The Aspects of Performance in Major Multipurpose Places during the Japanese Colonial Era - Focusing on the performance of traditional music -

일제강점기 주요 다목적 공간들에서의 공연양상 - 전통음악공연을 중심으로 -

  • 금용웅 (중앙대학교 대학원 음악이론학과)
  • Received : 2018.01.10
  • Accepted : 2018.02.05
  • Published : 2018.02.28

Abstract

During the Japanese colonial era, Chosun Central Young Men's Christian Association Hall, Gyeongseong Public Hall, or Bumingwan was used as multipurpose space where various performances or events were held. Although traditional music performed in each of the places did influence the remaining of traditional music in existence as well as the vitalization of traditional musicians' activity, since these places were mostly for Western music or other genres, no research has been carried out to study the performance of traditional music there in detail. The purpose of this study is to understand the aspects of performing traditional music in multipurpose places mentioned above. Reviewing newspaper materials of the time, this author has examined the aspects of performing traditional music in each of those places in terms of the forms of performances performance programs performers as well as performing groups the aspects of development. First, this researcher considered in what forms traditional music was performed in each of the places mostly. About performance programs, this author divided them into instrumental music, vocal music court music, and folk music. Regarding performers, this study divided them into instrumental music and vocal music professional performers and unprofessional performers male and female master singers and gisaeng and figured out the importance of each of them in different places. Also, concerning the appearance of performers and performing groups, this researcher studied how it was associated with the space, and about the aspects of performance, how it was developed in different periods was examined. In that process, this author has learned that the aspects of performing traditional music in the space were significantly influenced by the characteristics of each space and has clearly and concretely understood performing programs as well as the aspects of performers and groups' activity. With this research as an opportunity, this author expects that research will be actively conducted on the performance of traditional music in each of the places that have not been studied yet and it can contribute to figuring out the development or trends of performing traditional music during the Japanese colonial era.

일제강점기, 조선중앙기독교청년회관 경성공회당 부민관은 여러 공연과 행사가 이루어지던 다목적 공간이었다. 각 공간들에서 연행된 전통음악공연은 전통음악의 명맥유지와 전통음악인들의 활동영역확대에 영향을 주었지만, 이들 공간은 주로 서양음악과 타 장르의 공연에 편향되어 있었던 까닭에, 전통음악공연에 대해서는 구체적으로 조명된 바가 없다. 이에 본 연구는 앞의 다목적 공간들에서 연행된 전통음악의 공연양상을 밝히는데 목적을 두고, 당시의 여러 신문자료를 통해 각 공간들에서의 전통음악공연양상을 공연형태 공연 프로그램 공연자 및 공연단체 전개양상으로 나누어 논하였다. 먼저 전통음악이 각 공간에서 주로 어떤 형태로 공연되고 있었는지 고찰하였으며, 공연 프로그램은 기악과 성악 정악과 민속악 등으로 분류하고, 공연자는 기악과 성악 전문연주자와 일반인 남자명창과 여류명창 및 기생 등으로 분류하여 개개의 비중이 공간별로 어떻게 나타나는지 파악하였다. 또한, 공연자와 공연단체의 출연여부는 공간과 어떠한 연관성이 있었으며, 공연양상은 시기별로 어떻게 전개되었는지 살펴보았다. 이를 통해, 각 공간에서 연행된 전통음악공연의 양상은 그들 공간이 지닌 특성의 영향이 컸음을 인지했으며, 공연 프로그램 및 공연자들과 단체들의 활동양상에 대해서도 더욱 명확하고 구체적인 파악이 가능했다. 본 연구를 계기로 아직까지 조명되지 못한 여타 공간들에서의 전통음악공연에 대한 연구가 활성화되어, 일제강점기 전통음악공연의 추이와 동향을 파악하는데 도움이 될 수 있길 기대해 본다.

Keywords