Abstract
The purpose of this study is to clarify the difference between the scoring results by scorer(doctors and standardization patients) and examination dates. A total of 101 students in the fourth grade of medical school participated in four clinical practice test. Students were randomly assigned to either day-1 or day-2, which was consisted of a standardized patient scoring set or a physician scoring set. Station checklists consisted of history taking, physical examination, patient education, physician-patient relationship and clinical courtesy. The achievement scores of each case and each domain were converted to the standard score, and the differences between groups were compared. Female students' achievement scores were significantly higher than male students' achievement scores in all domains. There was no significant difference between means by the standardized patients' group and doctors group. Day-2 group was significantly higher than day-1 group in both of history taking and physical examination domains. If the principles of checklist are clearly defined, the scorer status (either physician or standardized patients) does not determine the difference of students' practice test scores.
본 연구는 진료수행 시험 상황을 재연하여 실제 의사가 채점한 결과와 표준화 환자가 채점한 결과의 차이가 있는지, 첫째 날 응시한 학생과 정보가 노출된 둘째 날 응시한 학생의 점수 차이를 비교하고자 하였다. 의과대학 4학년 101명이 4가지 세트(본태성고혈압, 수면장애, 기분저하, 무월경)로 구성된 진료수행 시험에 응시하였다. 학생들은 첫째 날과 둘째 날 중 표준화환자 채점 세트와 의사 채점 세트로 구성된 평가 일정하나에 무작위로 배정되었다. 각 진료수행의 평가지침은 병력청취, 신체진찰, 환자교육, 환자의사관계, 진찰태도로 영역을 구분하여 구성하였다. 각 상황별, 영역별 성취점수를 표준점수로 변환하여 집단 간 차이를 비교하였다. 모든 영역에서 여학생의 성취점수가 남학생의 성취보다 유의하게 높았다(P=.001). 표준화 환자가 채점한 집단과 의사가 채점한 집단의 평균의 유의한 차이는 없었다(p=.425). 연속되는 시험일자 중 둘째 날 응시한 군이 병력청취와 신체진찰영역에서 유의한 차이를 보였다. 본 연구에서는 채점자의 신분에 따른 평가 결과에 차이가 없음을 다시 한 번 밝히면서 표준화 환자를 활용한 평가의 가능성을 확인하였다.