Perceptions of Issue Ownership and Party Choice: A Case of the Korean Legislative Election, 2016

한국 정당의 이슈 소유권(issue ownership)과 유권자 투표행태: 20대 총선을 중심으로

  • Received : 2018.02.15
  • Accepted : 2018.04.04
  • Published : 2018.04.30

Abstract

Issue ownership concerns a party's issue handling reputation. When a party is perceived to have the best solution for an issue, voters identify the party as the owner of the issue. Extant literature of issue ownership voting shows that voters tend to vote for a party that they identify as the owner of an issue they concern most. That is, the effect of issue ownership on voting is conditioned by the perceived salience of the issue in question. This study investigates another condition of issue ownership voting: i.e. party behavior in election campaigns. It argues that the effect of issue ownership on voting is conditional: it depends on party behavior as well as issue salience. During the campaign in the 2016 legislative election, only the Democratic Party of Korea, the opposition party at that time, actively presented itself as the owner of economic issues. The analysis results of this study show that the identification of the Democratic Party as the economic issue owner affects voting for the party when a voter thinks the economy to be the most important issue. However, the identification of the other parties as the economic issue owner does not affect voting for them under the same condition. The results support the argument that party behavior as well as issue salience are conditions of issue ownership voting.

이슈 소유권(issue ownership)은 특정 이슈나 현안을 해결할 수 있는 정당의 능력에 대한 평판이다. 특정 이슈에 대해 다른 정당보다 최상의 해결책을 가지고 있는 것으로 인식되는 정당이 해당 이슈를 소유하고 있다고 말한다. 기존연구에 의하면 유권자는 중요하다고 생각하는 이슈의 소유권자로 인식되는 정당에 투표하는 경향이 있다. 다시 말해 이슈 중요성(salience)은 이슈 소유권 투표(issue ownership voting)에 영향을 미치는 조건이다. 본 연구에서는 이슈 소유권 투표의 또 다른 조건으로 이슈 소유권을 주장하는 정당의 행태에 따라 이슈 소유권에 대한 인식이 투표에 미치는 영향을 살펴본다. 2016년에 실시된 20대 총선 당시 더불어민주당은 경제정당으로서의 면모를 강조하고 새누리당과는 다른 성장 전략을 제시하면서 새누리당이 소유하고 있는 경제 이슈 소유권을 뺏어 오려고 했다. 연구결과, 19대 총선과 비교해 민주당이 경제 이슈 소유권자라는 인식이 정당 지지자 및 이탈자, 무당파 집단에서 모두 증가하면서 민주당의 선거 전략은 유권자에게 어필한 것으로 나타났다. 뿐만 아니라 민주당이 경제 이슈 소유권자라는 인식은 경제 이슈를 가장 중요하게 생각하는 유권자가 민주당을 선택하는 데 영향을 미친 것으로 나타났다. 반면 새누리당이 경제 이슈 소유권자라는 인식이나 국민의당이 경제 이슈 소유권자라는 인식은 경제 이슈를 중시하는 유권자의 해당 정당 투표에 영향을 미치지 않았다. 본 연구는 이슈 중요성 이외에 정당의 행태가 이슈 소유권 투표에 영향을 미치는 조건이라는 것을 밝힘으로써 이슈 소유권 이론에 기여한다.

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