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느린 학습자를 위한 소집단 직접교수의 효과: 초등 2학년 수와 연산 영역 중심으로

Effects of Small Group Direct Instruction for Slow Learners: Focusing on the Numbers and Operations Area of the 2nd Grade in Elementary Schools

  • 발행 : 20180000

초록

연구목적: 본 연구는 초등학교 2학년 느린 학습자가 제 학년에서 요구하는 수와 연산 수준을 도달하기 위하여 수와 연산 영역을 소집단 직접교수 프로그램으로 구성하여 중재를 실시하고 그 효과를 알아보고자 하였다. 연구방법: 이를 위하여 J시에 소재하고 있는 J와 C초등학교 2학년을 212명을 대상으로 16명의 느린 학습자를 선별하였다. 이들에게 47회기의 소집단 직접교수 프로그램을 적용하였다. 결과 처리는 효과치 검증을 통해 분석하였고 그래프로 시각화하여 그 변화추이를 살펴보았다. 연구결과: 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 소집단 직접교수가 느린 학습자의 수와 연산 능력 향상에 효과적이었다. 둘째, 중재 후 수와 연산 능력의 향상 정도에 따라 느린 학습자를 3유형으로 분류할 수 있었다. 결론: 따라서 소집단 직접교수가 느린 학습자가 제 학년에서 요구하는 수와 연산 수준을 도달하도록 하는데 효과가 있음을 알 수 있었다. 한편 제 학년 수준에 도달하지 못한 유형의 느린 학습자에게는 더욱 집중적이고 장기간의 2단계 중재가 필요함을 확인할 수 있었다.

Purpose: The purpose of this study was to investigate the effects of a small group direct instruction program in order to reach the level of numbers and operations required for slow learners in the second grade of elementary school. Method: The study selected 16 slow learners from 212 students in J and C elementary schools in J city. The study applied a 47-session small group direct instruction program to slow learners. The result processing was analyzed through the effect value verification and visualized by graphs, and the change trend was examined. Results: First, small group direct instruction was effective in improving the numbers and operations ability of slow learners. Second, according to the degree of improvement of numbers and operations ability after the intervention, it was possible to classify slow learners into three types. Conclusion: It was found that a small group direct instruction was effective in reaching numbers and operations levels required for slow learners at the grade level. However, it was also found that the intensive long-term tier 2 intervention was needed for slow learners who did not reach their grade level.

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