DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Color Sensation and Symbolism of Tibet Costume

티베트 복식의 색채 감성과 의미 탐색

  • Wang, Cong (Department of Clothing & Textiles, Inha University) ;
  • Kim, Jisu (Department of Clothing & Textiles, Inha University) ;
  • Na, Youngjoo (Department of Clothing & Textiles, Inha University)
  • 왕종 (인하대학교 의류학과) ;
  • 김지수 (인하대학교 의류학과) ;
  • 나영주 (인하대학교 의류학과)
  • Received : 2018.09.07
  • Accepted : 2018.09.22
  • Published : 2018.09.30

Abstract

Tibetans who live in the Tibetan highlands, the Roof of the World, have their own unique lifestyle wherein they conform to its long history, natural environment, and their own form of clothing culture. In their costumes, the use of colors, patterns and designs express religious meaning and represent the hopes and heart of life, which respects nature. This study aims to analyze the colors used in Tibetan costumes and examine the meaning of these colors. In addition, this study intends to understand the specificity of Tibetan culture through a consideration of the symbolism of the colors of ethnic costumes. By examining the literature and conducting case studies, colors of Tibetan costumes were analyzed through the I.R.I HUE-TONE system. We analyzed 96 photographs of the costumes photographed during the Tibet ceremony costume, photographs seen at the Qinghai Tibet Culture Museum and photographs from the Internet museum. The results revealed the following: First, the most important element of the costumes is connected to the five colors of JangOsaek, which gives meaning to each color. Red, navy blue, yellow, white and green symbolize fire, the sky, earth, clouds or snow, and grasslands, respectively. Second, Tibetan costumes are characterized by bold color contrasts such as red and green, black and white, red and yellow, and yellow and purple to achieve an intense harmony of colors. Third, these fancy costumes express the unique aesthetics of the Tibetan people. The primary colors follow general emotions, but they can also include their own emotion.

티베트 고원에서 살고 있는 티베트인 또는 장족은 오랜 역사와 자연환경에 순응한 자신만의 독특한 생활양식을 가지고 있어 독자적인 의복문화 형태를 지닌다. 복식 중에 색채, 문양, 도안의 사용에서 종교적인 의미를 나타낼 뿐 아니라, 복식을 통해 자신의 생활의 희망과 자연을 존중한 마음을 강하게 표현하고 있다. 티베트 민족 복식의 색채 상징성에 관한 고찰을 통하여 티베트족 문화의 특수성을 이해하고자 장족 복식에 사용된 색채를 분석하고 그들만의 색채의 의미를 고찰하였다. 장족의 색채인식, 상징성을 색의 사용 예시와 출현빈도를 중심으로 살펴보았다. 연구방법으로는 복식사진의 색채 수집 및 분석을 실시하였는데 I.R.I HUE-TONE 시스템에서 매칭 색상과 색조를 찾는 방식이었다. 장족 복식도서의 칼라사진과 청해 장족문화박물관의 장족 복식을 직접 촬영한 사진, 인터넷 박물관의 복식사진 등 총 96장의 사진이었다. 결과는 첫째, 세상을 구성한다고 생각하는 가장 주요한 요소를 5가지 색 장오색에 연결하여 각 색마다 자연적 의미를 부여하는데, 빨간색은 불, 파란색은 하늘, 흰색은 구름과 흰 눈, 초록색은 초원, 노란색은 대지를 각기 상징한다. 둘째, 홍과 녹, 흑과 백, 홍과 남, 황과 자색 등 강렬한 색채조화를 이루도록 대담한 색채를 사용하고 있는 것이 특징이다. 셋째, 티베트인들의 특유한 심미관을 표현하는데 색의 일반적인 감성을 대부분 따르지만 그들만의 감성이 들어있는 색상이 존재하였다.

Keywords

References

  1. An, W. & Li, Y. (2001). Tibetan Costume, OJuJeonBun Press. Beijing.
  2. Choi, M. J. & Su, H. W. (2016). Religious symbolism in Tibetan costumes. Journal of the Korean Society of Costume. 66(1), 42-57. DOI: 10.7233/jksc.2016.66.1.042
  3. Huang, R. & Jo. S. U. (2013). Colors of China. Yekyong Publishing. Seoul.
  4. Lowell, G. (2000). Dalai Lama's Tibet. trans. by J. I. Lee. Sigongsa. Seoul. p.47.
  5. Li, R. H. (1992). Chinese national costume culture. Textile industry press. BeiJing. P125.
  6. Li, X. H. (2009). Analyze the aesthetic characteristics of Tibetan national costume culture. Tianjin Polytechnic University. doctoral dissertation.
  7. Liu, Y. (2009). Thick and colorful Tibetan costumes. Art school of Su Zhengfa college. p.15.
  8. Mi, N. (1981). Traditional costume of minorities of China. China People Art Press.
  9. Ning, Y. P. (2008) On the cultural implication of Tibetan costume, Nanning Journal of Occupational Technology. Vol.13 No.5.
  10. Park, C. S. & Cho, W. H. (2002). Costumes of Chinese Ethnic Minorities. Minsokwon. Seoul.
  11. Park, S. Y. & So, H. O. (2004). Regional features of Tibetan costume in China. Folklore Studies, 15, 58.
  12. Wang, C (2018). Study on the color features of the traditional clothing of the Tibet Autonomous Region of China. Master Thesis. Inha University.
  13. Yi, C. (2010). The aesthetic characteristics and cultural connotation of Tibetan clothing. Sichuan normal university Master's thesis.
  14. Yang, Y. (1999). Chinese national costume cultural atlas. Mass arts press. BeiJing. p.356.
  15. Zhao, H. C,, Zhou, B,, Song, H. T., Zhang, H. B., Liu, J. H. (2016). Thoughts on the standardization of Tibetan clothing. no.4, p.44
  16. Zou, Y. L. (2013). Interpretation of the colorful Tibetan costume. Policy-making consulting. no. 4, p.66.
  17. Google Art & Culture. retrieved 2018.4.2 from https://artsandculture.google.com/exhibit/cwKiLPXygNlKKA
  18. I.R.I research site. retrieved: 2018.4.8 from http://www.iricolor.com/index2.html