Development of STS Teaching-Learning Materials about Chemical Batteries for Specialized Vocational High School Students

특성화고 화학공업과 학생을 위한 화학전지 STS 교수-학습자료 개발

  • Received : 2018.07.27
  • Accepted : 2018.09.18
  • Published : 2018.09.30

Abstract

Chemical batteries are indispensable materials, and technologies related to chemical batteries are important as they are linked to various social problems; further, they directly affect our lives. Thus, the topic of chemical batteries is suitable for industrial education. However, there has not been sufficient educational use of chemical batteries in Korea, and existing research materials do not correspond with the present curriculum. The STS teaching-learning materials about chemical batteries in this study were developed by the curriculum development model (preparation, development, improvement) for chemical engineering students in specialized vocational high schools. In the preparation stage, the study topic and the learning objective were selected by analyzing previous research about the STS and chemical battery. At the development stage, STS class plan and teaching-learning materials were developed. In the improvement stage, The STS curriculum plan and the teaching-learning materials were verified by a group of specialists and a survey regarding student satisfaction was conducted. As a result of conducting the class with the teaching-learning materials developed in this study, a positive effect in terms of students' perceptions, understanding and interest.

최근 스마트폰, 태블릿 PC 등 신종 모바일 기기와 전기 자동차 시장의 급속한 성장에 힘입어 화학전지의 중요성이 크게 대두되고 있다. 화학전지는 실생활에 없어서는 안 될 필수적인 소재로써 화학전지 관련 기술의 변화는 우리의 삶에 직접적으로 영향을 미치는 중요한 기술이다. 그러나 현재까지 국내에서 화학전지를 교육적으로 활용한 선행 연구는 매우 부족한 실정이며, 앞서 개발된 수업자료들도 최신 기술 동향을 반영하지 못하여 현행 교육과정에서는 활용하기 어려운 문제점이 있다. 본 연구에서는 특성화 고등학교 화학공업과 학생 대상의 화학전지 STS 교수-학습자료를 준비, 개발, 개선의 절차를 거쳐 개발하였다. 첫째, 준비 단계에서는 STS 통합 교육 및 화학전지 관련 선행 연구를 분석하여 학습 주제와 학습 목표를 선정하였다. 둘째, 개발 단계에서는 화학전지 관련 이론 및 실험을 분석한 자료를 기반으로 STS 관점에 부합하는 수업과정안 및 교수-학습 자료를 개발하였다. 셋째, 개선 단계에서는 개발된 STS 교수-학습 자료를 전문가 집단을 통해 타당성을 검토하였으며, 현장 수업적용과 학습자 수업 만족도 평가를 통해 개선점을 보완하였다. 본 연구를 통해 개발된 STS 교수-학습 자료는 특성화 고등학교의 과학, 기술, 사회관련 교과의 통합적 구성을 통해 화학전지를 종합적으로 이해하고 깊이 있는 학습이 이루어질 수 있는 방향으로 개발되었으며, 공업화학, 제조화학 등 특성화 고등학교 1학년 교육과정에 포함된 교과목 중 화학전지를 주제로 진행하는 수업에 활용할 수 있도록 구성되었다. 본 연구에서 개발된 교수-학습 자료를 활용하여 수업을 실시한 결과 학생들의 이해도와 흥미도, 실생활과의 연관성 측면에서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 고영준, 최준섭, 유재영(2012). 풍력을 주제로 한 STS 웹 기반 수업 자료 개발. 한국기술교육학회지, 12(3), 1-18.
  2. 김경아(2009). 고등학교 기술.가정 교과 '에너지와 수송기술'단원의 STS 수업 자료 개발. 석사학위 논문, 한국교원대학교.
  3. 박지영(2012). 역발상을 적용한 새로운 화학 전지 만들기 실험에서 나타나는 창의적 활동과정 및 결과 연구. 석사학위 논문, 한국교원대학교.
  4. 신경구, 이병욱, 이용순, 노태천(2001). 기술교과 교육에서 STS 통합적 접근에 의한 교수-학습 방법이 학업성취도에 미치는 효과. 한국기술교육학회지, 1(1), 111-120.
  5. 신예진(2003). 화학전지에 대한 웹 기반 시뮬레이션 프로그램의 학업 성취도 연구. 석사학위 논문, 이화여자대학교.
  6. 야노경제연구소(2017), 車載用リチウムイオン電池世界市場に関する調査, 矢野経済研究所.
  7. 이시연(2004). 화학전지의 종류와 친환경 대체에너지연구 및 수업지도안. 석사학위 논문, 한국교원대학교.
  8. 이희중, 최준섭(1996). 초등학교 수질환경 교육에서 STS 수업의 효과, 한국초등과학교육학회지, 15(2). 223-232.
  9. 조성호(2011), 이차전지 국내외 기술 및 정책 동향, 한국과학기술기획평가원.
  10. 최경희(1997). STS교육의 이해와 적용. (주)교학사.
  11. 최상길, 김채복, 최준섭(2002). 초등학교에서 에너지의 합리적 사용을 위한 STS 프로그램 개발과 적용 효과. 실과교육연구, 8(1), 47-60.
  12. 최준섭, 왕소랑(2007). 거북선을 이용한 STS 교육 프로그램 개발. 실과교육연구, 13(4), 61-76
  13. 한국교육과정평가원(2005). 교수학습을 위한 콘텐츠 개발 지침 . 콘텐츠 질 관리 지침 콘텐츠질 관리 프로그램 : 총론과 10개 국민공통 기본교과를 중심으로, 한국교육과정평가원.
  14. 황인아(2009). STS 프로그램이 학업성취도에 미치는 효과. 석사학위 논문, 한국교원대학교.
  15. Liao, T. T. (1998). Technological Literacy: Beyond Mathematics, Science, and Technology (MST) Integration. Journal of Technology Studies, 24(2), 52-54.
  16. Mager, R. F., & Beach, K. M. (1967). Developing Vocational Instruction. Belmont. California: Fearon Publishers.
  17. Rasinen, A. (2003). An Analysis of the Technology Education Curriculum of Six Countries. Journal of Technology Education, 15(1), 31-47.
  18. Yager, R. E. (1990). STS Thinking over to years. Science Teacher, 57(3), 52-55.
  19. Yager, R. E. (2007). STS Requires Changes in Teaching. Bulletin of Science, Technology & Society, 27(5), 386-390. https://doi.org/10.1177/0270467607305737
  20. Ziman, J. (1980). Teaching and learning about science and society. Cambridge: Cambridge University Press.