A Study on the Possibility of Domestic Dance Film's Development - Focusing on 'Seoul Dance Film Festival' and 'Dance Film Project'

국내 무용영화의 발전 가능성 연구 - '서울무용영화제'와 '댄스필름 프로젝트'를 중심으로

  • 이은주 (성균관대학교 무용학과) ;
  • 정의숙 (성균관대학교 무용학과)
  • Received : 2017.11.09
  • Accepted : 2017.12.08
  • Published : 2018.01.25

Abstract

Dance films, which started together as a combination of dance and video technology, have evolved into a new genre. Overseas, from early 1950s, experimental dance films have been produced and the dance film association is organized along with many dance film festivals are being held. However, it has not been long since the perception and creativity of the genre of dance films in Korea. Under these circumstances, holding of the 'Seoul Dance Film Festival' and experimental approaches by 'Dance Film Project' are important for the development of domestic dance films. Therefore, this paper explores the concept and development of dance films, the status and features of various overseas dance film festivals and the 'Seoul Dance Film Festival'. This paper also explores the roll and function of 'Seoul Dance Film Festival' and 'Dance Film Project', and their expected benefit along with possibilities of prosperity of domestic dance film. 'Dance Film Project' is the educational and experimental venue for producing of dance films, and the 'Seoul Dance Film Festival' is a platform for producing dance film makers, show of works, dialogue with audiences, international exchanges, and distributions. The dance film festival embodies the value of the past and current flow of the dance film and is intrinsic to the existence of a live content that can be predicted the future aspect of its roll. The two groups mutual growth and development are expected to play a positive role in the development of domestic dance films.

무용과 영상 테크놀러지의 결합으로 시작된 무용영화는 새로운 장르로 자리매김하며 발전되어오고 있다. 해외에서는 이미 1950년대부터 실험적인 무용영화가 창작되었고 댄스필름협회가 조직되었으며 많은 무용영화제가 개최되고 있다. 그러나 국내에서 무용영화라는 장르에 대한 인식과 창작활동이 본격적으로 시작된 것은 얼마 되지 않았다. 이러한 상황 속에서 '서울무용영화제' 개최와 '댄스필름 프로젝트'의 창작적 실험은 국내의 무용영화 발전에 중요하다. 따라서 본 논문에서는 무용영화에 대한 개념과 발전과정, 해외 여러 무용영화제와 '서울무용영화제'의 현황과 특징을 살펴보고, '서울무용영화제'와 '댄스필름 프로젝트'의 역할과 기능, 그리고 이들의 협업으로 인한 기대효과를 분석하며 국내 무용영화의 발전 가능성에 대해 논의했다. '댄스필름 프로젝트'는 댄스필름 제작의 교육과 실험의 장으로, '서울무용영화제'는 무용영화 제작자 발굴, 작품 상영, 관객과의 대화, 국제교류, 유통 등의 플랫폼이 된다. 무용영화제는 무용영화의 과거와 현재의 흐름을 인식하고 미래를 전망해 볼 수 있는 살아있는 컨텐츠로서의 가치를 내재하고 있다. 이 두 단체의 상생과 발전은 국내 무용영화 발전에 긍정적인 역할을 다 할 것이라 기대된다.

Keywords

References

  1. 김은정, 마야 데렌(Maya Deren) 댄스필름의 특징에 관한 연구, 이화여자대학교대학원 석사논문, 2008.
  2. 김지연 외, <제1회 서울무용영화제를 개최하며, 춤영화에 대한 이해와 진단, 그리고 방향제시를 위한 첫 작업>, <<댄스포럼>> 217호, 2017.
  3. 박유정, 댄스필름에 나타난 영상기법에 대한 연구 : 빔 반데키부스의 와 로이드 뉴슨의 을 중심으로, 성균관대학교 대학원 석사논문, 2014.
  4. 한선비, 무용 작품과 댄스 필름의 관계적 특성연구 : 마야 데렌과 로이드 뉴슨을 중심으로, 한양대학교 대학원 석사논문, 2013.
  5. 김모든 전화 인터뷰.
  6. 심정민, <비탄의 황후>에 나타난 피나 바우쉬의 예술적 특질-무용예술과 영상매체의 조우를 중심으로, <<오프앤프리영화제 포럼>> 자료, 2009.11.22.
  7. 심정민, <카메라에 비춰진 춤>, <<국립극장 미르>> 프로그램, 2007년 2월.
  8. 심정민, <새로운 첨단의 영역, 무용영상에 대한 이해>, <<댄스포럼>> 자료, 2006년 2월.
  9. '춤, 영화로 담다' <<서울무용영화제>> 프로그램, 2017년 11월.
  10. 댄스 온 카메라 www.dancefilms.org/dance-on-camera
  11. 디지털 댄스 페스티벌 blog.naver.com/didance
  12. 미국 댄스필름협회 www.dancefilms.org
  13. 샌프란시스코 댄스필름 페스티벌 www.sfdancefilmfest.org
  14. 스토리즈 위 댄스 augenblick4.tumblr.com/storieswedance
  15. 아르헨티나 댄스필름 페스티벌 videodanzaba.com.ar
  16. 영상예술포럼 www.mediaartforum.kr
  17. 천안춤영화제 blog.naver.com/cadff
  18. 서울문화재단 www.sfac.or.kr
  19. 씨네21 www.cine21.com