DOI QR코드

DOI QR Code

Study for the Director's Purpose and Film Style of

<사울의 아들>의 연출의도와 형식에 관한 연구

  • 이충직 (중앙대학교 첨단영상대학원 영화제작학과) ;
  • 김지현 (중앙대학교 첨단영상대학원 영화제작학과)
  • Received : 2018.07.25
  • Accepted : 2018.08.13
  • Published : 2018.08.28

Abstract

The style of a film is the element that makes audience realize director's purpose directly. As the film's spectacular background have became important it's hard to find non-wide screen film, and audience and theaters are very familiar to 1.85:1 film ratio and even wider. Nevertheless, did not follow this trend but to chose narrow film ratio and shallow focus. This film, of which the background is Nazi's concentration camp, does not allow audience to catch more information than main character Saul. It's because the director aims to make audience Saul's position in the film. This paper discuss how the style of reflects the director's intention.

영화의 형식은 감독의 의도를 가장 감각적이고 직접적으로 확인할 수 있는 요소다. 영화의 배경이 주요한 구경거리가 되면서 현대영화는 가히 와이드 스크린 형식이 아닌 것이 드물 정도이며, 극장과 관객들은 1.85:1이상의 대형화면비율에 익숙해져 있다. 2015년 제작된 영화 <사울의 아들(원제)>은 이런 흐름에 걸맞지 않게 좁은 화면비, 깊지 않은 시야심도 등을 선택한 영화다. 나치의 홀로코스트 수용소를 배경으로 한 이 영화는 영화의 형식을 통해 결국 관객을 주인공의 시점 밖으로 나가지 못하도록 막은 영화이다. 그리고 종국에는 관객을 주인공 사울의 입장으로 만드는 영화이다. 본 논문에서는 <사울의 아들>의 형식적 스타일을 통해 감독 라즐로 네메즈가 어떻게 연출의도를 반영하였는지 연구한다.

Keywords

References

  1. https://movie.naver.com/movie/bi/mi/basic.nhn?code=139437#story
  2. Michele Chion, le Son, Paris, Edition Nathan, pp.11-12, 1998.
  3. https://www.facebook.com/notes/영화사-비트윈-에프앤아이/사울의-아들-정성일-씨네토크/1675919676003841/
  4. http://www.npr.org/2015/12/18/460285985/shallow-focus-creates-depth-of-feeling-in-son-of-saul
  5. 데이비드 보드웰, 크리스틴 톰슨, 영화예술, 이론과 실천, pp.254-258, 1997.
  6. 데이비드 보드웰, 크리스틴 톰슨, 영화예술, 이론과 실천, pp.246-247, 1997.
  7. 데이비드 보드웰, 영화스타일의 역사, 4쇄, 도서출판 한울, pp.217-218, 2002.
  8. Andrew Pulver, Laszlo Nemes: 'I didn't want Son of Saul to tell the story of survival, The Guardian, 2016.
  9. 앙드레 바쟁, 영화란 무엇인가, 사문난적, pp.266-267, 2013.
  10. 데이비드 보드웰, 크리스틴 톰슨, 영화예술, 이론과 실천, p.188, 1997.
  11. Michele Chion, le Son au Cinema, Paris, Ed de l'etoile, 1982.
  12. 데이비드 보드웰, 크리스틴 톰슨, 영화예술, 이론과 실천, p.372, 1997.
  13. 데이비드 보드웰, 크리스틴 톰슨, 영화예술, 이론과 실천, pp.376-379, 1997.
  14. Michele Chion, le Son, Paris, Edition Nathan, pp.268-269, 1998.
  15. 데이비드 보드웰, 크리스틴 톰슨, 영화예술, 이론과 실천, p.372, 1997.
  16. 데이비드 보드웰, 크리스틴 톰슨, 영화예술, 이론과 실천, p.300, 1997.
  17. https://www.facebook.com/notes/영화사-비트윈-에프앤아이/사울의-아들-정성일-씨네토크/1675919676003841/