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사회적 협동조합의 지속가능성을 위한 제언

Suggestions for the Sustainability of Social Cooperatives

  • 이덕수 (한라대학교 산업경영공학과)
  • 투고 : 2018.09.28
  • 심사 : 2018.10.25
  • 발행 : 2018.10.31

초록

최근 사회적 경제에 관한 논의가 활발하게 진전되고 있고, 사회적경제의 한 축인 사회적 협동조합의 설립도 활성화되고 있다. 그러나 경기둔화로 인해 사회적 협동조합 활동이 위축되는 경우가 많아 사회적 협동조합이 지속가능하기 위해서는 어떻게 해야 하는지에 관한 사례연구를 진행하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 사회적 협동조합이 사회변화 적응과 시장의 다양성에 대처하기 위해서는 네트워크를 조직하거나 기존 네트워크에 가입하여 활동하는 것이 필요한 것으로 나타났다. 또한 사회적 협동조합이 필요에 따라 다른 유형의 사회적 협동조합을 분할 조직 형태로 만드는 것도 필요한 것으로 보여진다. 아울러 사회적 협동조합들은 각 조직이 제공하는 서비스와 상품 품질 향상에 노력을 기울여야 하며, 지역의 문화나 분위기를 변화시키기 위해 지역 주민들의 공감과 참여를 이끌어 내는 것에도 집중해야 한다. 이와 같은 노력을 기울인다면 사회적 협동조합이 지속가능한 경제조직으로 거듭날 수 있으리라 판단된다.

Recently, discussions about social economy have been actively promoted, and the establishment of social cooperatives, which is an axis of social economy, is being activated. However, because of the economic slowdown, social cooperative activities are often shrinking, and a case study is conducted on how to make social cooperatives sustainable. The results are as follows. In order for social cooperatives to cope with social change adaptation and market diversity, it is necessary to organize networks or participate in existing networks. It is also necessary that social cooperatives form different types of social cooperatives into separate organizational forms as needed. In addition, social cooperatives should make efforts to improve the quality of services and goods provided by each organization, and focus on attracting local people's empathy and participation to change the culture and atmosphere of the region. If such efforts are made, it will be possible for social cooperatives to become a sustainable economic organization.

키워드

참고문헌

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