A Study on Social Capital Type of the Juvenile Deliquents

비행청소년의 사회적 자본 인식 유형에 관한 연구

  • 신근화 (경남대학교 사회복지학과)
  • Received : 2018.04.30
  • Accepted : 2018.06.22
  • Published : 2018.06.30

Abstract

The purpose of this study is to identify the types of social capital by delinquent adolescents using the Q methodology and to find ways to form social capital. As a result, 33 types of statements about social capital were extracted from 16 juvenile delinquents and five types were derived. Type I was named as 'Friend Supportive Type', Type II as 'Family Friendly', Type III as 'Ability Type', Type IV as 'Social Justice' and Type V as 'School Trust Type'. First, it is necessary to develop a program that uses good friends to improve social capital in peer relations. Second, intervention in the direct relationship between parents' children, that is, communication with friends, children of friends and children who are indirectly formed with children, as well as communication, attention, and communication are required. Third, it is necessary to intervene to control the continuous emotional control ability in daily life. Fourth, there is a need to strengthen the irrationality of the social system and the supervision over the harmful environment. Finally, there is a need to improve the environment to enhance the level of school norms and confidence in the school.

본 연구는 비행청소년의 사회적 자본 인식유형을 Q방법론을 활용하여 비행청소년의 사회적 자본 유형별 특성을 밝히고, 사회적 자본 형성방안을 모색하고자 한다. 이를 위해 사회적 자본에 관한 진술문 33문항을 비행청소년 16명을 대상으로 조사를 실시한 결과, 5가지의 유형이 도출되었다. 유형 I은 '친구 지지형', 유형 II는 '가족친화형', 유형 III은 '능력자형', 유형 IV는 '정의사회형', 유형 V는 '학교 신뢰형'으로 명명하였다. 이를 토대로 사회적 자본 형성방안을 제시해 보면, 첫째, 또래관계 내 사회적 자본을 향상시킬 수 있도록 친한 친구를 활용한 프로그램 개발이 요구된다. 둘째, 부모 자녀간의 직접적인 관계에서의 개입 즉, 대화, 관심, 의사소통 뿐만 아니라 자녀와 간접적으로 형성하고 있는 자녀의 친구, 자녀의 학교에 대한 개입이 요구된다. 셋째, 일상생활에서의 지속적인 감정 통제 능력을 조절할 수 있도록 개입할 필요가 있다. 넷째, 사회제도의 불합리성과 유해환경에 대한 감시감독을 강화할 필요가 있다. 마지막으로 학교 규범의 수준을 강화하여 학교에 대한 신뢰를 높일 수 있도록 환경을 개선할 필요가 있다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단