DOI QR코드

DOI QR Code

4차 산업혁명 도래에 대한 교사들의 인식

Teachers' Perception of the Advent of the Fourth Industrial Revolution

  • 박종호 (진주교육대학교 과학교육학과)
  • Park, Jong-Ho (Department of Science Education, Chinju National University of Education)
  • 투고 : 2018.09.14
  • 심사 : 2018.09.28
  • 발행 : 2018.11.30

초록

본 연구에서는 4차 산업 혁명시대에 따른 교원 역량의 구성 요소에 대한 교사들의 인식을 조사하였다. 연구 대상은 교직 경력이 5년 이하 26명, 5년 초과 10년 이하 24명, 10년 초과 20년 이하 25명, 20년 초과 25명 총 100명의 초등학교 교사를 대상으로 설문하였다. 6가지 역량 구성요소에 대한 인식 분석 결과, 교사들은 '지식 정보에 대한 지식 및 활용 능력, 학습내용 적정화 능력, 학교구성원간 협업능력, 관계유지 능력, 공동체에 요구되는 가치와 태도, 타인과의 교감능력'을 중요하게 생각하고 있음을 확인하였다. 역량 요소별 중요도와 보유도 분석 결과, 교사의 교육경력에 따른 인식차가 나타났으며, 대부분의 교사들은 경력과 무관하게 중요도에 비해 보유도가 미치지 못하였다. 따라서 교원 양성 기관의 교육, 교사 연수에 실제 교사들에게 요구되는 역량을 반영하여 이를 보충할 수 있는 현직 교육 및 연수 프로그램을 운영할 필요가 있다.

This study examined teachers' perceptions about the components of the teacher's capacity according to the 4th industrial revolution. This study involved 100 elementary school teachers: 26 with less than 5 years of educational experience, 24 with more than 5 but less than 10 years, 25 with more than 10 but less than 20 years, and 25 with more than 20 years. From the results of recognition analyses of six competence components, 'Knowledge and application ability of knowledge information', 'ability to appropriately study content', 'collaboration ability among school members', 'ability to maintain relationship', 'value and attitude required for community', 'ability to communicate with others' were found to be important for teachers. The result of analyzing the importance and the retention of each competency element showed that the recognition difference according to the education career and the degree of retention was insufficient compared to most important competence component. Thus, in-service education and training programs must reflect the competencies required by actual teachers in education and education-teacher training institutions.

키워드

참고문헌

  1. K. Schwab, in The Fourth Industrial Revolution (Colony/Geneva: World Economic Forum, 2016).
  2. D. S. Kim, J. Korean Educ. Idea 31, 23 (2017).
  3. P. S. Jang, Science & Technology Policy 1, 12 (2016).
  4. T. J. Seong, Korean J. Educ. Res. 55(2), 1 (2017).
  5. N. G. Park, Korean J. Educ. Res. 55(1), 211 (2017).
  6. J. B. Ahn, Med. Educ. 7, 21 (2017).
  7. J. Bellanca and R. Brandt, 21st Century Skills: Rethinking How Students Learn (Solution Tree Press, 2011).
  8. World Economic Forum, in The Future of Jobs: Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution (Colony/Geneva: World Economic Forum, January, 2016).
  9. J.-H. Lim, K. Ryu and B. C. Kim, The J. Korean Educ. 44(2), 5 (2017).
  10. S. Y. Lee, Korea Educ. Rev. 23, 231 (2017).
  11. Y.-W. Jeon, J. Kim, W. Choi and S.-I. Na, J. Agr. Educ. Hum. Resour. Dev. 49, 95 (2017).
  12. H. S. Yu, J. Korean Teach. Educ. 19, 127 (2002).
  13. D. Y. Jo, J. Korean Teach. Educ. 26, 365 (2009).
  14. H. W. Kwon, J. Elem. Educ. 24(2), 115 (2011).