Abstract
Modern urban problems are increasingly becoming a market mix that can not be solved by the power of a single department and the necessity of establishing a cooperation system based on data communication between departments is increasing. Therefore, this study analyzed Busan metropolitan city's IT projects from 2014 to 2018 in order to understand the utilization and sharing status of departmental data from the viewpoint that cooperation between departments can start from the sharing of data with high common utilization. In addition, based on the results of the FGI(Focus Group Interview) conducted for the officials of the department responsible for the informatization project, we verified the results of data status analysis. At the same time, we figured out the necessity of data link between departments through SNA(Social Network Analysis) and presented data that should be shared first in the future. As a result, most of the information systems currently use limited data only within the department that produced the data. Most of the linked data was concentrated in the information department. Therefore, this study suggested the following solutions. First, in order to prevent overlapping investments caused by the operation of individual departments and share information, it is necessary to build a small platform to tie the departments, which have high connectivity with each other, into small blocks. Second, a local level process is needed to develop data standards as an extension of national standards in order to expand the information to be used in various fields. Third, as another solution, we proposed a system that can integrate various types of information based on address and location information through application of cloud-based GIS platform. The results of this study are expected to contribute to build a cooperation system between departments through expansion of information sharing with cost reduction.
현대의 도시문제들은 점차 한 부서의 힘만으로 해결이 불가능한 시장혼재(market mix) 상태가 확대되어 부서 간의 데이터 소통을 기반으로 하는 협력체계 구축 필요성이 증대되고 있다. 이에 본 연구는 부서 간의 협력은 공동 활용도가 높은 데이터의 공유에서 시작될 수 있다는 관점에서 부서별 데이터의 활용 및 공유 현황을 파악하고자 2014년부터 2018년까지의 부산광역시 정보화 사업을 분석하였다. 또한, 정보화사업 주관부서 공무원을 대상으로 FGI(Focus Group Interview)를 진행한 결과를 바탕으로 데이터 현황 분석결과에 대한 검증을 실시하였다. 동시에 사회연결망분석(SNA)을 통해 부서 간 데이터 연계 필요성을 파악하고 향후 우선적으로 공유되어야 할 데이터를 제시하였다. 분석한 바, 현재 정보시스템은 데이터 생산부서 내에서만 제한적으로 데이터를 활용하고 있는 경우가 대다수였다. 연계되고 있는 데이터의 대부분은 정보화부서에 집중되고 있었다. 이에 본 연구는 다음과 같은 해결책을 제시하였다. 첫째 개별부서단위의 운영으로 발생하는 중복투자 방지와 정보공유를 위해 정보 간 연계성이 높은 부서들부터 단계적으로 소규모 블록단위로 묶어가는 스몰 플랫폼 구축이 필요하다. 둘째, 다분야에 활용될 정보의 공유 확대를 위해 국가표준의 확대형태로 데이터 표준을 마련하는 지자체 수준의 프로세스가 필요하다. 셋째, 또 하나의 해결책으로는 클라우드 기반의 GIS 플랫폼 적용을 통해 주소 및 위치정보 기반으로 다양한 유형의 정보를 통합하여 활용할 수 있는 체계 구축을 제안하였다. 본 연구 결과는 비용절감과 함께 정보공유 확대를 통한 부서 간 협력체계를 제공하는 데 기여할 것으로 기대된다.