A Comparative Analysis of Geometry and Area Measurement between the Korean and Vietnamese Elementary Mathematics Textbooks

한국과 베트남 초등 수학교과서의 비교 분석 -평면도형과 넓이 측정을 중심으로-

  • Received : 2018.10.15
  • Accepted : 2018.11.23
  • Published : 2018.11.30

Abstract

The purpose of this study is to lay the groundwork for effectively supporting mathematics learning for multi-cultural students by enhancing understanding of the cultural background regarding mathematics. In order to attain these purposes, this study compared to learning contents, deployment of contents, teaching method of the Korean and Vietnamese elementary mathematics textbooks. According to analysis, Vietnamese textbooks emphasize mathematical rigor and logic over Korean textbooks, and it integrate learning contents from various areas according to mathematical relevance. But Vietnamese textbooks do not present the connection between mathematical content, such as the combination, symmetry, and coverage of shapes. While Korean textbooks use teaching method that students find and define the concept of shapes themselves, Vietnamese textbooks present concepts of shapes and let students to learn about them. From this result, this study presented suggestions for supporting mathematics learning for multi-cultural students.

본 연구의 목적은 다문화 학생들의 수학적 문화 배경에 대한 이해를 높여 그들의 수학 학습을 지원하기 위한 토대를 마련하는 것이다. 이를 위해 한국과 베트남의 초등 교과서에서 다루고 있는 평면도형과 넓이 측정의 지도 내용, 전개 순서, 교수-학습 방안을 비교 분석하였다. 분석 결과 베트남 교과서는 한국 교과서에 비해 수학적 엄밀성과 논리를 강조하며, 수학적 관련성에 따라 여러 영역의 학습 내용을 통합적으로 다루지만 도형의 합동, 대칭, 포함 관계 등 수학적 연결성에 관한 내용은 다루지 않는다. 한국 교과서는 학생이 도형의 개념을 스스로 찾고 정의하는 활동을 바탕으로 하며, 이를 통해 다양한 수학적 생각을 경험도록 하는 반면 베트남 교과서는 도형에 관한 개념을 직접적으로 제시하고 이를 학생이 익히도록 한다. 이러한 분석 결과를 바탕으로 베트남 다문화 학생의 수학 학습에 관한 시사점을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 교육부 (2018a). 초등학교 1-2학년군 수학 1-1. 서울: (주) 천재교육.
  2. 교육부 (2018b). 초등학교 1-2학년군 수학 1-2. 서울: (주) 천재교육.
  3. 교육부 (2018c). 초등학교 1-2학년군 수학 2-1. 서울: (주) 천재교육.
  4. 교육부 (2018d). 초등학교 1-2학년군 수학 2-2. 서울: (주) 천재교육.
  5. 교육부 (2018e). 초등학교 3-4학년군 수학 3-1. 서울: (주) 천재교육.
  6. 교육부 (2018f). 초등학교 3-4학년군 수학 3-2. 서울: (주) 천재교육.
  7. 교육부 (2018g). 초등학교 3-4학년군 수학 4-1. 서울: (주) 천재교육.
  8. 교육부 (2018h). 초등학교 3-4학년군 수학 4-2. 서울: (주) 천재교육.
  9. 교육부 (2018i). 5-6학년군 (1) 수학 5-1. 서울: (주) 천재교육.
  10. 교육부 (2018j). 5-6학년군 (2) 수학 5-2. 서울: (주) 천재교육.
  11. 교육부 (2018k). 5-6학년군 (3) 수학 6-1. 서울: (주) 천재교육.
  12. 교육부 (2018l). 5-6학년군 (4) 수학 6-2. 서울: (주) 천재교육.
  13. 교육부 (2018m). 수학 지도서 3-1. 서울: (주) 천재교육.
  14. 교육부, 한국교육개발원 (2017). 2017 교육통계분석자료집 - 유, 초, 중등 교육통계편. 세종: 교육부.한국교육개발원.
  15. 권유미, 안병곤 (2005). 초등 수학 교과서에 사용되고 있는 수학 용어에 대한 학생들의 이해도 분석-도형 영역을 중심으로. 한국초등수학교육학회지, 9(2), 137-159.
  16. 김선희 (2014). 고등학교 수학과 교육과정 개선을 위한 외국 교육과정의 탐색. 수학교육학연구, 24(4), 481-498.
  17. 김지원, 박교식, 이정은 (2014). 2011 개정 초등학교 수학과 교육과정과 미국 CCSSM 비교.분석 연구. 한국초등수학교육학회지, 18(2), 279-295.
  18. 류주연, 박경희 (2017). 2015 개정 교육과정 초등 교과의 다문화적 내용 요소 분석. 학습자중심교과교육연구, 17(19), 787-810.
  19. 박교식 (2007). 초.중등 수학용어 다시보기. 서울: 수학사랑.
  20. 방정숙, 김승민 (2017). 수학 교과서 연구 동향 분석. 학교수학, 19(2), 249-265.
  21. 송륜진, 노선숙, 주미경 (2011). 우리나라 초.중등학교 다문화수학교실의 수업실태 분석. 학교수학, 13(1), 37-63.
  22. 정영옥 (2004). 초등학교 쌓기나무 단원 지도 방안 탐색. 교육과정평가연구, 7(2), 75-101.
  23. 정영옥 (2007). 네덜란드의 초등학교 기하 교육과정에 대한 개관. 학교수학, 9(2), 197-222.
  24. 진영수, 강홍재 (2014). 일본의 초등수학교육 연구 동향-최근 10년간을 중심으로. 한국초등수학교육학회지, 18(2), 341-355.
  25. Bo Giao Duc Va Dao (2006). Chudng trình giao duc pho thong. Hanoi: Bo Giao Duc Va Dao.
  26. Bo Giao Duc Va Dao (2018a). Toan 1. Hanoi: Nha Xuat Ban Giao Duc Viet Nam.
  27. Bo Giao Duc Va Dao (2018b). Toan 2. Hanoi: Nha Xuat Ban Giao Duc Viet Nam.
  28. Bo Giao Duc Va Dao (2018c). Toan 3. Hanoi: Nha Xuat Ban Giao Duc Viet Nam.
  29. Bo Giao Duc Va Dao (2018d). Toan 4. Hanoi: Nha Xuat Ban Giao Duc Viet Nam.
  30. Bo Giao Duc Va Dao (2018e). Toan 5. Hanoi: Nha Xuat Ban Giao Duc Viet Nam.
  31. Bishop, A. J. (1988). Mathematical enculturation: A cultural perspective on mathematics education. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  32. Jao, L. (2012). The multicultural mathematics classroom: Culturally aware teaching through cooperative learning & multiple representations. Multicultural education, 19(3), 2-10.
  33. OECD (2018). Pisa results in focus. Retrieved September 1, 2018 from http://www.oecd.org/pisa/