DOI QR코드

DOI QR Code

Transactional Analysis and integrated application of Psychodrama: Focusing on drama triangle

교류분석과 사이코드라마의 통합적인 적용 - 드라마 삼각모형을 중심으로 -

  • 진혜전 (대구 다온심리상담센터/대구드라마치료연구소)
  • Received : 2018.11.10
  • Accepted : 2018.12.26
  • Published : 2018.12.31

Abstract

The purpose of this study is to show an example of the integrated application of The Transactional Analysis and Psychodrama in order to help various experimental attempts and Empowering of psychodramatists. The Drama Triangle, a game model developed by Kaufman, can be well explained through the Psychodrama. Linda Condon introduced role reversal, mirroring, and auxiliary ego, double ego technique that helps act in psychodrama through a model for restoring dysfunction. The Acting out of Psychodrama provides emotional experiences and experiences that can not be presented in Transactional analysis. Through the couching technique Psychodrama, it is possible to accurately inform the situation of the victim, the persecutor, and the rescuer who plays the psychological game. Also, couching technique can perform role training for solution. The concept of the ego state of The Transactional analysis can be useful for the director to understand the Protagonist's language and attitude and to set the scene. This paper shows an example of the application of the Transactional Analysis approach and the Psychodrama integration through the act of the drama triangle game, which is the concept of Transactional Analysis, and it is meaningful to propose a circular relationship framework of the role developed by the author .

본 연구의 목적은 사이코드라마 전문가의 다양한 실험적 시도와 역량강화를 돕기 위해 교류분석과 사이코드라마의 통합적 적용모형을 보여주기 위함이다. 카프만이 개발한 게임 모형인 드라마 삼각형은 사이코드라마의 행위화를 통해 잘 설명될 수 있다. 린다 콘돈(2014)은 역기능의 회복을 위한 모형을 통해 사이코드라마에서 행위화를 돕는 역할교대, 거울보기, 보조자아 이중자아의 기법을 소개하였다. 사이코드라마의 행위화는 교류분석에서 제시할 수 없는 정서적 체험과 경험을 제공한다. 사이코드라마의 코우칭 기법을 통해 희생자, 박해자, 구원자의 위치에서 심리 게임을 하는 사람들에게 그들의 상황을 정확하게 알려줄 수 있다. 또한 해결을 위한 역할 훈련을 실시할 수 있다. 교류분석의 자아상태에 대한 개념은 디렉터가 주인공의 언어와 태도를 이해하고 장면을 설정하는 데에 유용하게 활용될 수 있을 것이다. 본 논문은 교류분석의 개념인 드라마 삼각게임의 행위화를 통해 교류분석 접근과 사이코드라마의 통합 적용의 예를 보여주며 이를 근거로 본 저자가 개발한 역할의 순환관계 틀을 제안하는 것에 의의가 있다.

Keywords

References

  1. 김광조, 박현경.(2006) 심리극 프로그램이 자아상태에 미치는 영향(TA의 이고그램을 토대로 하여) 교류분석과 심리사회치료연구, 3권 1호( 87-116). 한국교류분석협회.
  2. 김경순(2000). 사랑학습프로그램이 교제중인 대학생의 이성관계에 미치는 효과. 제주대학교 석사학위 논문.
  3. 김병석.김지현.최희철.선혜연 공역(2016). 상담이론과 실제-다문화 관점의 통합적 접근-. Allen E Ivey.Michael J. D'Andrea.Mary Bradford Ivey (2016). Theories of Counseling and Psychotherapy(7th ed) - A Multicultural Perspective, 서울: 학지사.
  4. 서혜석, 김정은, 신홍규(2014). 해병대 병사의 군생활 적응을 위한 교류분석 집단상담 프로그램 효과성 연구. 한국사이코드라마학회지 2014.12.30. Vol. 17, No. 2, 123-139.
  5. 손창선.이옥진 역(2015). 사이코드라마 제2권, 서울: 아카데이아.
  6. 손창선(2017). 모레노의 원저를 근거로 한 사이코드라마의 이해 , 한국사이코드라마.소시오드라마학회지 제20권 제2호.
  7. 우제현(1997). 이고그램. 대구: 정암서원.
  8. 우제현(1998). 심성개발을 위한 교류분석(TA) 프로그램 . 대구: 정암서원.
  9. 제석봉.최외선(2007). TA 이론과 실제. 대구: TA 연구소.
  10. 조성희, 김광운 공역(1999). 사회극을 통한 우리들의 만남. Patricia Sternberg & Antonina Garcia (1989) Sociodrama: Who's in your shoes? 서울: 학지사.
  11. 진혜전(2017). 부모 의사소통역량강화 심화과정교재, 역할극 부모교육, 대구시교육청.
  12. 진혜전(2018). TA를 활용한 코칭드라마의 실제, 2018년 한국사이코드라마.소시오드라마학회 동계워크숍자료집. 한국 사이코드라마 소시오드라마학회.
  13. 천성문.이명순.박명숙.이동훈.함경애(2015). 상담심리학의 이론과 실제. 서울: 학지사.
  14. 최헌진(2003). 사이코드라마 이론과 실제. 서울: 학지사.
  15. 최헌진(2010). 사이코드라마 이론과 실제. (개정 3판) 서울 : 학지사.
  16. 한국싸이코드라마학회 번역(1997). 싸이코드라마의 토대. Bletner. A(1987). Base of Psychodrama, 대전: 중앙문화사.
  17. 한국사이코드라마.소시오드라마학회 홈페이지 (www.kpsychodrama.com) 사이코드라마 자료.
  18. 한영숙(2004). 긍정적 자아 정체감과 자존감을 위한 사랑의 구성요소와 유형에 관한 연구. 고신대학교 대학원 기독교교육학과 석사학위 논문.
  19. Carter, D. (1995). Thaw: Freedom from Frozen Feelings. www.Internet-of-the-Mind.com.
  20. Casey, J. (2003). The Dance of Drama. www.joancasey.com/Article2.
  21. Chism, M. (2011). Stop Workplace Drama : Train Your Team to have No Complaints, No Excuses, No Regrets. Hoboken NJ: John Wiley & Sons, Inc.
  22. Distelberg,B.J. (2008). History of evidence-based practices: Aninterview with Jose' Szapocznik. Family Journal, 16, 173-179. https://doi.org/10.1177/1066480707313823
  23. Evans, K. (2010). Unfortunate Hero, The Soldier's Path from Trauma & Addiction.
  24. Forrest, L. (2008). The Three Faces of Victim. www.lynneforrest.com
  25. Fromm.E (1975). The Art of Loving, 황문수역 (2006) 사랑의 기술, 서울: 문예출판사.
  26. Harper, G. (2003) Conflict Drama: Victim, Villain or Hero? www.joyofconflict.com. Transactionalanalysisjournal, 23(1). 36.
  27. Hudgins, K. (2004). Interrupting the Trauma Triangle. www.therapeuticspiral.org
  28. Karpman, S. (1981). Few Concepts in Treating Alcoholics with TA. Transactional Analysis Bulletin of the Eric Berne Seminar, 3(4), 6-9.
  29. Karpman, S. (2007). The Alcoholic Family Triangles.
  30. Karpman, S. (1968). Fairy Tales & Script Drama Analysis. Transactional Analysis Bulletin. 7(26) 39-43. www.karpmandramatriangle.com.
  31. Linda,Condon(2014). Untangling the Drama Triangle Using the Circle of Restoration. The international journal of Action Methods Vol. 62. No. 1(April)
  32. Moreno, JL (1946). Psychodrama First Volume. Beacon House, Inc.2014.
  33. Namka, L. (2004). The Drama Triangle: The Three Roles of Victimhood. www.angriesout.com
  34. Orniss, M. (2004). Karpman Drama Triangle. www.coachingsupervisionacademy.com
  35. Powis, Peter.(2011). The Drama Triangle in Addiction Treatment: Three Walls of Entrapment and How To Get Out. www.breaking-barriers.com.za
  36. Ridge, R. (2009). The Body Alchemy of Psychodrama. Brio Books: Minneapolis, MN.
  37. Ridge, R. (2012). Personal coorespondance.
  38. Weinhold, J. & Weinhold, B. (2008). The Drama Triangle: A 3-D Consciousness Trap. www.weinholds.org.
  39. Whitfield, C., Park, R., Prevatt, J.(2006). The Power of Humility: Choosing Peace Over Conflict in Relationships. Deerfield Beach, FL: Health Communications.
  40. Zimberoff, D. (1989). Breaking Free from the Victim Trap: Reclaiming Your Personal Power. Issaquah, WA: Wellness Press.