DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of Educational Effectiveness of the Kazakhstan Intellectual School International Baccalaureate Diploma Programme(IBDP)

카자흐스탄 영재학교(NIS)의 국제표준 고교교육과정(IBDP)에 대한 교육효과 분석 연구

  • Received : 2018.04.12
  • Accepted : 2018.06.29
  • Published : 2018.06.30

Abstract

The modern world stands on the cusp of massive change in connection with the 4th industrial revolution. Following developed countries, developing countries also try to grow and keep up with the flow. Among them, trough the international cooperation government of Kazakhstan decided to include the International Baccalaureate Diploma Programme(IBDP) into the Nazarbayev Intellectual School(NIS) in April 2013. The goal of this study is to analyze the efficiency of introduction and implementation of the IBDP in the NIS and to consider the possibility of implementing this program in regular schools. To achieve the research goal, was applied the CIPP evaluation model(context - input - process - product) to assess IBDP program systematically. The analysis of empirical data collected due to the results of the international school system implementation, also in this study were used the results of questionnaires and interviews with the students and teachers who took part in the IBDP educational program. The results of the analysis showed that the average satisfaction of teachers and students who participated in IBDP was 3.64 points, however they pointed out the problems with management and organizations of the program, the establishment of a variety of subjects, recruitment of IBDP teachers etc. These measures would help to raise the status of school to the internationalization.

지능정보사회로 대변되는 4차 산업혁명은 전 세계 각국의 교육체제와 교육과정 운영 전반에 걸친 대변화를 요구하고 있으며, 무엇보다도 우수인재 양성과 이들의 창의역량 함양을 교육혁신의 최우선 의제로서 적극적으로 강조하고 있다. 이러한 교육환경 변화와 시대적 상황에 적극적으로 대응하기 위하여 카자흐스탄은 국가 수준 차원의 다양한 교육개혁 방안을 제도적으로 구안하여 실행하고 있다. 국가발전과 경제성장을 견인할 수 있는 영재학교 운영이 대표적인 교육정책 사례에 해당한다. 카자흐스탄 정부는 2013년 4월에 수도 아스타나에 영재학교를 설립하여 '국제표준 고교교육과정(International Baccalaureate Diploma Programme, 이하 IBDP)'을 공식적으로 도입하였다. 본 연구는 해외 선행연구결과와 정책보고서 등을 참조하여 카자흐스탄 영재학교의 현행 국제표준 고교교육과정(IBDP)의 도입과 실행 및 교육효과에 대한 체계적인 종합 분석을 통해 향후 일반계 고교에 IBDP의 운영가능성과 잠재적 한계점을 예비적으로 탐색해보는 데 초점이 있다. 연구목적을 달성하기 위해 준거중심평가체계(CIPP evaluation model: context/input/process/product) 분석을 실행하였으며, 실제 교육에 참여한 교사, 강사, 학생 대상의 설문조사와 면담조사를 실시하였다. 분석 결과, IBDP 교육 참여자의 전반적인 교육효과는 평균 3.64점으로 나타났으나 높은 수준의 교과내용을 제대로 이수할 수 있도록 학교생활 일과 편성 관리의 체계성 함양, 다양한 교과목 개설, IBDP 전문 교사 확대 충원 등이 선행되어야 하는 것으로 나타났다.

Keywords