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Dasan's Reinterpretation of Tien(天)-concept in Confucian analects
『논어』의 공자 '천(天)'개념에 대한 일고찰 - 고(古)·신주(新注)와 대비한 다산(茶山) 정약용(丁若鏞)의 주석의 특징 -
- 임헌규 (강남대학교)
- Received : 2018.11.30
- Accepted : 2018.12.28
- Published : 2018.12.30
Abstract
Confucius said, "I do not murmur against Heaven. I do not grumble against men. My studies lie low, and my penetration rises high. But there is Heaven;-- that knows me!" and said, "Does Heaven speak? The four seasons pursue their courses, and all things are continually being produced, but does Heaven say anything?" The only key Jen仁-concept of confucianism is based on Tien(天). This articles intend to articulate Dasan's commentary of Tien(天)-concept in Confucian analects("論語"). Dasan was to contrast Chu-Hsi's a commentary in assembled commentary of Confucian analects("論語集註") with 2) old commentary of Confucian analects("論語注疏"), and reestablished Tien(天))-concept on old & contemporary commentary of Confucian analects("論語古今註"). He analyzed, deconstructed, and re-interpretations Tien(天)-paragraph of in Confucian analects. Dasan collected, complied, and re-interpretation dispersed original meaning of Tien(天)-paragraph of Confucian analects. Cheong Yagyong tried to recover the original meaning of Tien(天)-concept in Confucian analects.
이 글은 "논어"에 나타난 공자의 궁극자(천(天))에 대한 다산 정약용의 주석을 고주("논어주소") 및 신주("논어집주")와 연관하여 대비적으로 고찰함으로써 그 특징을 제시하는 데에 목적을 두고 있다. 이를 위해 우선 공자 이전(하(夏)-은(殷)-주(周)시대)의 천(天)과 상제(上帝)개념의 변형양상을 정리하는 것으로 시작하였다. 여기서는 원래 소박한 자연주의로 시작한 고대의 천(天)개념은 은대에 정복민족의 조상신(祖上神)인 상제(上帝)개념으로 대치되었으며, 그 후 상제개념은 주대(周代)의 천명(天命)사상과 함께 보편적인 천(天)개념으로 전변해 갔다는 것을 제시하였다. 다음으로 우리는 "논어"에서 공자의 천(天)개념이 진술된 모든 구절에 대한 고주, 주자주, 그리고 다산의 주석을 순서적으로 제시하면서 상호 대비 해설하였다. 그리고 이러한 제시와 대비를 통해 각 주석이 제시한 천(天)개념의 특징을 요약 정리하면서 그 특징을 요약하였다. 그 결과 고주는 공자의 천(天)개념을 주로 운명천(運命天), 주재(主宰)-재행천(載行天) 그리고 의리천(義理天) 등의 개념으로 해석하였다. 그리고 주자는 공자의 천(天)개념이 제시된 거의 모든 구절을 성리학적인 리(理)개념으로 치환하여 해석(천즉리(天卽理))하고 있음을 살폈다. 마지막으로 다산은 천을 상제라고 말하면서(천위상제(天謂上帝)), 주자의 천즉리(天卽理)를 비판하고 있는 맥락과 이유를 살폈다.
Keywords