DOI QR코드

DOI QR Code

Theory of Acoustic Quanta and its Application on Sound Design

음향 양자 이론의 사운드 디자인적 응용

  • Koo, Jahwan (Division of Applied Music, Hoseo University)
  • 구자환 (호서대학교 실용음악학과)
  • Received : 2018.08.03
  • Accepted : 2018.09.07
  • Published : 2018.09.30

Abstract

Acoustic Quanta, which British Physicist Dennis Gabor created, is the theoretical background for granular synthesis and has influenced many computer music artists and sound designers. Acoustic Quanta is a very short sound burst, lasting only 1 to 100 ms. Granular synthesis is a sound synthesis technique which slices original sound into sound grains and re-combines them into a new acoustic event. Concept of sound grain is borrowed from the acoustic quanta. Granular Synthesis can make very unique sound, so that it can be useful in many ways, especially in sound design. This paper presents concept of acoustic quanta and granular synthesis. It then discusses making a synthesizer as an implementation of synchronous granular synthesis and its applications on sound design. As a result, the duration of acoustic quanta should range between 0.239 and 33.367 ms, in consideration of audible frequencies, which is different from the original concept of the acoustic quanta.

데니스 게이버(Dennis Gabor)의 음향 양자(Acoustic Quanta) 이론은 음향 합성법의 하나인 그래뉼러 합성법(Granular Synthesis)의 이론적 토대가 되어 많은 컴퓨터 음악 작곡가들과 사운드 디자이너들에게 영감을 주었다. 음향 양자는 1에서 100 ms의 지속시간을 가진, 시간적으로 더 이상 짧게 분해될 수 없는 소리를 뜻한다. 그래뉼러 합성법은 원음을 매우 짧은 시간 간격으로 분할하여 소리 입자들(Sound Grain)로 만든 다음, 이 소리 입자들을 조합하여 새로운 음악 또는 음색을 구현하는 방법이다. 음향 양자 개념은 그래뉼러 합성법의 소재가 되는 소리 입자의 이론적 근거가 되었다. 기존 음향 합성법과는 전혀 다른 음색의 사운드를 만들어 낼 수 있는 그래뉼러 합성법은 사운드 디자인 분야에서 다양한 용도로 사용 가능하다. 본 논문에서는 게이버의 음향 양자 개념을 소개하고 이를 그래뉼러 합성법에 적용하여 활용 가능한 사운드 디자인 방법, 특히 동기식(Synchronous) 그래뉼러 방식에 의한 신디사이저(Synthesizer) 제작 가능성과 그 응용에 대하여 논하였다. 연구결과 가청주파수를 감안한 음향 양자의 지속시간은 0.239에서 33.367 ms 사이가 되어야하기 때문에 음향 양자의 본래 개념과는 차이가 있었다.

Keywords

References

  1. D. J. E. Nunn, A. Purvis, P. D. Manning, "Acoustic Quanta," ICMC Proceedings, Vol. 1996, p.52-54, 1996.
  2. D. Gabor, "Acoustic Quanta and the Theory of Hearing," Nature, Vol. 159, p.591-594, 1947. DOI: https://doi.org/10.1038/159591a0
  3. E. R. Miranda, "Computer Sound Design : Synthesis Techniques and Programming," Focal Press, USA, p.103, 2002.
  4. C. Roads, "Microsound," MIT Press, USA, p.58-59, 2004.
  5. C. Roads, "Computer Music Tutorial," MIT Press, USA, p.170, 1996.
  6. B. Truax, "Music and Science Meet at the Micro Level : Time - Frequency Methods and Granular Synthesis," The Journal of the Acoustic Society of America, vol. 117, No. 4, p.2415, 2005. DOI: https://doi.org/10.1121/1.4786339
  7. C. Roads, "Microsound," MIT Press, USA, p.90, 2004.
  8. D. L. Jones, T. W. Parks, "Generation and Combination of Grains for Music Synthesis," Computer Music Journal, Vol.12, No. 2, p.27, 1988. DOI: https://doi.org/10.2307/3679939