DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Abstraction Contents in Informatics Textbooks of Middle School According to 2015 Revised Curriculum

2015 개정교육과정에 따른 중학교 정보 교과서에 나타난 추상화 내용 분석

  • Received : 2018.08.06
  • Accepted : 2018.09.27
  • Published : 2018.09.30

Abstract

The revised informatics is to be compulsory for middle school students from 2018 according to 2015 revised curriculum. The concept of abstraction in informatics curriculum has common features and differences compared with general abstraction, however there is a mix of concepts in the current informatics textbook. The abstraction of computational thinking needs to connect with automation, so it is difficult to teach correct concept of abstraction with these textbooks. Therefore, this research conducted to investigate several informatics textbooks that were developed by the revised curriculum and to analyze the concept and examples of abstraction. As a result, some textbooks have that there is a mix of concepts about general abstraction and no connection with automation. This research suggests clarified abstraction and educational examples for cultivating computational thinking to improve this situation. This result will be basic recourse for the reconstruction of abstraction lesson to improving computational thinking.

2015 개정교육과정에 따라 개정된 정보 교과는 2018년부터 중학교 학생들에게 필수 교과로 도입되었다. 정보 교육과정에 나타난 추상화의 개념은 일반적인 추상화와 공통점과 차이점이 있는데, 현재 정보 교과서에는 이런 개념이 혼재되어 있다. 컴퓨팅 사고력의 추상화는 자동화와의 연결이 반드시 필요하며, 지금처럼 혼재된 사례로는 제대로 된 추상화 개념을 가르치기 어렵다. 따라서, 본 연구에서는 개정 교육과정에 따라 개발된 정보 교과서를 조사하여 추상화의 개념과 예시내용을 분석하였다. 분석결과 여러 정보 교과서의 추상화 내용이 자동화와 연결되지 않고 있으며, 일반적인 추상화의 개념과 혼재되어 사용되고 있었다. 이를 개선하기 위해 컴퓨팅 사고력 증진을 위한 명확한 추상화의 개념과 교육활동을 예시로 제시하였다. 본 연구의 결과는 컴퓨팅 사고력을 증진하기 위한 추상화 수업 재구성의 기초자료로 활용할 수 있다.

Keywords

References

  1. 교육부 (2015). 실과(기술.가정)/정보과교육과정. 교육부고시 제 2015-74호 [별책10]
  2. Wing, J. M. (2008). Computational thinking and thinking about computing, Philosophical Transactions of The Royal Society, 366, 3717-3725. https://doi.org/10.1098/rsta.2008.0118
  3. 박종성 (역) (2007). 생각의 탄생. Bernstein, R. R. & Bernstein, M.의 Spark of genius. 서울: 에코의 서재.
  4. 이광근 (2017). 컴퓨터과학이 여는 세계. 인사이트.
  5. CollegeBoard (2016). AP Computer Science Principles Coures and Exam Description. 2018. 8월 13일 검색. https://apcentral.collegeboard.org/pdf/ap-computer-science-principles-course-and-exam-description.pdf
  6. 김수환, 김찬웅, 김해영 (역). (2017). code.org를 활용한 컴퓨팅 사고력과 코딩교육. Krauss, J. & Prottsman, K.의 Computational Thinking and Coding for Every Student: The Teacher's Getting-Started Guide. 서울: 한빛미디어.
  7. 김현철 (2014). 데이터로 표현하는 세상. 서울: 고려대학교출판부.
  8. 한국컴퓨터교육학회 (2014). Computational Thinking & 창의적 문제해결 방법론. 서울: 이한미디어.
  9. Wang, P. S. (2015). From Computing to Computational Thinking. Taylor & Francis.
  10. CAS (2012). Computer Science: A curriculum for schools. 2018. 5. 16일 검색 https://www.computingatschool.org.uk/data/uploads/ComputingCurric.pdf
  11. Riley, D. D. & Hunt, K. A. (2014). Computational Thinking for the Modern Problem Solver. Chapman and Hall/CRC; 1 edition (March 27, 2014)
  12. 송영재 (2003). 소프트웨어공학 : 객체지향 모델링과 CBD 중심. 서울: 이한출판사.
  13. 정인기 (2016). Computational Thinking에서 의 추상화 개념에 대한 고찰. 한국정보교육학회 논문지, 20(6), 585-596.
  14. 구글 (2018). Computational Thinking for Education. 2018. 5. 30일 검색. https://computationalthinkingcourse.withgoogle.com/course?use_last_location=true
  15. CSTA & ISTE (2011). Computational Thinking teacher resources(second edition). 2018년 8월 13일 검색. https://c.ymcdn.com/sites/www.csteachers.org/resource/resmgr/472.11CTTeacherResources_2ed.pdf
  16. 김영천 (2001). 교과수업과 수업에서의 질적 연구. 문음사
  17. 김영일 외(2018). 중학교 정보 교과서. (주)금성출판사.
  18. 김현철, 김수환, 김승범, 이용진, 이화정 (2018). 중학교 정보 교과서. 천재교육.
  19. 이영준, 유헌창, 최정원 (2018). 중학교 정보교과서. 교학사.
  20. 이원규 외(2018). 중학교 정보 교과서. 미래엔.
  21. 임희석, 김형기, 서성원, 김장환, 조재춘 (2018). 중학교 정보 교과서. 비상교육.
  22. 정영식 외. (2018). 중학교 정보 교과서. 씨마스.
  23. 한선관 외. (2018). 중학교 정보 교과서. 성안당.
  24. 강현석 외. (역) (2009). 최신 교육과정 개발론. Oliva, P. F.의 Developing the Curriculum. 서울: 학지사.
  25. Brennan, K., Chung, M., & Balch, C. (2015), Creative Computing, 2018. 5. 30일 검색 http://scratched.gse.harvard.edu/guide/

Cited by

  1. Analysis of Core Concepts in Problem Solving and Programming Unit of Informatics Subject Textbooks in Middle School Revised in 2015 vol.21, pp.1, 2018, https://doi.org/10.9728/dcs.2020.21.1.63
  2. Analysis of Core Concepts in Problem Solving and Programming Unit of Informatics Subject Textbooks in Middle School Revised in 2015 vol.21, pp.1, 2018, https://doi.org/10.9728/dcs.2020.21.1.63
  3. 고등학교 정보 교과서의 구성체계 및 학습목표 분석 vol.23, pp.3, 2018, https://doi.org/10.32431/kace.2020.23.3.002
  4. 초등 실과 교과서 내 소프트웨어교육 영역에 나타난 컴퓨팅 사고력 요소 분석 vol.24, pp.6, 2020, https://doi.org/10.14352/jkaie.2020.24.6.653