstring according to the simplification of the clothing and the culture by Regent Heungseon Daewongun. Ambers were used in the central decorations and beads and the origin of ambers was baltic amber just like the amber relics found in Korea. Compositions of glass were soda glass and alkali mixed glass which were excavated or handed down in Korea from ancient times to Joseon dynasty. But in the case of lead glass, Na2O was detected and it is considered to be a new type lead glass for crafts which came from overseas after port opening since 1876 because it showed the characteristic that it deviates from the lead glass component found in Korea. Plastics such as cellulose nitrate and phenol-formaldehyde were used as new synthetic materials to replace traditional materials such as tortoiseshell, amber, and coral as in the West. Cracks, crazing, crumbly and yellowing of cellulose nitrate of hatstrings were observed by deterioration. The survey of the materials of the 19th to 20th century hatstrings among the collections of National Folk Museum of Korea showed that the introduction of new materials such as glass and plastics were used to replace natural materials such as tortoiseshell and amber along with the use of traditional materials after port opening since 1876.
갓끈은 조선시대 남성용 모자인 갓을 고정하는 실용적인 면과 함께 사용하는 재료의 다양화에 따라 신분을 나타내는 장식적인 구실도 하여, 금, 은, 옥, 마노, 호박, 명박, 산호, 청금석, 수정 등 다양한 고급 재료가 사용되어 왔다. 19세기 말 개항과 함께 근현대로 넘어오면서 갓끈의 재질이 어떻게 변천되었는지, 국립민속박물관 소장품 중 19~20세기 갓끈에 대해 재질을 조사하였다. 갓끈의 재질을 분석한 결과, 전통적인 재질로는 호박, 대모, 나무, 대나무가 사용되었으며, 상아, 유리(소다유리, 납유리, 알칼리혼합유리)와 19세기 이후 발명된 신소재인 플라스틱(셀룰로오스 나이트레이트, 페놀-포름알데히드, 폴리스티렌, 아크릴)이 갓끈 장식에 새롭게 사용되었다. 갓끈의 중앙 장식, 구슬, 대롱에 사용된 재료는 대모가 가장 많이 차지하며, 대나무, 나무, 호박 순으로 전통 재료의 사용 빈도가 높았다. 대나무는 대롱으로 사용하여 다른 재질의 중앙 장식과 구슬을 조합한 갓끈이 많아, 흥선대원군 집정시 의관과 문물의 간소화시책에 따른 죽영이 유행을 보여주고 있다. 호박은 갓끈의 중앙 장식과 구슬에 사용되었으며, 산지는 한국에서 발견되고 있는 호박 유물과 마찬가지로 유럽의 발틱 호박으로 동정되었다. 갓끈에 사용된 유리는 고대부터 조선시대까지 한국에서 출토되거나 전승되어온 소다유리나 알칼리혼합유리도 사용되었지만, 납유리에서는 Na2O가 검출되어 한국에서 발견되는 납유리 성분에서 벗어난 특징을 보여주어, 개항 후 해외에서 들어온 새로운 공예용 유리로 추정된다. 셀룰로오스 나이트레이트나 페놀-포름알데히드 등과 같은 플라스틱은 서구에서와 마찬가지로 전통재료인 대모, 호박, 산호 등을 대체하는 새로운 합성재료로써 도입되어 사용되고 있음을 보여주고 있으며, 셀룰로오스 나이트레이트는 열화에 의해 균열과 미세 균열, 부서짐과 황변이 관찰되고 있었다. 국립민속박물관 소장 19~20세기 갓끈 재질에 대한 조사를 통해, 개항이후 전통적인 재료의 사용과 함께, 대모나 호박과 같은 천연재료를 대체하기 위해 유리와 플라스틱과 같은 신소재의 도입이 확인되었다.