DOI QR코드

DOI QR Code

콘서트홀 무대반사판의 설계에 관한 연구

A study on the design of ensemble reflector in a concert hall

  • 투고 : 2018.07.19
  • 심사 : 2018.09.20
  • 발행 : 2018.09.30

초록

장방형 평면의 한쪽 끝에 자리잡아 벽체와 천장 등의 1차 혹은 2차반사음을 많이 확보할 수 있는 슈박스 콘서트홀의 무대와는 달리, 객석으로 둘러싸인 무대의 빈야드 콘서트홀은 무대 위의 연주자들이 자신이나 다른 연주자들의 연주음 크기나 화음을 모니터링 할 수 있는 초기반사음이 절대 부족하다. 무대 주변벽에서의 반사음을 기대할 수 있지만 무대라이저와 그 위의 연주자들에 의해 상당부분 가려지기 때문에 그 효과는 극히 제한적이다. 무대반사판(ensemble reflector)은 무대의 상부에 설치하여 연주자들의 모니터링을 가능하게 함으로써 연주음의 앙상블을 향상시키는 데 기여할 수 있는 효과적인 수단이다. 2,000여석 규모의 커다란, 따라서 높은 천장으로 인해 유효한 초기 천장반사음을 확보하기 힘든 대형 빈야드 콘서트홀에서 적절한 위치와 형태와 면적을 갖는 효율적인 무대반사판을 설계하고 무대서포트에 관한 정량적 지표를 토대로 그 효과를 검증하였다.

Stage in classical shoebox type concert hall is placed and occupy one side of the hall and have much early reflections from surrounded walls and ceiling nearby. On the other hand stage in vinyard terrace concert hall, which is surrounded by terrace seats instead of walls and ceiling, has lack of early reflections which may cause lack of communications among the players. Vinyard hall stage is enclosed with terrace seats front walls, while the players located on the stage riser keep the walls off as the walls have limited heights. Ensemble reflector installed above the stage is an effective way for the players to monitor the sound produced on the stage. That may help achieving a good ensemble of the performance. Ensemble reflector over the stage of a large vinyard terrace hall of 2,000 seats was designed with the variables of the location, the shape and the area. The effectiveness of the ensemble reflector is verified with the parameter of stage support.

키워드

참고문헌

  1. J. J. Dammerud, "Stage acoustics" Literature review, University of Bath, 1-14 (2006).
  2. www.music-theory.stallwoodmusic.co.uk, accessed on July 4, 2018.
  3. A. C. Gade, "Investiction of musicians' room acoustic conditions in concert halls. Part I: Field experiments and synthesis of f results," Acustica 69, 249-262 (1989).
  4. M. Barron, "The Gulbenkian Grate Hall, Lisbon, II: an acoustic study of a concert hall with variable stage," J. Sound Vib. 59, 481-502 (1978). https://doi.org/10.1016/S0022-460X(78)80129-1
  5. J. H. Rindel, "Design of new ceiling refledctors for improved ensemble in a concert hall," Applied Acoustics 34, 7-17 (1991). https://doi.org/10.1016/0003-682X(91)90043-E
  6. B. I. Dalenback, M. Kleiner, and P. Svensson, "A macroscopic view of diffuse reflection," J. Audio Eng. Soc. 42, 793-807 (1994).
  7. https://live.stanford.edu/, accessed on July 4, 2018Y.
  8. Y. Toyota, A, Ozawa, and K. Naniwa, "Acoustical desigh of Sapporo Concert Hall," Proc. ICA. 257-2458 (1998).