A Comparative Analysis of the Speed in Elementary Mathematics Textbooks of Korea, Japan, Singapore and The US

한국, 일본, 싱가포르, 미국의 초등 교과서에 제시된 속력 개념의 비교·분석

  • Received : 2018.10.15
  • Accepted : 2018.11.23
  • Published : 2018.11.30

Abstract

In this study, we analyzed the contents of speed concept presented in Korean, Japanese, Singapore, and American elementary mathematics textbooks, and drew implications for the teaching of speed concept in elementary schools. We developed a textbook analysis framework by theoretical discussions on the characteristics of the speed concept based on the proportional relationship and the previous researches on the speed in elementary mathematics. We analyzed the textbooks of four countries and drew some suggestions for improving the teaching of speed concept in Korean elementary schools.

본 연구는 한국과 일본, 싱가포르, 미국의 초등학교 수학 교과서의 속력 개념 지도내용을 비교 분석하여, 초등학교에서의 속력 지도에 대한 시사점을 도출하고자 하였다. 비례관계를 바탕으로 하는 속력 개념의 특성에 대한 이론적 논의와 초등수학에서의 속력에 대한 선행연구를 분석하여 교과서 분석틀을 마련하였으며, 이에 따라 교과서들을 분석하였다. 교과서 분석 결과를 토대로, 우리나라 속력 개념의 지도 개선을 위한 시사점을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제2011-361호(별책8).
  2. 교육부 (2017). 수학 6-1. 서울:천재교육.
  3. 교육부 (2015). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제 2015-74호(별책 8).
  4. 교육부 (2018), 수학 6-1. 세종:교육부.
  5. 박경미 외 (2015). 2015 개정 수학과 교육과정 시안 개발 연구 II. 교육부, 한국과학창의재단.
  6. 서은미, 방정숙, 이지영 (2017). 시각적 모델을 활용한 비례 추론 수업 분석: 비표, 이중수직선, 이중테이프 모델을 중심으로. 수학교육학연구, 27(4). 791-810.
  7. 성창근 (2015). 수학에서 과학으로의 전이학습프로그램의 효과. 초등수학교육, 18(1), 31-44.
  8. 신정윤 (2015). 속력 및 속력 단위 개념에 대한 초등학생의 이해와 어려움 분석. 청주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 우정호 (2017). 개정판 학교수학의 교육적 기초(중). 서울:서울대학교출판문화원.
  10. 임재훈, 이형숙 (2015). 비례 추론을 돕는 시각적 모델에 대하여: 초등 수학 교과서의 비례식과 비례배분 실생활 문제를 대상으로. 수학교육학연구, 25(2). 189-206.
  11. 장혜원, 임미인, 유미경, 박혜민, 김주숙, 이화영 (2017). 비와 비율에 대한 초등 수학 교과서 비교 분석. 한국초등수학교육학회지, 21(1), 135-160.
  12. 정새롬, 조영미 (2011). 초등학교 수학에서 속력 지도 방안 연구. 교육논총, 48(1), 33-46.
  13. 정영옥 (2015). 초등학교에서 비례 추론 지도에 관한 논의. 수학교육학연구, 25(1), 21-58.
  14. 정연준, 최은아 (2017). 우리나라 초등학교 수학교과서의 속력에 대한 고찰. 한국초등수학교육학회지, 21(4), 599-620.
  15. 정은실 (2013). 초등학교 수학교과서에서의 비례추론에 대한 연구. 수학교육학연구, 23(4), 505-516.
  16. 최은아 (2016). 초등예비교사의 비례추론과제에 대한 전략 분석. 한국초등수학교육학회지, 20 (4) 167-183.
  17. 文部科学省 (2008). 小学校学習指導要領解説算数編.
  18. 藤井斉亮 외 (2015a). 新編 新しい算數 5-下. 東京:東京書籍.
  19. 藤井斉亮 외 (2015b). 新編 新しい算數 6. 東京:東京書籍.
  20. Charles, R. I., Caldwell, J. H., Cavanagh, M., Copley, J., Crown, W., Fennell, F., Murphy, S. J., Sammons, K. B., Schielack, J. F., & Tate, W. (2012). enVision Math Grade 6 common core. Pearson.
  21. Common Core State Standards Initiative (2010). Common Core State Standards for Mathematics(CCSSM). http://www.corestandards.org/ssets/CCSSI_Math%20Standards.pdf
  22. Freudenthal, H. (1983). Didactical phenomenology of mathematical structures. Dordrecht: D. Reidel Publishing Company.
  23. Kheong, F. H., Soon, G. K., & Ramakrishnan, C. (2018a). My pals are here! Maths 5A(3rd ed). Singapore: Marshall Cavendish Education.
  24. Kheong, F. H., Soon, G. K., & Ramakrishnan, C. (2018b). My pals are here! Maths 5B(3rd ed). Singapore: Marshall Cavendish Education.
  25. Kheong, F. H., Soon, G. K., & Ramakrishnan, C. (2017a). My pals are here! Maths 6A(2nd ed). Singapore: Marshall Cavendish Education.
  26. Kheong, F. H., Soon, G. K., & Ramakrishnan, C. (2017b). My pals are here! Maths 6B(2nd ed). Singapore: Marshall Cavendish Education.
  27. Ministry of Education. (2012). Mathematics Syllabus Primary one to six. Singapore: Curriculum Planning & Development Division, Ministry of Education.
  28. Lindberg, D. C. (2009). 서양과학의 기원들 : 철학.종교.제도적 맥락에서 본 유럽의 과학전통, BC 600-AD 1450 (이종흡 역). 파주 : 나남. (원저 1992년 출판)
  29. Lobato, J., & Ellis, A. B. (2010). Essential understandings: Ratios, proportions, and proportional reasoning. In R. M. Zbiek (Series Ed.), Essential understandings. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics (NCTM).
  30. Reys, R. E., Lindquist, M. M., Lambdin, D. V., & Smith, N. L. (2009). Helping children learn mathematics. New York: John Wiley & Sons.
  31. Shaw, J. M., & Cliatt, M. J. P. (1989). Developing measurement sense. In R. T. Paul, & P. S. Albert (Eds.), New directions for elementary school mathematics (pp. 149-155). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.